acoustiek in kerk

De muren van zulke gebouwen zijn meestal afgewerkt met een flinke laag kalk, het Concertgebouw staat daar bekend om en volgens mij geldt het zelfde voor de kapel in de Domkerk. Deze laag kalk slurpt mid-hoog en hoog waardoor een specifiek geluid ontstaat. Laag en mid-laag zal waarschijnlijk behoorlijk reflecteren en voor onaangename verrassingen zorgen. De oplossing is inderdaad om er voor te zorgen dat er zo veel mogelijk absorberend materiaal aanwezig is, kortom veel publiek!

Verder is het aan te raden om met het dubbele aantal speakers te werken dan je normaal gesproken doet en deze verspreid op te stellen, dit geldt vooral voor midden en hoog, als het kan dan dit het liefst ook met het laag zo doen.

Verder kan ik niets anders dan je veel sterkte wensen en hopen op veel bezoekers.

De oplossing voor dit soort problemen is erg simpel:

Zorg ervoor dat je geen direct geluid op een muur of plafond richt, maar alleen maar op de mensen. Dit doe je met sterk bundelende speakers.
En zorg ervoor dat de ballans tussen direct geluid en reflecties zodanig is dat je vrijwel alleen maar direct geluid hoord. Dit doe je door om de zoveel meter een speaker op te hangen en op de mensen te richten.

Om samen te vatten: De dansvloer rondom met sterk bundelende speakers bestralen. Hoe meer speakers hoe beter.
Kijk maar naar de Arena oplossing, daar doen ze presies hetzelfde.

inderdaad .. veel directe speakers op het publiek om zo weinig reflecties te creeren .. mooiste voor het laag is een monoblok bouwen die je richt met de lengte van de zaal mee ( precies op de lijn dus waar je de zaal in 'bird view' kan spiegelen) .. losse sub stacks gaan elkaar tegenwerken door de 'pilaren' in een kerk ... wel effe met de sub delay kijken hoe het beste klinkt ..

En als laatste de freq die teveel pieken eruit filteren maar liefst zo min mogelijk om een natuurlijke balans te houden .. ik zou alleen de laag en mid freq eq-en .. althans als je directe speakers gebruikt .. De hoge freq liefst afblijven .. liever eerst je topkasten zachter te zetten voordat je hoge freq aan gaat passen .. dat zorgt dat de balans een beetje blijft ! ( ik haat het zelf als mensen het geluidsbeeld vernagelen door alles met de eq te willen oplossen .. reflecties horen er nou 1 maal bij ! )

succes !

Speaker op het publiek richten werkt wel, maar bij een enorm volume (zoals ik dat bij deze gelegenheid wel verwacht..) heeft dat denk ik toch minder effect als het cancelen van reflecties d.m.v. grote doeken.

Ach en misschien moet je wel gewoon gaan voor de combinatie van beide. OF een drogere zaal kiezen..

tnx allemaal..gelukkig is het niet een echte kerk, maar meer een kapel, zie het als een rechthoekige ruimte zonder pilaren ed. met enige hoeken, en een hoog plafond. Ik denk dat we voor de combi van gerichte speakers rondom de dansvloer (die niet supergroot zal worden hoor) en dikke kleden/gordijnen aan de muren gaan.

tnx!

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
tnx allemaal..gelukkig is het niet een echte kerk, maar meer een kapel, zie het als een rechthoekige ruimte zonder pilaren ed. met enige hoeken, en een hoog plafond. Ik denk dat we voor de combi van gerichte speakers rondom de dansvloer (die niet supergroot zal worden hoor) en dikke kleden/gordijnen aan de muren gaan.

tnx!

Olaf
Als laatste: kleden/gordijnen hoeven niet eens heel dik te zijn...

Ben in Maastricht wel 's uit geweest in de NightLife. Dit is een club in een ex-kerk.

Waanzinnig slecht geluid als je niet in de buurt van de speakers op de dansvloer stond.
Echt totaal ruk-ruk-ruk. Precies het geluid van een track door een fx processor die je op een 'church' of 'large hall' preset zet en dan 80% wet. (hoe is het mogelijk :))

Je kunt waarschijnlijk idd. het best de dansvloer omringen met gerichte speakers, maar houd er dan wel rekening mee dat het buiten de geluidsring geen fijn vertoeven is qua geluid.
Denk aan het gezellig naar de dansende meiskes loeren met een biertje in de hand vanaf de kant of vanaf de bar. Toch eigenlijk ook een beste bezigheid.

Origineel geplaatst door dob

Denk aan het gezellig naar de dansende meiskes loeren met een biertje in de hand vanaf de kant of vanaf de bar. Toch eigenlijk ook een beste bezigheid.

Daarvoor doen we het toch?8o)

Ik weet dat je met een delay apparaat erg ver komt, dit zorgt ervoor dat je
geluid vertraagd wordt en dat het beter hoorbaar is in een ruimte waar veel
galm kan ontstaan.

Origineel geplaatst door una058
Ik weet dat je met een delay apparaat erg ver komt, dit zorgt ervoor dat je
geluid vertraagd wordt en dat het beter hoorbaar is in een ruimte waar veel
galm kan ontstaan.
Kun je precies uitleggen hoe je dat bedoeld, op welke manier ga je het toepassen? Ik ben namelijk erg benieuwd.

Ik denk dat hier het "De Haas effect" bedoeld word.

Het directe geluid zorgt voor de plaatsbepaling van de geluidsbron.
Het indirecte (en wat vertraagde +- 30ms) geluid kan dan van een andere plek komen (en zelfs een heel stuk harder zijn) zonder dat dit het geluidsbeeld veranderd.

Een standaard oplossing in de PA.

Maar ik kan het helemaal mis hebben.

Met delay stacks kun je wel het nodige voor elkaar krijgen maar het blijft behelpen in zo'n ruimte.

De platenzaak waar ik voor heb gewerkt hebben vroeger feesten geroganiseerd genaamd the house of god (ja Surgeon heeft ook bij ons gedraaid) aangezien hij ook die benaming had voor zijn feesten. Maar wij hadden wel een Kathedraal ;)

Akkoestiek is idd. een probleem. We hadden een bedrijf ingehuurd die de zaal opmeet en de boel erop afstemt. Idd veel zwakke punten corrigeren met extra "sound". Galm blijft maar het was gangbaar. Belangrijk was om de dj booth of live pa aan goede monitoring te voorzien anders worden de jongens boos ;)

Iedreeen veul LSD geven... kom het okkk wel goe.

En ballonnen met lachgas. Ok aanrader is dan.

Origineel geplaatst door dob
Ben in Maastricht wel 's uit geweest in de NightLife. Dit is een club in een ex-kerk.

Waanzinnig slecht geluid als je niet in de buurt van de speakers op de dansvloer stond.
Echt totaal ruk-ruk-ruk. Precies het geluid van een track door een fx processor die je op een 'church' of 'large hall' preset zet en dan 80% wet. (hoe is het mogelijk :))

Je kunt waarschijnlijk idd. het best de dansvloer omringen met gerichte speakers, maar houd er dan wel rekening mee dat het buiten de geluidsring geen fijn vertoeven is qua geluid.

Ben er ook 1 keer geweest. Als je op de dansvloer blift staan was het nog goed te doen, maar
zodra je even naar achteren loopt galm het als de pest.
Veel speakers naar het centrum richten is een goed idee, zorg dat iedereen wil dansen dan!

Back