Vintage chips voor de vintage synths....

Origineel geplaatst door HEXAGON
Onchip systems begin jaren 90,verklaarde ons dat de CEM chips niet werden/worden bijgemaakt (ondanks de hoge vraag) omdat de mallen te oud en niet meer 100% zijn waardoor geen gegarandeerde resultaten meer kunnen bekomen worden,de kans op x aantal mislukte exemplaren zou te groot zijn.

niewe chips maken is geen probleem ,maar de kostprijs enkel voor nieuwe matrices is zo hoog dat het niet verandwoordt is.

Dit vertelde Doug Curtis via phone.

Dag Hexagon,

Dave Smith vertelde me in deze woorden (zie msg hierboven) : 'Doug is an old friend of mine, he makes them just for me'. Hij had het dan over de CEM 3310, 3320 en 3340.
Op dat moment leefde Doug Curtis nog.

Aangezien Dave Evolvers en Prophets bouwt met deze chips, wil dit zeggen dat je met de juiste relaties iets kan bereiken. Het lijkt me sterk dat hij 25.000 stuks van elk besteld heeft.

Er is nog hoop dus?

Origineel geplaatst door Lt_picard
Dag Hexagon,

Dave Smith vertelde me in deze woorden (zie msg hierboven) : 'Doug is an old friend of mine, he makes them just for me'. Hij had het dan over de CEM 3310, 3320 en 3340.

Aangezien Dave Evolvers en Prophets bouwt met deze chips, wil dit zeggen dat je met de juiste relaties iets kan bereiken. Het lijkt me sterk dat hij 25.000 stuks van elk besteld heeft.

Er is nog hoop dus?

Moet je daar niet een hele dikke fabriek voor hebben dan???..of kan je dat dus gewoon zo 1,2,3, als je de juiste machines hebt??

Dag Hexagon,

Er is nog hoop dus?

kweet het niet,in de evolvers zitten toch allemaal geen curtissen in zekers,wat is dat nu voor flauwe kul!

destijds vertelde hij (doug) dat er minstens 10000/type moest besteld worden.

der waren ook rumours destijds dar effectief de 3340 hermaakt was,maar volgens mij moet je de zeldzaamheid van deze dingen toch niet te overschatten,der is duidelijk sprake van retentie,net zoals diamanten die zijn er teveel hoor,men houd ze enkel binnen om de waarde ervan te behouden
Zoals ik zij onchip had destijds een lijst met alles derop,behalve de 3310 ,en alles was op enkele maanden weg zogezegt (we werden op de hoogte gehouden verschijdene malen per fax,na een bestelling,en OPEENS alles weg!!!,de zijn zeker nog grote stocks van alles.)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Moet je daar niet een hele dikke fabriek voor hebben dan???..of kan je dat dus gewoon zo 1,2,3, als je de juiste machines hebt??

je moet de mal hebben vooral,en het RECHT om ze te mogen maken.kweet ni juist hoe het zit maar doug werkte,(of hij zat er allesinds toch) bij OnChip Systems,dus ga ik er van uit dat zij ze (laten) maken,en niet alleen de grootste distributeurs waren (zijn!!!)

in ieder geval we aprovisioneerden ons in dotted 3340 via roland (japan) tot waarschijnlijk kakahasu of hoe heet die ouwe,het opgemerkt had dat zen vcokes per 40 de deur uit gingen naar belgie ,zogezegt voor 'herstellingen',dan heeft die de kraan defenitief toegedraat,probeer maar eens 1 vco 3340 bij Roland benelux nu te bestellen zogezegt voor je sh101,nee hoor gaat niet meer,je moet de synth binnenbrengen gaan ze zeggen,alemaal mij fout hAHAHAHAAAA. :dubbel:

dit wil zeggen dat ze nieuw niet meer gemaakt worden...

het is bekend dat winecountry een synth ripper is' scavenger of ic's' om ze naarna flink te verlappen,als de cem's zouden hermaakt worden zou dit alemaal niet moeten gebeuren.

Dave smith is enkel verkoperspraat denk ik...maar ik kan mis zijn..

Dave smith is enkel verkoperspraat denk ik...maar ik kan mis zijn..

Dave lijkt me niet het type dat uit zijn nek kletst...

dskeytv.jpg

Bekijk zeker de nieuwe documentaire op keyboard tv :

http://www.keyboardmag.tv/

Deze link brengt je naar de video's. Als je er bent, klik op "NEW! Dave Smith" linkerkant. The Prophet '08 wordt besproken.

Dave lijkt me niet het type dat uit zijn nek kletst...

dskeytv.jpg

Bekijk zeker de nieuwe documentaire op keyboard tv :

http://www.keyboardmag.tv/

Deze link brengt je naar de video's. Als je er bent, klik op "NEW! Dave Smith" linkerkant. The Prophet '08 wordt besproken.

ik denk toch van wel,ik snij men penis eraf als er 3310 in de evolver inzit....
(en ook ni in de P8)

CEM filters die wel.

Origineel geplaatst door cowbell
:stupid
http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=2627#
Staat daar toch echt... en bekijk even het eind van het filmpje voor Dave's 'verkoperspraat'.

het gaat over dit :stupid

Dag Hexagon,

:stupid

geen 3310 en geen 3340,ik twijfel of het zelfs 3320 zou zijn,waarschijnlijk niet,maar dat weet ik niet zeker..

het zal de 337x zijn.

Xpander/matrix-X sound dus,hoorbaar aan de evolver trouwens.

ik denk toch van wel,ik snij men penis eraf als er 3310 in de evolver inzit....
(en ook ni in de P8)

CEM filters die wel.

Er zijn toch wel wat mensen hier die een Evolver hebben?
Kan nou verd... niemand even dat ding openmaken en KIJKEN?
En een van de nieuwe Prophet 08 eigenaren?

En nu maar het beste hopen voor de penis van Hexagon.... :D

Origineel geplaatst door senso
Trouwens, Dave Smith zegt over de Evolver chips:

"The ones I'm using are the same ones as we used to use in the Prophets".

The same,yes but for what?

the filter probably 3320

analog 3310 in een poly van nu,nooit meer,zeker als je het met snele dsp's van nu even goed kan (als ze tenminste goed geprogrammert zijn)

idem voor de vco's,luister naar de p8 demos ergens van een kerel opt net gezet onlangs,klinkt straker in time als een p600

minder wiegelen tussen vco's etc dus,top in tune vco's zitten er in,geen cem 3340 hoort

Trouwens hat afsnijden van de penis is als goede bedoeling (ik ben binnenkort een verlenging van plan,dan kan ik vanuit mijn luie stoel hier op sommigen van jullie nederlanders, koppige hoofden ermee meppen om wat je niet begrijpen wil het er in te kloppen lol)

enfin het zou fijn zijn dat er 3340,3320 en 3310 inzit,dan koop ik waarschijnlijk 1...

Volgens mij gaat het in het verhaal alleen over de filters zowel bij de evolver als bij de nieuwe P8.
Exact herproduceren van CEM's lijkt me niet zo waarschijnlijk, het produceren van ic's heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen en ik kan me niet voorstellen dat ze bij onchip in de tussentijd niet naar nieuwe technologie zijn overgestapt waardoor je meer ic's per wafer krijgt en dus meer chips voor minder geld kan produceren. De oude maskers zijn dan niet meer bruikbaar.
Omdat alle elektronica die richting europa komt loodvrij moet zijn zullen er ook geen NOS CEM's worden gebruikt.
Ik denk dat ze gewoon nieuwe CEM's maken met oude topologie/ontwerp, de aantallen blijven dan wel de vraag meestal worden die chipbakkers pas wakker als ze 25.000 of meer kunnen doen. Dat is misschien ook wel de reden van Dave om een P8 te produceren, dan raakt ie tenminste van die filters af.

Ik heb op het volgende forum een interessant bericht gevonden :

http://forums.musicplayer.com/ubbth.../1?PHPSESSID=c5e3d8903ff8d00ec22038230613efd8

Een forumlid stelt een vraag betreffende de chips in de evolver en de Prophet 08, en krijgt een antwoord van Dave Bryce, een medewerker van Dave Smith.

Larry David

Dave Smith is quoted as saying, "I use the same Curtis filters as in the Prophet-5...". I'm sure there was no intention to mislead, but based on those two statements, I would normally conclude that the Evolver uses CEM3320 filter chips. The version of the Prophet-5 that used Curtis chips used the CEM3320 filter chip (which was also used in other poly analogs of the day like Oberheim OB series and others). I highly doubt that the Evolver uses 3320s - they have not been manufactured in years, and there are a limited number of them around. In a private yahoogroup of synth enthusiasts, another member said that the Evolver uses "left over" chips from the Marion Systems MSR-2 synth (http://www.vintagesynth.com/index2.html). They are apparently custom CEM chips based on the CEM3396 chip used in the Oberheim Matrix 1000 (and probably other analog synths of the same era).

So can you verify either that the Evolver does or doesn't use CEM3320 filter chips (i.e. the "same Curtis filters as in the Prophet-5")? Most people who read the review probably won't care, but if you are going to mention names, and especially if you are going to print that it uses "the same Curtis filters as in the Prophet-5", then you are going to perk up the ears/eyes of synth geeks like me to whom that would be a big deal. The reason of course is that the 3320 filters sound different than the 3396 filters - which is a big part of why the OB-8 (which uses 3320s) is much more desired by analog synth enthusiasts than the Oberheim Matrix 1000. The OB-8 has CEM3340 VCOs, 3320 VCFs and 3310 EGs; the 3396 is an entire synth voice on one chip- VCO/VCF/VCA and sounds quite different.

Dave Bryce

Dave Smith says that he did not mean that they were the exact same filters as the ones in the P5 - he meant that they were filters (and analog oscillators) made by the same manufacturer - Doug Curtis.

They are, in fact, based on the chips used in the Marion synth, but they have been modified to meet Dave's specifications, so you could pretty much say that they're actually new Curtis chips.

He does apologize if you feel you were misled. It was not his intention at all.

Dave also says that since all the other electronics in the Evolvers are not the same as the P5, even if he was able to use 3320s the instrument wouldn't sound exactly the same as the P5 anyway. Dave requests that you listen to the instrument itself. If you like it (or don't like it), then it really doesn't matter which parts were used in it, does it?

Besides, Dave (and I) feel that the Evolver engine is by far more flexible and powerful than the P5. Personally, since I was never knocked out by the P5 (heresy! ), I happen to think it's actually quite a lot better...or should I say more to my particular taste.

Please do go listen to the instrument and judge the final results for yourself. We hope you'll be as pleased with it as we are.

dB
DSI

Toch verkoperspraat dan... Ga mijn P5 nog even houden

Toch verkoperspraat dan... Ga mijn P5 nog even houden

wat dacht je.

en wat je moet toevoegen 'door onchip gemaakt,maar niet door curtis ontworpen...'

onchip maakt vanalles,in zijn advertising van de p8,spreekt hij alsmaar van evolutie,en niet van nostalgie,maar om zijn 'rommel' (als ik het zo mag uitdrukken)te verkopen,gebruikt(misbruikt) hij zen eigen oude gebruikte technologien en referenties.

from dave smith site''Dave has always said that he is only interested in moving forward. The Prophet '08 is the product of evolution, not nostalgia ,...lol

Ja natuurlijk in de usa wonen zonder inkomen houd je het niet lang uit...

het bewijs om nieuwe ics te gebruiken in een nieuwe synth ipv 3320 of dergelijke,enfin wat in de evolver in steekt bvb,is goedkoper en servicing komt niet in het gedrang,wel de sound ...

het zou me niet verbazen dat de p8 vol suface mount ic gebouwd is ,inclusief de nieuwe filters!

ik vind de p8 niet slecht klinken,maar al bij al niet 'beter' als een matrix 1000,mks-70-80 etc..op de adsr's na mischien die in de p8 wel een snelere attack als een M1000 heeft bvb.

hou je p5 zeker maar vast,ik zou niet versteld staan dat na een poosje de p8 uit is dat de p5 enorm kan stijgen,enkel omdat bvb kopers vd p8 niet tevreden zouden kunnen zijn en overstappen op (toch weer) een oude p5,dat zou pas lol zijn zeg!

Laatst gewijzigd:
So can you verify either that the Evolver does or doesn't use CEM3320 filter chips

Wat ik niet begrijp is dat er op al die fora oeverloos gediscussieerd wordt over wat er wel en niet in zou zitten, en dat niemand gewoon even een schroevendraaier pakt en wat foto's maakt van de binnenkant. Discussies over nieuwe synths kan ik me voorstellen, maar de Evolver is al jaren op de markt dus daarover hoef je toch niet te speculeren, daar kun je toch gewoon kijken wat erin zit?

oh ja en wat ik nog wil toevoegen,digisound had ook een diy based kit met een 3394 denk ik (een beetje 3396 dus) zonder vco,ik heb ooit zo 1 gemonteerd destijds en als jem naast 3320,3330 modules plaatste kon je idd het vershil horen idem als je nu bvb een matrix 1000 naast een p5 zou vergelijken,geen evolutie dus de p8 maar het tegendeel weliswaar in een modernere package met meer voices en mogelijkheden maar ten koste vd sound,die NIET geevolueert is!

Origineel geplaatst door etaoin
Wat ik niet begrijp is dat er op al die fora oeverloos gediscussieerd wordt over wat er wel en niet in zou zitten, en dat niemand gewoon even een schroevendraaier pakt en wat foto's maakt van de binnenkant. Discussies over nieuwe synths kan ik me voorstellen, maar de Evolver is al jaren op de markt dus daarover hoef je toch niet te speculeren, daar kun je toch gewoon kijken wat erin zit?

Omdat ze weten dat wat ze graag hadden gewilt dat er in zou zitten,het er niet inzit.

Ik had hier ook al is gevraagd na gezever van tegenpartij om een wiard bloot te stellen,maar ondanks de snoerlooze schroevendraaier in handbereik is (zichtbaar op foto's),was het opeens te moeilijk om het ding te openen,losers zeg ik.

Omdat ze weten dat wat ze graag hadden gewilt dat er in zou zitten,het er niet inzit.

Ik had hier ook al is gevraagd na gezever van tegenpartij om een wiard bloot te stellen,maar ondanks de snoerlooze schroevendraaier in handbereik is (zichtbaar op foto's),was het opeens te moeilijk om het ding te openen,losers zeg ik.

Tsja, ik heb dat zowel in deze als in een andere thread ook al geopperd. Dan was al dat geleuter - en de verwarring - helemaal niet nodig geweest.
Het zijn duidelijk ook nog luie losers.

Gefeliciteerd met je verlenging trouwens. Post je nog even een paar fotootjes van het resultaat? :D

Origineel geplaatst door senso

Gefeliciteerd met je verlenging trouwens. Post je nog even een paar fotootjes van het resultaat? :D [/B]

ik krijg em ni op de foto,moet panoramisch toestel kopen.

even met levelmeter voorstellen (op schaal dan)

nu heb ik een p8 voor men neus:

---------- (dalend)

nu heb ik een p5 rev2 voor men neus:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------- (stijgend)

Back