heb ik monitors nodig?

n303y

Ouwe rot
Beste,

Ik heb na het lezen van threads over monitors nog steeds mijn twijfels over de noodzaak ervan. Ik begrijp dat het wenselijk is dat je mix op elke speaker klinkt zoals ie bedoelt is maar ik denk dat dit voor mij niet nodig hoeft te zijn.
Ik heb de AKG K240 en een 5.1 surround setje waar ik redelijk tevreden over ben of misschien beter gezegd waar ik aan gewend ben geraakt zonder dat dit irritaties oplevert.
Aangezien ik wel heel graag met muziek bezig ben maar geen behoefte heb om het meer dan een hobby te laten worden is er geen noodzaak om de mix op elke speaker te laten klinken zoals ie bedoelt is. Als ie maar goed klinkt op mijn speakers want het is tenslotte voor mezelf en eigen vermaak.
Dit wetende zie ik geen toegevoegde waarde voor aanschaf van goede monitors. Het lijkt mij dat ik meer gebaat ben bij functionele uitbreidingen.

Wat ik graag wil weten is of dat ook in mijn situatie er misschien wel een toegevoegde waarde is. De echtheid van het geluid is in mijn situatie denk ik minder belangrijk dan de vetheid en ik vind het al zo vet klinken (virus b en binnekort machinedrum).

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt!

Groeten

Als je geen monitors wilt, dan moet je het vooral niet doen.
Het is niet alsof monitors een essentieel onderdeel van het leven zijn, zoals zuurstof ofzo... :Z

Was dit ongeveer het antwoord dat je in gedachte had?

Een virus & machinedrum op een cheapo 5.1 setje?

Lijkt me een beetje zoals een Ferrari kopen om op een landwegje te rijden...
maar als jij er gelukkig mee bent wie zijn zij dan om dit tegen te spreken?

net zoiets als een ferrari kopen terwijl je hyundai het ook doet.

ze rijden allebei op landweggetjes of asfalt. vergeet niet dat beide wegen anders moeten worden bereden afhankelijk van het weertype. dus nee, ik denk niet dat je monitors moet.

als jij met je 5.1 setje kunt luisteren naar jouw tevredenheid zie ik absoluut de reden niet waarom je zou overstappen op iets anders.

Origineel geplaatst door Hanz
Als je geen monitors wilt, dan moet je het vooral niet doen.
Het is niet alsof monitors een essentieel onderdeel van het leven zijn, zoals zuurstof ofzo... :Z

Was dit ongeveer het antwoord dat je in gedachte had?

Wat ik in gedachte heb is antwoord op de vraag of er voor mij een toegevoegde waarde kan zijn. Als die er namelijk wel is wil ik die graag benutten door de kwaliteit van het leven te verhogen door meer plezier te beleven in het uitoefenen van mijn hobby.

Origineel geplaatst door r.5
Lijkt me een beetje zoals een Ferrari kopen om op een landwegje te rijden...
maar als jij er gelukkig mee bent wie zijn zij dan om dit tegen te spreken?

Interessante vergelijking. Ik gaf aan dat ik geen irritaties heb ondervonden maar streef wel naar verbeteringen, vandaar deze post. Ik weet ook wel dat de sound beter zou kunnen klinken met betere speakers/monitors maar ik lees overal datr het hoofddoel is om het op alle speakers goed te kunnen laten klinken. Als dat niet nodig is in welke mate levert het nog een toegevoegde waarde. Uit jouw reactie maak ik op dat het een enorme meerwaarde zal hebben ondanks het maar op 1 plek goed hoeft te klinken. Misschien zou mijn vraag moeten luiden:

Klinkt mijn virus zoveel vetter dan mijn AKG K240?

Origineel geplaatst door Roel
net zoiets als een ferrari kopen terwijl je hyundai het ook doet.

ze rijden allebei op landweggetjes of asfalt. vergeet niet dat beide wegen anders moeten worden bereden afhankelijk van het weertype. dus nee, ik denk niet dat je monitors moet.

als jij met je 5.1 setje kunt luisteren naar jouw tevredenheid zie ik absoluut de reden niet waarom je zou overstappen op iets anders.

Wat is in jouw voorbeeld synoniem aan weg- en weertype? mixer/kabels/skills?

R.5 vergeleek reeds: "Lijkt me een beetje zoals een Ferrari kopen om op een landwegje te rijden..."
die vergelijking hou ik gewoon aan.

Vergelijk automerk met geluidsbronnen;
wegtype met weergaveapparatuur;
weertype met soort muziek.

Monitors hebben altijd een toegevoegde waarde aan iedere setup.
Het maakt iig het zoveel makkelijker om je mix redelijk tot goed te verzorgen.

Origineel geplaatst door n303y
Wat ik in gedachte heb is antwoord op de vraag of er voor mij een toegevoegde waarde kan zijn. Als die er namelijk wel is wil ik die graag benutten door de kwaliteit van het leven te verhogen door meer plezier te beleven in het uitoefenen van mijn hobby.

Een goede acoestiek en goede monitors zijn eigenlijk alleen noodzaak als jou muziek overal goed moet klinken. Als je net zoals 95% van de synthforum leden gewoon lekker muziek maakt voor jezelf, dan hoeft de muziek alleen bij jou goed te klinken. Een goede acoestiek en monitor systeen zijn dan echt niet nodig.

Wat je je moet afvragen is of je met een duurder speaker systeem meer van je muziek gaat genieten. Ga eens cdtjes luisteren bij iemand die wel een heel goede acoestiek en monitors heeft. Geeft zo'n systeem je een gevoel van: Oh mijn god wat heb ik moeten afzien met m'n oude speakertjes. Of is het gevoel wat je krijgt: Goh leuk zo'n duur systeem, maar ik geniet net zo van muziek op m'n oude speakers.
Voor mij maakt het niet uit of de muziek uit een 100 euro kostende boombox komt of dat het uit 1000000 euro kostend auditorium komt. En ik denk dat dat geld voor de overgrote meederheid van de mensen op deze planeet.

Ook is het echt niet moeilijk om op een boombox het verschil te horen tussen een poly800 en een A6. Daar heb je een duur speakersysteen echt niet voor nodig.

Samenvatting:
Wil je dat je muziek ook bij andere mensen ok klinkt, dan ben je beter af met een mooi systeem (niet de acoestiek vergeten, anders is alle moeite voor niets)
Is dat niet het geval, dan kan je met gewone speakers heel veel plezier beleven.

Ik vind een set goede monitors altijd erg prettig om lekker muziek te kunnen maken, jammen etc. Met speakertjes die het allemaal niet trekken is het werkelijk erg vervelend om aan de gang te zijn. Hoofdtelefoon is ook niet alles, geeft vaak een vertekend beeld, in een club staat immers ook niet iedereen met een hoofdtelefoon op.

De silent disco daargelaten dan. :)
Waarvan ik trouwens van mening ben dat ze enkele jaren geleden veel betere hoofdtelefoons hadden dan die bende die ze nu gebruiken, man daar krijg ik werkelijk hoofdpijn van.

het voegt zeker wat toe, monitoren geven geluid met veel details weer die je met een standaard setje niet hoort. Da's leuk en verhoogt de speelpret. Als je voor "pretmonitoren" gaat hoef je niet zo extreem op de details te letten maar kun je gewoon kopen wat je lekker vindt klinken en dan hoeft het ook geen vermogen te kosten. Lekker klinkende moni's vind ik Behringer Truths, de grote Fostexen, Yamaha HS80 en als je meer te besteden hebt is Dynaudio BM5 superlekker.

Ik luister ook graag gewoon muziek over mijn (Adam) monitoren, die hebben ook de toegevoegde waarde die een egweldige koptelefoon (zoals onze AKGs!) hebben

Ik denk persoonlijk dat je van nieuwe speakers heel wat kunt leren!

En dat is toch wat we allemaal willen... leren, leren en steeds beter worden!

citaat:
Klinkt mijn virus zoveel vetter dan mijn AKG K240?

Origineel geplaatst door Roel
dat is synths met koptelefoons; appels met peren en autos met wegen vergelijken.

ik denk dat onze topic starter bedoelt:
kan ik nog meer van mijn virus genieten wanneer ik dit doe via monitors dan via mijn akg

dus: een terechte en juiste vraag!

Re: heb ik monitors nodig?

zoals Patat Met hierboven schreef:
"Ga eens cdtjes luisteren bij iemand die wel een heel goede acoestiek en monitors heeft. Geeft zo'n systeem je een gevoel van: Oh mijn god wat heb ik moeten afzien met m'n oude speakertjes. Of is het gevoel wat je krijgt: Goh leuk zo'n duur systeem, maar ik geniet net zo van muziek op m'n oude speakers."
Laat daar de keuze vanaf hangen

zoals n303y schreef:
"Aangezien ik wel heel graag met muziek bezig ben maar geen behoefte heb om het meer dan een hobby te laten worden is er geen noodzaak om de mix op elke speaker te laten klinken zoals ie bedoelt is. Als ie maar goed klinkt op mijn speakers want het is tenslotte voor mezelf en eigen vermaak.
Dit wetende zie ik geen toegevoegde waarde voor aanschaf van goede monitors. Het lijkt mij dat ik meer gebaat ben bij functionele uitbreidingen.
Wat ik graag wil weten is of dat ook in mijn situatie er misschien wel een toegevoegde waarde is. De echtheid van het geluid is in mijn situatie denk ik minder belangrijk dan de vetheid en ik vind het al zo vet klinken (virus b en binnekort machinedrum). "
Ik zou daarom de opmerkingen van Patat Met lezen en aan de hand daarvan nagaan wat je wil.

Ben zelf ook van mening dat je meer kunt genieten van het luisteren naar muziek met goede speakers, om de reden dat je meer details kunt horen en dat is heel interessant.

mocht je tot de verleiding komen om muziek van jezelf en anderen te gaan luisteren op echt goede speakers, even ervan uitgaand dat je dat als een belangrijke toevoeging ziet, bedenk dan wel dat als je deze weg eenmaal bent ingeslagen, je niet meer terug kunt.

het wordt een leerproces wat (bijna) oneindig wordt :engel:
edit: leerproces anders omschreven

Laatst gewijzigd:
Hiermee is ondanks tegenstrijdige meningen mijn vraag wel beantwoord. Dank hiervoor.

Ik denk dat ik in ieder geval niet kan uitsluiten dat ik meer plezier kan beleven als ik meer details hoor. Ik geloof ook wel dat het leerzaam kan zijn en daarom heb ik besloten om toch de proef op de som te nemen door het e.e.a. te testen bij feedback. Ik heb gezocht naar alles wat onder de 200 euro valt en heb het volgende gevonden:

E140 Phonic SEM 712 A
E150 Alesis Monitor One MKII
E109 Alesis Monitor One ACtive 520
E180 Behringer B 2031
E140 Behringer B 2030 P
E160 ESI nEar 04 set

Als iemand met dit budget aanvullende ideeen heeft (2dehands misschien) dan hoor ik die graag. Ik kon overigens de modellen die stage voorstelde niet vinden voor dit geld.

Hiermee is ondanks tegenstrijdige meningen mijn vraag wel beantwoord. Dank hiervoor.

Ik denk dat ik in ieder geval niet kan uitsluiten dat ik meer plezier kan beleven als ik meer details hoor. Ik geloof ook wel dat het leerzaam kan zijn en daarom heb ik besloten om toch de proef op de som te nemen door het e.e.a. te testen bij feedback. Ik heb gezocht naar alles wat onder de 200 euro valt en heb het volgende gevonden:

E140 Phonic SEM 712 A
E150 Alesis Monitor One MKII
E109 Alesis Monitor One ACtive 520
E180 Behringer B 2031
E140 Behringer B 2030 P
E160 ESI nEar 04 set

Als iemand met dit budget aanvullende ideeen heeft (2dehands misschien) dan hoor ik die graag. Ik kon overigens de modellen die stage voorstelde niet vinden voor dit geld.
let je wel op dat sommige per set en andere per stuk geprijsd zijn

Conclusie

Conclusie

ja, ik heb monitors nodig :)

Ik heb echter de goedkoopste die er waren (setje passieve Alesis Monitor One MKII) aangeschaft en aangesloten op een oude versterker die ik nog ergens had liggen.

Klinkt echt super vet!!! Nog beter als ie snoeihard hard staat...tjeee.

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn 5.1 surround setje die gekleurd (en daarom misschien beter kan klinken) zou zijn niet beter klinkt. Hetzelfde als mijn AKG K240 headphone, op die monitors klinkt het echt veeeel beter. Ik zou dan kunnen concluderen dat mijn virus&md beter gaan klinken naarmate geluid minder gekleurd wordt. Is toch best vreemd aangezien de kleuring als doel heeft om het beter te laten klinken. Blijkbaar geldt dit niet voor synths die van zich zelf al super vet klinken. Ik moet wel erbij vermelden dat die Mackie 1402vlz ook veel toevoegt aan een betere sound.

Nog een vraagje over mijn versterker. Het is een Technics Model No SU-Z200-KEH Stereo Integrated Amplifier50/60Hz 220V 165W. Het is al een oudje dus vroeg ik mij af of dit veel invloed op het geluid kan hebben. Indien dit het geval is, wat voor specificaties moet een versterker dan hebben om het geluid niet negatief te laten beinvloeden op mijn monitors?

De reden dat ik dit vraag is dat ik het eerst op mijn 5.1 setje ook ok vond klinken terwijl blijkt dat het met een vrij lage investering vele malen beter klinkt opeens. Kan dit met mijn eventuele nieuwe versterker ook gebeuren?

Alvast bedankt!

Een versterker is niet kritisch.
De verbetering zal zeker veel kleiner zijn dan met je nieuwe speakers.

De meeste verbetering kan je verwachten als je de zwakste schakel uit de keten verbeterd.
Luidsprekers en de ruimte waarin ze staan zijn veruit de zwakste schakel, dus daar zijn de grootste verbeteringen te verwachten.

Origineel geplaatst door Patat Met
Een versterker is niet kritisch.
De verbetering zal zeker veel kleiner zijn dan met je nieuwe speakers.

De meeste verbetering kan je verwachten als je de zwakste schakel uit de keten verbeterd.
Luidsprekers en de ruimte waarin ze staan zijn veruit de zwakste schakel, dus daar zijn de grootste verbeteringen te verwachten.

Hmmmmmmmmm, wie ben ik als newbie om hier kritiek op te geven...............:erm:

Toch........ben redelijk een (huiskamer)audiofiel en moet toch zeggen dat de versterker een middelpunt is van het juiste geluid. Versterker icm luidspreker is de bron van geluidsweergave. Ik denk niet dat je daar te makkelijk overheen moet lopen.......:walker:

Maar ja.......dat is mijn mening......:smeris:

Back