Ideale link tussen synths & cubase?

Postcenter

Muziekliefhebber
Wat is nu de meest ideale manier om de audio van hardware-synths in cubase te krijgen? Is dit van een S/P-Dif uitgang op de synth (bijvoorbeeld bij een Motif XS, of een Virus TI) naar een overeenkomstige S/P-Dif ingang op een goeie geluidskaart? (heb nu een Delta Audiophile 2496) Of toch maar beter de balanced outs gebruiken? Wat met AD/DA conversie dan?

Ik lees ook vaak dat S/P-Dif een consumentenversie is van het AES/EBU protocol, maar hoe komt het dan dat je enkel digitale S/P-Dif aansluitingen terugvindt op de "meer professionele" synths?

Ik heb me hier al suf gezocht op het forum, maar hoe meer ik lees, hoe meer vragen het oproept.

digitaal heb je het pure virus sound.....zonder kleuring van converters die je bij je line ingangen wel hebt.

maar die audiophile van je heeft toch niet zo veel inputs?

waarschijnlijk omdat aes/ebu te duur is om in een synth te bouwen?

allemaal leuk hoor een digitale uitgang op een synth, maar zolang deze geen digitale input heeft heb je grote kans op jitter, tenzij je natuurlijk de rest van je systeem klokt aan de digitale output van je synth. ik vind het maar lastig.

de beste manier is via een goede geluidkaart met goede AD conversie, aangevuld met een midi interface (hoeft niet eens een grote te zijn)

De audiophile 2496 heeft inderdaad niet veel inputs, 2 analoge, 1 digitale, en 1 midi ('t zelfde voor de outs). Ik denk er aan om een nieuwe aan te schaffen, vandaar mijn vraag hier. Zijn er kaarten met meerdere digitale inputs (s/p-dif coaxiaal bedoel ik dan)?

Roel; stomme vraag van me waarschijnlijk, maar waarom is het belangrijk dat een synth een (digitale) ingang heeft? Alle audio bij mijn synths is momenteel namelijk uitgaand, en 't enige dat er in gaat is midi. Bedoel je dan om samples of audio van andere toestellen in je synth te krijgen?

omdat het signaal netjes en constant moet zijn om het maar erg simplistisch uit te leggen. Komt er op neer dat je kleine fouten en storingen kan krijgen in je signaal omdat je geen clock hebt waar het signaal aan gesynced is. Vandaar dus dat een digitale input nodig is.

Het hangt er vanaf wat je wilt en wat je source signaal is en wat voor kwaliteit je voor ogen hebt. Je kan gewoon de lijnuitgangen aansluiten op je kaart en dan ben je klaar. Je kan opnemen op de maximale samplerate die je synth geeft en thats it. Daar heb je je audio...

Hogere samplerates nemen alleen maar ruimte in beslag en voegen niets toe. Synths hebben geen beter geluid op hogere samplerates (digitale synths... heb het niet over analoge) dus toevoegen doet het echt niet.

Je zou kunnen investeren in betere convertors waarbij je dus letterlijk honderden euros meer moet n eertellen wil je er echt op vooruit gaan. Voor jou de vraag of dat het waard is.
Daarbij, je kan eventueel nog je synth door buizen of andere kleurende apperatuur halen die wat extras toevoegen en dat weer opnemen.

Keuzes zat maar voor het normale opneem werk gewoon via de lijnuitgang opnemen. Simpel en net zo doeltreffend.

Origineel geplaatst door Postcenter
Roel; stomme vraag van me waarschijnlijk, maar waarom is het belangrijk dat een synth een (digitale) ingang heeft? Alle audio bij mijn synths is momenteel namelijk uitgaand, en 't enige dat er in gaat is midi. Bedoel je dan om samples of audio van andere toestellen in je synth te krijgen?
elk apparaat met een digitale uitgang heeft een eigen klok, anders werkt de digitale ruitgang niet. de klok hakt de audio in ministukjes die daarna digitaal verstuurd kunnen worden.

het ontvangende apparaat zal op exact dezelfde klok moeten werken, anders kunnen er afrondingsfoutjes ontstaan, die je hoort als tikjes en kraakjes.

apparaten met digitale klok moeten daarom aan elkaar gesynchroniseerd worden. dit zodat de sampleoverdracht ideaal is en erg geen halve samples etc worden verstuurd. het typische master : slaves verhaal.

in bijna elke thuisopname en projectstudio situatie zal geluidkaart de master klok zijn. tenzij je een dure externe klok hebt waaraan je de hele setup synchroniseert.

zolang de synth geen digitale ingang heeft, zal ie op zn eigen klok werken.

dan krijg je de volgende situatie:
je geluidkaart werkt bijvoorbeeld met een interne frequentie van 44100,01Hz.
je synth werkt bij zijn eigen interne frequentie van 44099,99Hz

dat is een miniem verschil, ik weet niet vanaf wanneer je tikjes en kraakjes gaat horen, maar hoe groter de afwijking hoe groter de kans.

als je synth een digitale ingang zou hebben, dan kan ie synchroniseren aan de klok van de geluidkaart, en daarmee een perfecte overdracht verzorgen, omdat beide apparaten op exact dezelfde klok werken.

Ik zou gewoon een leuke geluidskaart kopen met goeie converters....

RME/MOTU/Lynx

Ik heb zelf een emu 1820m, en daar ben ik best tevreden over. Behalve die vage patchmix

De audiophile 2496 heeft inderdaad niet veel inputs, 2 analoge, 1 digitale, en 1 midi ('t zelfde voor de outs). Ik denk er aan om een nieuwe aan te schaffen, vandaar mijn vraag hier. Zijn er kaarten met meerdere digitale inputs (s/p-dif coaxiaal bedoel ik dan)?

dan kom je al snel in kaarten met meerder io (inputs+outputs), kijk eens naar een delta 1010 of naar kaarten van motu of rme audio.

merendeel van de kaarten zal meerdere analoge io hebben, en meestal 1, soms 2 adat io (8 digitale mono sporen zijn dat).
de adat io kun je met een digitaal>analoog converter (zoals behringer ADA8000) weer splitsen naar analoge io. en analoge io kun je weer bundelen naar digitaal met een analoog>digitaal converter. de ADA ontleent zijn naam aan deze conversie.

synths hebben meestal spdif uit, vaak een kopie van de stereo-uitgang. digitale mixers en recorders weer wel omdat die met meerdere sporen werken.

Origineel geplaatst door Roel
elk apparaat met een digitale uitgang heeft een eigen klok, anders werkt de digitale ruitgang niet. de klok hakt de audio in ministukjes die daarna digitaal verstuurd kunnen worden.

het ontvangende apparaat zal op exact dezelfde klok moeten werken, anders kunnen er afrondingsfoutjes ontstaan, die je hoort als tikjes en kraakjes.

apparaten met digitale klok moeten daarom aan elkaar gesynchroniseerd worden. dit zodat de sampleoverdracht ideaal is en erg geen halve samples etc worden verstuurd. het typische master : slaves verhaal.

in bijna elke thuisopname en projectstudio situatie zal geluidkaart de master klok zijn. tenzij je een dure externe klok hebt waaraan je de hele setup synchroniseert.

zolang de synth geen digitale ingang heeft, zal ie op zn eigen klok werken.

dan krijg je de volgende situatie:
je geluidkaart werkt bijvoorbeeld met een interne frequentie van 44100,01Hz.
je synth werkt bij zijn eigen interne frequentie van 44099,99Hz

dat is een miniem verschil, ik weet niet vanaf wanneer je tikjes en kraakjes gaat horen, maar hoe groter de afwijking hoe groter de kans.

als je synth een digitale ingang zou hebben, dan kan ie synchroniseren aan de klok van de geluidkaart, en daarmee een perfecte overdracht verzorgen, omdat beide apparaten op exact dezelfde klok werken.

Je kan toch gewoon je geluidskaart op de SPDIF input laten syncen? Als je dat niet doet krijg je altijd tikken.

@postcenter : Gewoon de SPDIF output van je TI of andere synth aan de SPDIF input van je geluidskaart, en in het menu van de Audiophile voor SYNC via de SPDIF input kiezen. De goedkoopste, snelste, bestklinkende optie.

Nadelen:
1: Je hebt maar 1 SPDIF input op je kaart, dus 1 synth maximaal tegelijkertijd (er zijn SPDIF patchbays trouwens)
2: Maximaal 2 audiosporen tegelijk naar de PC toe.
3: Samplefrequentie van je project wordt bepaald door je synth (KORG werkt vaak op 48KHz, danmoet je later weer terugsampelen naar 44.1 Khz voor CD)

Er zijn verschillende type outputs op de synths. Analoog, spdif, adat,USB,USB2,Firewire,TDIF,AES/EBU,R-bus etc.

Behoorlijk onhandig want doordat het een wirwar van formaten is kun je in cubase maar één soort formaat kan gebruiken (grofweg gezegd) wordt het kiezen of delen.
Sommige formaten zijn te converteren naar andere. Maar ook sommige niet.
Analoog werkt altijd wel.

@Beepr.

zo werkt het inderdaad.
ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat je je superstabiele recording setup met wat digitale randapparatuur volledig zou moeten synchen aan .:erm: een synth..

maar, die digitale patchbays kunnen volgens mij alles netjes samenvoegen zonder tikjes. heb er zelf alleen geen ervaring mee. ook een voordeel als je van verschillende formaten naar één formaat moet.

het is gewoon een wirwar. daarom gebruik ik zelf het liefste gewoon analoge signalen.

@Beepr.

ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat je je superstabiele recording setup met wat digitale randapparatuur volledig zou moeten synchen aan .:erm: een synth..

Dat hangt natuurlijk helemaal van je set af, in een setup met een RME kaart, O2r en DBX quantum mastering processor
zoals ik die tijden heb gehad, doe je dat natuurlijk niet, de DBX genereert een stabiele clock die dan alles als master aanstuurt.

In het geval van Postcenter is het noodzakelijk om de SPDIF van de synth de master te laten zijn, domweg om tikken te voorkomen.
Het is iedere keer weer een kwestie van goed over de specifieke toepassing nadenken en dan pas handelen.
Dat geldt uiteraard ook over een volledig analoge setup, dat geeft ook vaak genoeg ellende voor de meeste mensen merk ik.

@Beepr.

maar, die digitale patchbays kunnen volgens mij alles netjes samenvoegen zonder tikjes. heb er zelf alleen geen ervaring mee. ook een voordeel als je van verschillende formaten naar één formaat moet.

het is gewoon een wirwar. daarom gebruik ik zelf het liefste gewoon analoge signalen.

De patchbay die ik zelf heb gehad kon alleen patchen, net als een midipatchbay, maar niet mergen ofwel samenvoegen.
Voor zover mijn kennis reikt zijn die er ook niet in het betaalbare domein. Zelfs digitale mixers met meerdere SPDIF's zijn zeldzaam, dat komt omdat bij SPIF de synchronisatie ofwel clock in het signaal zit, bij andere standaarden werkt men weer met die masterclock om alles te syncen. Voor iedere SPDIF input moet het signaal dan afzonderlijk vertraagd worden om gesynct te worden met de interne clock, dat schijnt nogal prijzig te zijn.

Zoals ik al eerder aangaf, analoog kan ook een chaos worden en als je eenmaal een deel van je studio digitaal hebt ga je niet zo snel meer terug naar het analoge domein als het niet echt nodig is. Maar inderdaad, analoog is voor de meeste mensen (onterecht vind ik overigens) wat minder bedreigend.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ik zou gewoon een leuke geluidskaart kopen met goeie converters....

RME/MOTU/Lynx

Dat zijn idd leuke kaarten. Maar je audio klinkt zo goed als je zwakste schakel. Dat is in zo'n geval waarschijnlijk de DA van de synth. Het mooie van spdif out op een synth is dan ook dat je de mindere DA van je synth kan omzeilen. Dus in het kort, met spdif heb je een zuiverder signaal ipv. dat je opneemt met de beste AD die er is.

Mijn keuze is gemaakt. :W

das helder uitgelegd! denk dat alles inderdaad afhangt van werkwijze en situatie.

dat van die patchbays wist ik niet. wel irritant, dan moet je steeds switchen als je meerdere digitale outs hebt en maar één digi input. eigenlijk net als bij midi patchbays, daar heb je er ook een aantal bij die wel kunnen schakelen maar niet kunnen mergen.

ik denk dat postcenter het beste 1 van 2 opties kan kiezen.

1 digitaal uit gebruiken van synth en de geluidkaart daaraan synchroniseren
2. analoog uit gebruiken van synth en geluidkaart op zn eigen klok laten draaien.

geen idee wat het beste resultaat levert. weet niet of het verschil daadwerkelijk hoorbaar zal zijn. m-audio heeft behoorlijke opnamekwaliteit (al is het niet te vergelijken met bijvoorbeeld rme)

analoog uit, met daarbij tegenlijk wat effecten die je leuk vind( bv. veergalm of dat leuke echotap[eje wat het net zo lekker maakt).
en laat de klok maar gebeuren door de beste /stabielste klok die je hebt. ( vaak de masterklok van de computer/geluidskaart)

weet niet of het verschil daadwerkelijk hoorbaar zal zijn.

Absoluut, en in het voordeel van spdif. Ik was daar laatst ook over begonnen in de S90ES thread. En bedenk me nu weer dat ik had beloofd audiovoorbeelden te posten van de verschillen. :o:

post even een linkje in deze thread? :)

ik denk dat het kiezen wordt tussen de minder sterke digi clock van synth of minder sterke da van de synth.

wat is dan de zwakste schakel?

oja zeg eindelijk weeeeeeeeeekeeeendd!!

:biertje:

Origineel geplaatst door fuse
Er zijn verschillende type outputs op de synths. Analoog, spdif, adat,USB,USB2,Firewire,TDIF,AES/EBU,R-bus etc.

Fuse, je bent mLan vergeten :D

Fuse, je bent mLan vergeten :D
Nee hoor. :D

Als ik alles hier eens goed nalees lijkt analoog me inderdaad veruit het eenvoudigst.

Alleen vind ik die AD/DA conversies zo onlogisch, een synth produceert vaak immers een digitaal signaal, het eindresultaat is ook digitaal, waarom dan zo vaak (nutteloos?) heen en weer omzetten?

Gek wordt ik er van :stupid

Wat trouwens als je meerdere synths hebt met een digitale out, ben je dan gedoemd tot een digitale patchbay en synth per synth opnemen? Bestaat er geen mogelijkheid om ze toch te doen syncen met eenzelfde clock, of kan dit enkel als ze allen ook een digitale ingang hebben?

Back