Maak je eigen Spiral (Vangelis)

SPIRAL 2600!!

SPIRAL 2600!!

waw zeg! die Spiral op ARP2600 is de beste namaak versie tot nu toe gehoord!!

jammer dat m'n Odyssey momenteel een storing heeft aan de trigger-input. (moet 'em toch met de kenton aansturen)

Je zou overtuigd worden dat het een ARP is als je dat hoort...

De System 100 is even vol en warm maar heeft een rondere 'buik' in het sub-gebied. Ik moet zeggen dat als ik Odyssey en System100 samen gebruik ze wel aan elkaar gewaagd zijn van 'power' en ADSR-response.

is er iemand die weet of er veel vesrchil bestaat in de klank van de oscillatoren tussen de 2600 en de Odyssey? (markIII's, oranje of de grijze versie versus de zwart/goude Odyssey?) Ik weet dat m'n AXXE toch voor één VCO vetter klinkt dab 1 VCO op Odyssey, of zou dat een illusie zijn?

Mijn inzending

Mijn inzending

Heren, mijn inzending: Spiral arpeggio

Gear: Anyware Instruments SEMtex & Korg SDD-3000.

EDIT: nog een keertje een updated versie...

Laatst gewijzigd:
Re: SPIRAL 2600!!

Re: SPIRAL 2600!!

Origineel geplaatst door rembrand
waw zeg! die Spiral op ARP2600 is de beste namaak versie tot nu toe gehoord!!

namaak , lijkt toch wel erg echt, supervet , krijg gewoon rillingen van die sound

de king synth
:okdan:

OK, hier mijn poging. Deze is op een SH-7 met de P3 stepsequencer. Terwijl een LFO het filter moduleert schuif ik aan wat schuifjes. O.a. de resonance (die komt toch wel aardig in de buurt bij sommige sweeps) maar ook het high pass filter! Dat lijkt bij Vangelis ook wel te gebeuren eigenlijk. Maar ja, niets is nog zeker... :D

Ik gok dat ie het op een Roland gedaan heeft, system 100 dus.

Anyway, coole thread! 8)

http://www.synthmusic.info/mp3s/spiralsh7.mp3

Ja die Spiral intro moet een Roland zijn geweest...met een Jupiter 4 kom je volgens mij ook een heel eind (die had die ook in die tijd toch?)

Origineel geplaatst door smackos
Ja die Spiral intro moet een Roland zijn geweest...met een Jupiter 4 kom je volgens mij ook een heel eind (die had die ook in die tijd toch?)

1977? :D

hm,

ik merk net dat de sequence niet zomaar een halve noot omhoog tranponeert, heeft iemand 'm beter ontrafelt ?
En is het echt een pwm of toch een zaag ?

Toch maar een MIDI file...

Toch maar een MIDI file...

Dit is de MIDI die ik voor m'n eigen stukkie heb gebruikt, hopen dat de MIDI export gelukt is...
Tempo is ruwweg 195 BPM.

Patch:
Saw & Square PWM mixed, geen risico's nemen ;)
Trage LFO1 moduleert VCF Cutoff
Zeer snelle VCF Envelope met 0 attack en korte decay (essentieel voor de 'tjirp')
Handje draait aan resonance waar gewenst.

Oh ja, en de delay natuurlijk, essentieel.
Ik heb 'm op 308 ms staan, bij 195 BPM is dat gelijk aan 1/4e.

<EDIT: Updated>

Attachments

• spiral.mid
    4,6 KB · Bekeken: 182
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door wouw
hm,

ik merk net dat de sequence niet zomaar een halve noot omhoog tranponeert, heeft iemand 'm beter ontrafelt ?
En is het echt een pwm of toch een zaag ?

Hij gaat van F naar Cis, die sequence.

Origineel geplaatst door SCD
Hij gaat van F naar Cis, die sequence.

Nou... als ik het origineel erbij pak, dan is de interval inderdaad gelijk aan F naar Cis (of E naar C, wat ik in mijn geval doe, maar dat kan aan de tuning van mijn SEMtex liggen...) maar de base pitch is echt geen F... het zit er een beetje tussen.
Hoe dat komt? Misschien dat er in het verleden (bij mastering o.i.d.) wat onzorgvuldig is omgegaan met samplerate conversie, of Vangelis stemt z'n synths expres lekker niet op A=440... wie zal het zeggen.

Verder, als de base pitch eenmaal goed is (ik heb gewoon 'n mp3 laten meelopen, en zo een tikje bijgestemd) dan zijn het voor de rest gewoon normale noten, precies de sequence die Wouw opschreef. Dus dat verhaal dat het niet zou kunnen op een digitale sequencer omdat de noten 'ertussen' zitten is gewoon onzin... :D

PS. waar blijft die MT32 versie?

Gewoon vals, zeg dat nou maar, oude analoge zooi :D
Trouwens, ik dacht zelf dat de grondtoon op B lag, of daar vlak bij ieg.

Toonhoogte is verkeerd, sequence klopt niet, het bereik van de filter modulatie is niet exact, de delaytijd is niet exact en het spelen met de panning van het droog signaal moeten jullie er maar bijdenken...

...sys101+103+104+evans es5...:halleluja :eureka:

http://linde.godtepose.com/spiral_101+103+104+evans_es5.mp3

(Met dank aan mijn scandinavische internet buddy F om de file the hosten :D)

...en de attacktijd van de filterenvelope is te traag ;)

Mijn MAQ16/3 laat me in de steek, ik kan niet ver genoeg omhoog transponeren want dan vallen de hoogste nootjes buiten het bereik (MAQ draaiknopje kan 5 octaven aan). FF kijken in de handleiding.

Hoe dan ook, ik dacht steeds dat het een saw was, maar het lijkt inderdaad veel op een puls (geen PWM toch ?). Ik zal als ik tijd heb een puls uit de ARP2600 laten horen (en een te lage transpositie, ik moet eens gaan zoeken naar een fatsoenlijke midi --> CV interface)

Ik denk nog steeds dat het een ARP was die Vangelis gebruikte :duivels:

Hey wouw,heb je ze al es naast elkaar vergeleken, alle inzendingen?

Ik wil best geloven dat het een ARP is,maar ik vind van de system 100 die pulsewith zo overtuigend,en dan de filter...Heb jij geen odyssey om het mee te proberen?

Bericht door een moderator:
Afgesplitst en in een eigen "Spiral-thread " geplaatst. :mexico:

Ik had een Odyssey, nu niet meer. Ik kon niet wennen aan het duofone keyboard. Bij de ARP2600 kun je echt monofoon spelen.
Het zal echter een paar dagen duren voordat ik de puls-variant van de 2600 kan laten horen.

Zeg, hoe werkt die Roland 104 (?) sequencer precies ? Hoe kun je daar mee transponeren ? Hoeveel oktaven reikt hij ? Iemand enig idee of de ARP sequencer een voldoende bereik heeft ?

Origineel geplaatst door Hanz
Nou... als ik het origineel erbij pak, dan is de interval inderdaad gelijk aan F naar Cis (of E naar C, wat ik in mijn geval doe, maar dat kan aan de tuning van mijn SEMtex liggen...) maar de base pitch is echt geen F... het zit er een beetje tussen.
Hoe dat komt? Misschien dat er in het verleden (bij mastering o.i.d.) wat onzorgvuldig is omgegaan met samplerate conversie, of Vangelis stemt z'n synths expres lekker niet op A=440... wie zal het zeggen.

Verder, als de base pitch eenmaal goed is (ik heb gewoon 'n mp3 laten meelopen, en zo een tikje bijgestemd) dan zijn het voor de rest gewoon normale noten, precies de sequence die Wouw opschreef. Dus dat verhaal dat het niet zou kunnen op een digitale sequencer omdat de noten 'ertussen' zitten is gewoon onzin... :D

PS. waar blijft die MT32 versie?

Ik heb al dikwijls gemerkt dat opnames versneld worden. Als je na het opnemen de band iets sneller laat lopen krijgen je een zeer sprankelend effect, als je het te ver zou doordrijven krijg je natuurlijk een smurfeneffect.
Maar een halve toon valt niet op en je krijgt toch dat tikkeltje extra.

Heb het al gemerkt bij nummers van The Police, dacht ook bij de orignele opname van 'It's Raining Men'. Misschien heeft ook Vangelis dit toegepast.

Noem me gek, maar ik vind de Alpha Juno/MKS-50 altijd al een geluid in zich hebben die me doet denken aan de vroege jaren van Vangelis.

Voorbeeldje, de sequence van To the unkown man. Links de MKS-50, rechts het origineel.

Attachments

• ttum(mks50-orig).mp3
    747,3 KB · Bekeken: 141
zoals beloofd een versie uit de 2600 met pulswave, en een langzame modulatie van de pulsbreedte

Attachments

• spiral 2600p.mp3
    1.014,5 KB · Bekeken: 153
Back