Maak je eigen Spiral (Vangelis)

Origineel geplaatst door SCD
OK, hier mijn poging. Deze is op een SH-7 met de P3 stepsequencer. Terwijl een LFO het filter moduleert schuif ik aan wat schuifjes. O.a. de resonance (die komt toch wel aardig in de buurt bij sommige sweeps) maar ook het high pass filter! Dat lijkt bij Vangelis ook wel te gebeuren eigenlijk. Maar ja, niets is nog zeker... :D

Ik gok dat ie het op een Roland gedaan heeft, system 100 dus.

Anyway, coole thread! 8)

http://www.synthmusic.info/mp3s/spiralsh7.mp3

pffff, die SH7 is me toch echt wel een dikke bak zeg!!
zeer rof!!

En tòch... denk ik dat het de ARP is. Niet de 2600, maar de Oddyssey dus.
Maar goed, de verschillen in klank daartussen acht ik klein. Daarom, als ik op de mp3's van Wouw afga, vind ik met name de resonance daarvan het meest lijken.

Overigens word ik stapelgek van die track, ik was even begonnen met de onderneming om 'm noot-voor-noot te coveren, maar da's een monnikenklus. Op diverse punten in de track wordt (subtiel) van tempo gewisseld, waardoor ik later in de track het niet lekker voor elkaar krijg om de arpeggio goed synchroon te laten blijven lopen.
Met name zodra de 2e baslijn erbij komt, haak ik af... :D

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een foto gezien heb van Vanglis' studio met daarin een Odyssey. Iemand ?

Je bedoelt anders dan de heer Evangelos Odyssey Papathanassiou himself? :D

In dit artikel wordt de Oddy specifiek genoemd als de sound van Spiral:
http://www.hyperionwebs.com/electronicshadows/archives/techtalk/synths_of_vangelis.htm

Albedo 0.39, the most electronic Vangelis album before his CS-80 period, are basically made with the same synths mentioned above, but adding a few important tools: an ARP Odyssey (and an associated ARP sequencer) and a Roland System 100, plus a System 100 104 sequencer and the System 700 sequencer block. Perhaps Vangelis felt inspired to get the Odyssey, since his full name is Evanghelos Odyssey Papathanassiou? The 104 sequencer had two rows of 12 steps and the Arp sequencer had a row of 16 steps (notes) that could be split along with a number of other options. In comparison the microprocessor based MIDI sequencers of today can store and play thousands, even potentially millions of notes.

We now enter 1977, and the first use of Vangelis’ trademark sounds from the Yamaha CS-80, (pictured) on the album Spiral. Vangelis main equipment for this album is ARP Odyssey, Korg Minipops 120, Roland System 100, an ARP sequencer and the CS-80. The ARP Odyssey and sequencer was linked with the Roland System 100 and sequencer set, providing most of the sequences on Spiral (as well as in 1979 on the album Odes). The intro sequencer of the Spiral theme is a sound produced by the ARP Odyssey, but it is impossible to say what sequencer was used to control it, because Roland and ARP had compatible control voltage protocoles on their sequencers. The Korg Minipops is a drum computer, most known for being used by Jean Michel Jarre on Oxygene in 1976, but the only likely place for Vangelis to have used it was for the march on To the Unknown Man on Spiral. Vangelis also used three effects units to create the voice on Spiral’s Ballad; the Roland Space Echo 201, Boss Chorus Ensemble and the EMS Vocoder 1000.

Foto's, helaas. Ik denk dat ik vrijwel alle goeie studiofoto's van Vangelis wel gezien heb (op twee handen te tellen door de jaren heen). Maar volgens de synthlijst op Elsewhere (http://elsew.com/data/synths.htm) zou er een foto staan op de SuperStar re-release van het album "Earth" (1980 of iets dergelijks). Maar ja, dan moet je wel net die elpee hebben, want scans van de achterkant (neem ik aan) kwam ik niet zo vlug tegen.

Ik vind het bijna allemaal wel lekker klinken al die versies. Opvallend dat je met verschillende synths toch een geluid kan produceren die bijna allemaal hetzelfde klinken.
Ook grappig is dat vroeger een Vangelis, en ook een Jean michell Jarre dingen deden die voor onmogelijk leken, (vooral voor die tijd), en dat nu iedereen ze heel aardig kan nabootsen. Dit laatste bedoel ik natuurlijk in positieve zin.

Ik heb ze al beter gehoord, maar toch nog even een paar virtuele pogingen...

Eerst de CS80v en daarna (22s) de Oditty en dan ook maar even alles tegelijk 8D

Luistert

Oh ja, nog bedankt Evangelos Odyssey Papathanassiou dat we 30 jaar na dato nog zoveel plezier van uw heerlijke muziekjes mogen hebben :halleluja

Spiraaltje 8o)
MS2000 bak met nog een Q20 bak erachter voor wat meer pep

Attachments

• spiral_ms2000.mp3
    687,4 KB · Bekeken: 148
Origineel geplaatst door jgeers01
Ik heb ze al beter gehoord, maar toch nog even een paar virtuele pogingen...

Eerst de CS80v en daarna (22s) de Oditty en dan ook maar even alles tegelijk 8D

Luistert

Oh ja, nog bedankt Evangelos Odyssey Papathanassiou dat we 30 jaar na dato nog zoveel plezier van uw heerlijke muziekjes mogen hebben :halleluja

klinkt goed! die pauk maakt het af :)

Spiraaltje2. :o: :D

Attachments

• spiral_bass_mix.mp3
    587,7 KB · Bekeken: 151
Origineel geplaatst door bronswerk
:D
Iets meer natuur getrouw...

Die zal ik vanavond eens beluisteren, waar heb je 'm mee gemaakt ?

Ik heb trouwens nog pogingen ondernomen op de Oberheim OB-X en de memorymoog, maar beiden kunnen dit soort resonantie-geluiden niet maken. Gelukkig maar, anders zouden alle synths hetzelfde klinken.
De OB-8 komt in 12dB mode iets dichter in de buurt maar is nog steeds mijlenver verwijderd van het origineel. Wel gek dat de OB-8 (en OBX-a ?) resonantie in 12dB veel meer krijst dan in 24dB mode. Ik heb de 12dB instelling in mijn OB-8 wel iets extremer ingesteld dan volgens servicemanual toegestaan, juist dan komen er fijne geluiden uit.

Ik heb zelf altijd gevonden (toen ik nog een Odyssey had), dat de filters van ARP en Roland familietrekjes hebben, dat blijkt ook wel uit de voorbeelden in deze thread.

Boele, luistert de jup4 weer naar je ? Ben erg benieuwd...

Die sequentie kan eigenlijk niet stuk, maakt niet uit met welke synth je het maakt.
Leerzaam draadje dit.

Maar volgens de synthlijst op Elsewhere (http://elsew.com/data/synths.htm) zou er een foto staan op de SuperStar re-release van het album "Earth" (1980 of iets dergelijks). Maar ja, dan moet je wel net die elpee hebben, want scans van de achterkant (neem ik aan) kwam ik niet zo vlug tegen.

Die plaat heb ik, maar er staan geen speciale foto's op/in.
Tenzij er net weer een andere uitgave van is die dat weer wel heeft. :stupid

vangelis_nemo-sm.jpg

Deze staat er wel in, iemand zin in "typen-turen"?

Origineel geplaatst door Tukker
Die sequentie kan eigenlijk niet stuk, maakt niet uit met welke synth je het maakt.
Leerzaam draadje dit.

Die plaat heb ik, maar er staan geen speciale foto's op/in.
Tenzij er net weer een andere uitgave van is die dat weer wel heeft. :stupid

vangelis_nemo-sm.jpg

Deze staat er wel in, iemand zin in "typen-turen"?

Helemaal bovenaan: Bosendorfer vleugel

Daaronder: Prophet 10 en Jupiter 4

Links daarvan CS80 en EMULATOR I

Rechts daarvan CR-drumcomputer, Roland Vocoder Plus, Promars en CSQ600 sequencer
Daaronder staat nog een klavier waar je te weinig van kan zien.

en daarachter een MINI Moog, Blackbox of zoiets en nog een CSQ100 denk ik.

Daar sta je al ver mee. In deze thread zitten trouwens knappe imitaties (alhoewel er weinig correcte sequences inzitten - die van Unic klopt volgens mij volledig, met de anderen zit iets niet echt snor).
En wat reeds eerder gezegd is: het blijft een supervondst, zeker als je nadenkt over welk jaartal we spreken :halleluja

:doei:

Ahhh, geweldig onderwerp :)

Hier een foto van V's Odyssey: (Je kan ook de sys100 seq goed zien).
Overigens zijn er een aantal filmpjes waar hij gelijksoortige geluiden ook uit de system100 haalt, maar goed, volgens het grote Keith Spencer Allen interview was het de Odyssey.

ChinaPromoLPpage05B.jpg

--
Jeroen

Laatst gewijzigd:
a ja, bovenop dat krukje.

Toffe foto, de eerste waarop ik 'm zie met een Odyssey (en sequencer), bedankt

Back