[Logic] Vocaal erg zacht tijdens opnemen

Javascript

Amsterdam West
Hoi,

Tijdens het opnemen zijn de vocalen erg zacht. Wanneer ik het opgenomen stukje afspeel in logic is de volume dan wel weer goed en hard. Software monitoring staat uit en de output heb ik staan op 1&2, input gewoon op 1 (waar de mic op aangesloten is)
Ik heb Logic Express..

wie kan me helpen??

Als gasten hier bij mij komen recorden lopen ze nl elke keer te zeiken dat ze zichzelf nauwelijks of niet horen en dan moet ik steeds weer uitleggen ja dat komt wel goed enzo*D

Re: [Logic] Vocaal erg zacht tijdens opnemen

Origineel geplaatst door Javascript
Hoi,

Tijdens het opnemen zijn de vocalen erg zacht. Wanneer ik het opgenomen stukje afspeel in logic is de volume dan wel weer goed en hard. Software monitoring staat uit en de output heb ik staan op 1&2, input gewoon op 1 (waar de mic op aangesloten is)
Ik heb Logic Express..

Ik snap niet precies wat je bedoeld en hoe je instellingen zijn. Wat voor soundcard je gebruikt. Stuur zo hard mogelijk in, wel onder 0 db blijven. Als dat softwarematig niet lukt, gebruik dan een mengpaneel of een goede (buizen) voorversterker. Die zijn voor weinig geld te koop.

Ook een goede tip: Zet de rest van de muziek gewoon (veel) zachter, net zolang tot de zanger zichzelf wel hoort.

Als gasten hier bij mij komen recorden lopen ze nl elke keer te zeiken dat ze zichzelf nauwelijks of niet horen en dan moet ik steeds weer uitleggen ja dat komt wel goed enzo*D

Dat helpt vast niet. Iedere zanger moet zichzelf kunnen horen voor het juiste gevoel en de toonhoogte goed te krijgen. Ja, ook goede zangers. Probeer maar eens iemand te laten praten of zingen terwijl deze zichzelf niet hoort. Lachen gegarandeerd.

bedankt voor je antwoord alleen ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd.
Hij neemt goed op, met een juiste volume, dat is het probleem niet...alleen de monitoring is erg zacht. Wanneer ik het opgenomen stukje afspeel is de volume goed. Ook als ik de meters bekijk tijdens het recorden komen de levels bijna bij de 0dB. Het wordt dus goed opgenomen, alleen tijdens het opnemen, dus de monitoring klinken de stemmen erg zacht door mn monitoren en headphones

Ik denk toch dat we meer moeten weten om iets zinnigs te kunnen zeggen. Helaas heb ik als Cubase/Live gebruiker geen verstand van Logic (het enige sequenser pakket waar ik niet binnen een paar uur mee aan de slag kon, hun Logic is niet mijn logica ;) ).

Ten eerste: wat voor geluidskaart heb je?

Je signaal komt in ieder geval goed binnen. Of je stuurt het niet goed terug, of je hebt de muziek veel te hard staan.

Heb je het al geprobeerd met de software monitoring aan? (vast wel)
Werk je met een koptelefoon uitgang, of heb je de koptelefoon in de gewone line uitgangen geplugd? Mono of stereo? Bij mono kan een deel van het geluid dus wegvallen.

Als er een koptelefoon uitgang is, kijk dan even in het regelpaneel van je geluidskaart of die maximaal uitstuurt.

Horen de zangers alles zacht of alleen de zang?
Dat laatste is normaal, dus gewoon de rest zachter zetten. Ik neem zelf regelmatig zang op. Ik gebruik alleen een stereomix van de song en zet die ongeveer op -12, de zang stuur ik maximaal uit. Het helpt ook als je wat compressie en galm meegeeft (zonder dat je die galm opneemt).

Hoe monitoor (raar woord) je nu dan?

Logic was het enige pakket waar ik wat aan had, kon ik de routing tenminste zelf bepalen

Volgens mij moet software monitoring aan staan. Ik kan het niet checken, want ik zit niet achter m'n eigen computer. Als software montoring aan staat, zal Logic het opgenomen geluid direct doorsturen naar de ingestelde Output. Met software monitoring uit, laat Logic het spoor dat je aan het opnemen bent niet horen.

Volgens mij hoor je nu de opname alleen via de harware monitoring van je audiokaart. Als software montoring AAN teveel vertraging geeft, dan zou ik kijken of je op je audiokaart het volume van het signaal dat wordt opgenomen qua output kunt bijregelen t.o.v. het signaal dat sowieso uit Logic komt.

Je wil het liefst niet via logic monitoren vanwege vertraging.
Maar volgens my heeft elke respectabele geluids interface wel een goede monitoring optie.
Dus lees de handleiding van je mooie tascam maar even goed door lijkt me zo.:biertje:

Back