MPC 2000xl orientatie

Origineel geplaatst door fjoesz
ligt er een beetje aan hoeveel je aan samples meeneemt
als je alleen maar lange stereosamples mee wil nemen gaat t natuurlijk hard
maar voor een berg drumkits en wat basijnen, leads, akkoordjes en fx is t echt wel genoeg

je kan in een 2000xl trouwens ook een cf-cardreader bouwen he, dat heb ik gedaan en ik heb er een 1 gig cf kaartje bij
das voldoende voor 155637543777754637 miljard jaar aan samples ongeveer

32 mb inladen duurt best lang ja, dat wel

En laadt dat snel zon cf kaartje?

Origineel geplaatst door boombipbass
dus voor een uurtje live spelen is het niet aan te raden?

Het laadt minstens zo snel als een SCSI ZIP. Het voordel is dat ie in je MPC ingebouwd is. Maar eens te meer, de MPC1000 heeft dit standaard.

Voor een uurtje live spelen maakt het niet uit hoe snel ie laadt, want dat doe je voor je begint te spelen.

Voor een tremolo effect kun je een LFO (Low Frequency Oscilator) gebruiken.
Met de filters in je MPC kun je bas of hoog uit een sample wegfilteren. Ik weet niet wat voor filters er op een MPC2000XL zitten, maar op de 1000 iig Lowpass, Hipass en Bandpass. Om de bas weg te filteren heb je een Hipass filter nodig, etc...
Autochromatic tuning houdt in dat een sample automatisch op verschillende toonhoogten gestemd over de pads wordt verdeeld. Als je bijv. een basnoot hebt kun je hiermee baslijnen spelen op je MPC. Dat geldt ook voor bel-, gitaar-, doedelzak-, piano-, tuba-, viool- en brekend glassamples.

Voor de manier waarop je live wilt spelen is een outputboard + mixer inderdaad wel aan te raden, geeft de meeste handson-controle.

STEL ZE MAAR DIE VRAGEN! daarvoor zijn wij hier...

Origineel geplaatst door falafelbiels
Het laadt minstens zo snel als een SCSI ZIP. Het voordel is dat ie in je MPC ingebouwd is. Maar eens te meer, de MPC1000 heeft dit standaard.

Voor een uurtje live spelen maakt het niet uit hoe snel ie laadt, want dat doe je voor je begint te spelen.

Voor een tremolo effect kun je een LFO (Low Frequency Oscilator) gebruiken.
Met de filters in je MPC kun je bas of hoog uit een sample wegfilteren. Ik weet niet wat voor filters er op een MPC2000XL zitten, maar op de 1000 iig Lowpass, Hipass en Bandpass. Om de bas weg te filteren heb je een Hipass filter nodig, etc...
Autochromatic tuning houdt in dat een sample automatisch op verschillende toonhoogten gestemd over de pads wordt verdeeld. Als je bijv. een basnoot hebt kun je hiermee baslijnen spelen op je MPC. Dat geldt ook voor bel-, gitaar-, doedelzak-, piano-, tuba-, viool- en brekend glassamples.

Voor de manier waarop je live wilt spelen is een outputboard + mixer inderdaad wel aan te raden, geeft de meeste handson-controle.

Is die LFO te syncen aan de beat? Is trouwens zon MFC rack voor op mn MPC de beste die er is?
Of zijn er betere aan te bevelen?

Wat voor mixer is goed in combi met de MPC 2000 xl/1000? Ik wil het liefst een mixer rond de 300 euro,
maar ik zat te denken dat ik misschien ook verschillende outputs onder 1 mixkanaal kan zetten zodat ik aan 8
kanalenmixer genoeg zou hebben(wil namelijk ook nog mn gitaar, synth en microfoon aansluiten). En hoe moet ik uiteindelijk een track recorden? gewoon via een jack naar de microfooningang van mn iMac G5?

Ik hoorde dat de EB16 effecten 4 x kunnen worden verdeeld over de beschikbare output waarbij een externe effectenbak dit maar 1 x kan, dat is toch handig dan? Heeft iemand samples van die effecten? Ben benieuwd hoe blikekrig ze zijn want dit kan ook goed zijn! ;)

Wat kan je allemaal realtime met de slider, kan ik bv. decay tijdens het spelen langzaam opvoeren, met
de slider of datawheel ofzo?

Wat is er zo eigenlijk goed aan dat JJ OS?

STEL ZE MAAR DIE VRAGEN! daarvoor zijn wij hier...

Ik vind het echt supertof dat jullie de kennis en hulp aanbieden, ik heb er echt veel aan!
cheers! :mega:

Re: QUOTE

Re: QUOTE

Is die LFO te syncen aan de beat? Is trouwens zon MFC rack voor op mn MPC de beste die er is?
Of zijn er betere aan te bevelen?
handmatig te syncen ja, niet automatisch. MFC Rack kan iemand anders wellicht iets over vertellen, maar filters heb je in soorten en maten, en in verschillende prijsklassen...

Wat voor mixer is goed in combi met de MPC 2000 xl/1000? Ik wil het liefst een mixer rond de 300 euro,
maar ik zat te denken dat ik misschien ook verschillende outputs onder 1 mixkanaal kan zetten zodat ik aan 8
kanalenmixer genoeg zou hebben(wil namelijk ook nog mn gitaar, synth en microfoon aansluiten). En hoe moet ik uiteindelijk een track recorden? gewoon via een jack naar de microfooningang van mn iMac G5?

Ik hoorde dat de EB16 effecten 4 x kunnen worden verdeeld over de beschikbare output waarbij een externe effectenbak dit maar 1 x kan, dat is toch handig dan? Heeft iemand samples van die effecten? Ben benieuwd hoe blikekrig ze zijn want dit kan ook goed zijn! ;)

dat is handig ja, maar het effectbord is iets of wat beperkt in zn mogelijkheden/geluidskwaliteit in vergelijking met toegewijde effectdozen. Daarbij zijn 2 van de vier effecten altijd galm. Zaken als bitcrushers en vocoders, alsmede een goede pitchshifter zul je er niet op vinden. Op zich geen punt, maar soms wil je iets anders. wat dat betreft is het muziek maken met instrumenten met stekkers toch een verhaal zonder eind hoor...

Wat kan je allemaal realtime met de slider, kan ik bv. decay tijdens het spelen langzaam opvoeren, met
de slider of datawheel ofzo?

ja, maar ook de tuning van een sample veranderen ennehh, de cutoff frequency geloof ik...

Wat is er zo eigenlijk goed aan dat JJ OS?

Dat JJ-OS heb je alleen voor de MPC1000. De MPC1000 werd gepresenteerd als een "mini" MPC met "mini" mogelijkheden
tegen een aantrekkelijkere prijs. De waarheid is dat Ze bij Akai gewoon op software bespaard hebben. De 1000 is hardwarematig op de outputs na een grotere jongen dan de 2000XL. Met het JJ-OS wordt de heuse kracht van de 1000 bruikbaar gemaakt. Een aantal functies die Akai niet had geimplementeerd, brengt JJ alsnog, alsmede een hoop functies waar Akai nooit mee op de proppen is gekomen. Mooi spul hoor...

Ik vind het echt supertof dat jullie de kennis en hulp aanbieden, ik heb er echt veel aan!
cheers! :mega:

Aight! :geslaagd:

Ik heb besloten dat ik de MPC2000 xl ga kopen met 8 outputs en de MFC rack als dit mogelijk is.
Nu zal ik dus voor het bewerken van mijn samples een editprogramma op de Mac nodig hebben
aangezien de MPC niet edit, weet iemand hier goede programmas voor, buiten Audacity.

Ook wilde ik graag weten of een MPC andere apparatuur kan laten syncen met de eigen beats
en of ik bijvoorbeeld iemand op mn synth ingespeeld kan laten herhalen op de mpc of moet ik dan
eerst het opnemen als sample? Of gaat dit via de MIDI?

Als ik een mixer koop, moet deze dan USB hebben of is dat niet nodig? Ik wil zegmaar niet de track in een keer maken en vraag me af als ik gewoon via de mixer naar de microfoon ingang van mn mac ga of ik dan achteraf alles nog wel kan samengooien en eventueel editten.

Ik heb besloten dat ik de MPC2000 xl ga kopen met 8 outputs en de MFC rack als dit mogelijk is.
Nu zal ik dus voor het bewerken van mijn samples een editprogramma op de Mac nodig hebben
aangezien de MPC niet edit, weet iemand hier goede programmas voor, buiten Audacity.

Wat is er mis met Audacity?

Ook wilde ik graag weten of een MPC andere apparatuur kan laten syncen met de eigen beats
en of ik bijvoorbeeld iemand op mn synth ingespeeld kan laten herhalen op de mpc of moet ik dan
eerst het opnemen als sample? Of gaat dit via de MIDI?

MIDI! de MPC is een heel erg goede MIDI-sequencer, zeker voor live-toestanden. sluit je synths er op aan en speel e.e.a. in en hij speelt het klakkeloos na. Je drumcomputers kun je met MIDI-clock aan het ding syncen of juist andersom.

Als ik een mixer koop, moet deze dan USB hebben of is dat niet nodig? Ik wil zegmaar niet de track in een keer maken en vraag me af als ik gewoon via de mixer naar de microfoon ingang van mn mac ga of ik dan achteraf alles nog wel kan samengooien en eventueel editten.

Maakt niet zo veel uit of de mixer USB heeft, maar een externe geluidskaart is altijd aan te raden om mechanische/electrische storingen van de computer zelf op het signaalpad te voorkomen. Die geluidskaarten sluit je vaak ook met USB aan dus ja dan is een mixer met USB gelijk een stap in de goede richting. Ik weet alleen niet of er veel USB-mixers met ook MIDI bestaan. MIDI op je computer is wel erg handig om te hebben wanneer je in verschillende takes alles wilt opnemen i.v.m. synchroniseren.

Wat is er mis met Audacity?

Het ligt waarschijnlijk aan mij, ken het nog niet zo lang en goed maar ik wist niet zeker of ik daarmee alles kon.

Maakt niet zo veel uit of de mixer USB heeft, maar een externe geluidskaart is altijd aan te raden om mechanische/electrische storingen van de computer zelf op het signaalpad te voorkomen. Die geluidskaarten sluit je vaak ook met USB aan dus ja dan is een mixer met USB gelijk een stap in de goede richting. Ik weet alleen niet of er veel USB-mixers met ook MIDI bestaan. MIDI op je computer is wel erg handig om te hebben wanneer je in verschillende takes alles wilt opnemen i.v.m. synchroniseren.

Zijn die USBmixers met MIDI duurder dan de analoge MIDI-mixers waarbij ik dan ook nog zo'n externe geluidskaart koop?(heb je daar misschien ook een linkje van?)

Ik las trouwens dit als voordeel van de mpc1000 maar wat bedoelen ze precies met layers?

"Layering is more advanced - 4 samples per layer and those samples do NOT need to be assinged to another pad (unlike the XL)"

:mexico:

http://www.youtube.com/watch?v=Bj-_-SJIBFg

dit zag ik laatst, is het ook mogelijk om met een MPC 2000 xl
de sample zo te editten? zoals dat loopen wat je hoort aan t einde van de sample

in hoeverre is het waar dat een sp1200 magiek heeft ivm kick/snares downpitchen
dit klinkt grittier ofzo,

is dat ook haalbaar met een mpc?

http://www.youtube.com/watch?v=Bj-_-SJIBFg

dit zag ik laatst, is het ook mogelijk om met een MPC 2000 xl
de sample zo te editten? zoals dat loopen wat je hoort aan t einde van de sample

in hoeverre is het waar dat een sp1200 magiek heeft ivm kick/snares downpitchen
dit klinkt grittier ofzo,

is dat ook haalbaar met een mpc?

Ja dit kan ook makkelijk op de mpc. ADSR is aanwezig voor alle samples. Kan je aanpassen terwijl de mpc speelt (dacht ik). De sample over je pads op verschillende tuning is echt super simpel.
Er zit een fuktie, auto chromation ofzoiets, die dat met 2 knop drukken doet of zo. Dus dan speel je met de pads melodieetjes met die ene sample. Heel relax.

En dat grittier hoe je het noemt treed ook op de mpc op, das eigenlijk altijd als je samples omlaag pitched. Maar ja de sp1200 heeft natuurlijk een wat meer lofi soundje geloof ik.

ZIP gaat redelijk snel, die cardreader in mn MPC1000 is volgens mij niet veel sneller maar ik kan me vergissen.

Daar vergis je je wel n beetje in :)

Oh trouwens, JJ os is ook beschikbaar voor een mpc 2500 :)

Origineel geplaatst door beestachtig
Daar vergis je je wel n beetje in :)

Zou heel goed kunnen, ik kan het niet echt vergelijken. Maar issie sneller of langzamer is dan de vraag :mega:

Origineel geplaatst door beestachtig
Oh trouwens, JJ os is ook beschikbaar voor een mpc 2500 :) [/B]

En wordt je MPC2500 daarmee ineens een heel compacte MPC4000? :verkoght:

Zou heel goed kunnen, ik kan het niet echt vergelijken. Maar issie sneller of langzamer is dan de vraag :mega:

Nee de 2500 word daar nooit een compacte 4000 mee

Als je wilt dat je snel samples laad op de mpc2k vanaf flashdisk, dan moet je snd ipv wav gebruiken. Bij wav vindt er namelijk nog een conversie slag plaats, daar merk je niks van, duurt alleen stuk langer.

nee eerder een mpc1000 met jj os maar dan met goeie pads en 10 outputs en wat meer knoppies ;)

laden met cf kartjes werkt wel wat sneller dan zipdisk

Origineel geplaatst door sander
Als je wilt dat je snel samples laad op de mpc2k vanaf flashdisk, dan moet je snd ipv wav gebruiken. Bij wav vindt er namelijk nog een conversie slag plaats, daar merk je niks van, duurt alleen stuk langer.

klopt ja had ik ook al ergens gelezen hiero idd :biertje: , maar kan ik die gewoon renamen of ist een kwestie van converten op de pc? kheb net trouwens mn mpc2000xl gehaald en hij ziet er funky uit, met 8 outs!

..kheb alleen geen stekker dus nu kwam ik n oude pc monitor stekker tegen, werkt dat?

en heeft er iemand een scsi-->usb kabel (of weet waar ik die kan krijgen) want ik heb n jaz externe drive maar moet er wel samples op kunnen zetten van mn mac. heb je daar btw een install.dmg nodig?

Kleine waarschuwing, de kans dat je aan zo'n cardreader gaat komen is vrijwel nul. Ze worden nl niet meer gemaakt en zijn dus inmiddels ook nergens meer verkrijgbaar...

Back