Stel je eens voor (hardware/software synths)

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
:duivels:

Stel je eens voor... Om de een of andere reden gaan alle merken (yamaha,Roland,Korg,Alesis,Kurzweiler ea...) beginnen met van al hun succesvolle hardware bakken VSTi uit te brengen. Gewoon met nagenoeg de zelfde specs, zelfde synthese zelfde presets 8~.

Wat zou er dan gebeuren ? Wie van jullie gaat mee ? Wie blijft bij Hardware synths, waarom ? wat zijn de gevolgen op zowel lange als korte termijn ? Hoe realistisch is het ? Wat zouden jullie er van vinden ? Hoe zet de markt zich voort en af ?

Kortom voer voor een futuristische brainstorm discussie.. :okdan: !!

:mexico:

Persoonlijk vind ik dat we al aardig deze weg aan het inslaan zijn!!!!

Ze maken beetje bij beetje het display van een synth groter en e soft van de synth is ook iets meer vst-achtig geworden.

Ze gebruiken ook soms al een harde schijf.....

Ze stappen dus meer en meer richting pc....dus vst.....

Vooral de mannen van openlabs,neko en miko.....

Of dit snel zal gebeuren,dat denk ik niet.

Het zijn meestal de kopers die beslissen wat we echt willen.

Ik denk dat ik een behoorlijk zware computer zou moeten hebben,
wil ik hetzelde aantal synths kunnen gebruiken wat ik nu in hardware heb.
Als ik kijk naar bv een Korg Legacy M1 of the Wavestation,
goede plugins met nagenoeg dezelfde sound, het neemt nogal wat op je pc.
Ikzelf zou bv een plugin voor de Triton, Z1, Prophecy gaaf vinden,
maar wat gaat dat dan wel niet vragen van je CPU?

Computers zullen eerst zo snel moeten worden dat een plugin
meer of minder er ook niet meer toe doet, dan wordt het pas interessant.

Ze gaan hun duurbetaalde R&D kosten in software stoppen die nog voordat het officieel uit komt al gecracked is?
Lijkt mij dat ze gewoon doorgaan met het bouwen van hardware waar zowieso al een hogere marge op ligt dan de software die ze evt zouden kunnen verkopen.

Mooi voorbeeld is de Korg Oasys. Wat eigenlijk al een linux bak in een case is als ultimate dongle.
Of de Neuron wat hetzelfde was maar dan te instabiel en de VST versie ervan ging pas als warme broodjes weg toe ze gedumpt werden.

Voor studio's kan ik me voorstellen dat men langzaam op software overgaat. Vooral de niet-analoge-synthgoeroe's zullen tevreden zijn met software emulaties. Dat zie je nu al gebeuren. Sommige studio's ruimen hun hardwarespullen op en houden alleen een digitale mengtafel, masterkeyboard en zware computer over.

Voor podiumgebruik zie ik mezelf nog niet zo snel overgaan op VSTi. Dan wil je graag zo weinig mogelijk meenemen (slepen!) en iets wat direct reageert. Een masterkeyboard met een losse laptop is dus geen optie.

Ik denk dat er altijd wel hardwaresynths blijven bestaan, ook al is het gewoon een complete computer met OS intern. Het gaat meer om de toepassing, bediening en ook gemakzucht voor wat je kiest.

Wil niet zeggen dat ik me niet irriteer aan de lange opstarttijd van sommige synths (bijv. de Roland Fantom) en ik ben ook geen fan van grote touchscreen multimedia-ervaring displays op synthesizers.

Kwestie van smaak... ;)

Laatst gewijzigd:
LOL, als die gasten die drumbakken van auto onderdelen konden maken dan had iedereen hier zo'n drumbak in de studio staan. :W

Als het zou betekenen dat alle vette hardware bakken in prijs zouden dalen, zou ik het een fantastische ontwikkeling vinden!!! :D

als ze er dan ook dé universele midi controller die je instant hands-on controle over die softsynths geeft erbij bedenken zou ik t overwegen. maar zelfs met alle huidige automap blabla is er geen midi controller die een betere user-interface biedt dan pakweg mn Ion. (ik gebruik trouwens hard en soft door elkaar)

Back