geluid ableton

roelsalemink

Nieuwkomer
even een vraagje.

als ik mijn opsla vanuit ableton: render to disk en ik laad ze later in in mijn djsets is het geluid altijd veel zachter als b.v. gekocht mp3's weet iemand hoe dit kan? bij het maken van de loops staat mijn master voluit! kan ik anders beter die kant en klare loops opnieuw masteren en "oppompen" met mastering software?

bedankt alvast

dat heeft ermee te maken dat die mp3's van jou helemaal plat gecompressed zijn. laad maar eens een render van jezelf in en een mp3 file en bekijk de golfvorm maar eens in ableton, je ziet dan bij jouw eigen file dat je alleen op de kick echt een piek hebt en dat die mp3, op de breaks na, eigenlijk de hele tijd piekt. vooral bij dance, pop en sommige rock.

google maar eens op loudness wars of compression.

de vraag is of het echt beter is om het zo hard (tot vervorming aan toe) te compressen. hier staat op het forum een erg intressante discussie over dit onderwerp.

het zou ook kunnen dat je een optie aan hebt staan dat ableton het geluid -6 db of -12 db uitstuurt. dit in het kader van clipping... in de handleiding staat geloof ik hoe je dat kan wijzigen.

bliepbliep

Back