Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ja ik zie het! Vette shit. Ik had snel ff op de Nederlandse Apple Store gekeken, maar die hebben ze nog niet ge-update!
Dan zou ik al helemaal gaan voor de "gewone" Macbook als het om audio gaat.
En niet de extra RAM bij Apple kopen, want dan gooi je je geld weg!

Naut

Dus een gewone nieuwe Macbook volgepropt (met RAM) zou voor het opnemen en monteren/afmixen voldoende moeten zijn?
Hebben jullie nog suggesties voor audio kaarten ofwel breakout boxen? Ik dacht dat de Macbook geen IEEE / firewire uitgang heeft, maar alleen USB. Is dat voldoende?

Naast de gewone Macbook is ook de Macbook Pro ge-update, althans, je kan nu ook een 2.6GHz Intel Core 2 Duo kiezen voor de schamele som van 250$ extra... Zal wel 250eu extra worden ook.

Let wel, enkel nog in de VS, en dan nog met een levertijd van 2 tot 3 weken...

Amerikaanse toestanden...

De gewone Macbook heeft 1x firewire 400 en 2x USB 2.0, dus dat is geen probleem wbt externe audio interfaces.
Ik weet niet hoeveel tracks tegelijkertijd je wil gaan opnemen, maar als dat er meer dan 4 zijn dan zou ik je adviseren om er een externe HD aan te hangen met 7200 RPM of anders de interne HD te vervangen voor 1 met 7200 RPM. Sneller is altijd beter.
Als dat niet het geval is dan kan je prima af met de standaard interne HD.

Groet van de Naut

Origineel geplaatst door nautic3l
De gewone Macbook heeft 1x firewire 400 en 2x USB 2.0, dus dat is geen probleem wbt externe audio interfaces.
Ik weet niet hoeveel tracks tegelijkertijd je wil gaan opnemen, maar als dat er meer dan 4 zijn dan zou ik je adviseren om er een externe HD aan te hangen met 7200 RPM of anders de interne HD te vervangen voor 1 met 7200 RPM. Sneller is altijd beter.
Als dat niet het geval is dan kan je prima af met de standaard interne HD.

Groet van de Naut
zou het? op m'n oude 7300 met scsi nam ik al 8 sporen tegenlijk op ! en de interne schijf was sneller dan de externe, gezien de busbreedte.
volgens mij is de huidige mac standaart snel genoeg , ook voor minstens 8 sporen tegelijk.( eventueel de buffer wat vergrootte)

heb nu trouwens een g5 imac met 2.1 singleprocessor en 1.5g ram. alleen nog geen geld om een rme-fireface aan te schaffen. behelp me dus maar even met 2 usb2.0 interfaces die dmv aggreviated device gekoppeld zijn. vreemd is alleen dat bij verandering van de samplefrequentie naar 96khz m'n podxt "verdwijnt" en pas weer terugkomt bij herstart.
ook gebeurd het soms dat bij 96khz gekluiden 1 octaaf hoger worden weergegeven.
verder , en op 44.1 doet alles het prima.
?is dat normaal of iets van de podxt? heb de indruk dat aggreviated device de boel wat instabiel maakt. hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

@ sunny pedaal

Standaard MacBook heeft 5400 RPM schijf dus is misschien niet snel genoeg. Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee, maar wel met de laatste iBook met 4200 RPM interne HD en die heeft al moeite met 2 sporen simultaan opnemen. Toe ik daar een 7200 RPM HD aan hing kon ik met gemak 8 tracks simultaan opnemen. Dus Foeke kan het natuurlijk proberen met de interne HD van de MacBook en daarna altijd nog een externe HD met 7200 RPM kopen als het nodig blijkt.

@ Divi

MacBook Pro is idd een droom machine. Ik hoop hem ook binnenkort aan te schaffen, maar als je op een budget bent en hem alleen puur voor audio gebruikt zie ik niet echt de meerwaarde. In mijn ogen zijn de grote plussen van de MacBook Pro de dedicated grafische kaart, de mogelijkheid van een 7200 RPM interne HD en de firewire 800. Maar dit zijn vooral dingen die je nodig hebt als je video gaat bewerken en hem voor motion graphics gaat gebruiken. En een groter beeldscherm kan je altijd aansluiten op een Macbook.
Ik gebruik zelf al een paar jaar een MacMini G4 1.44Ghz met 512 RAM voor mijn opleiding Digital Media Design. Ik loop nu vooral er tegen aan dat hij programma's als FCP en Motion niet kan draaien, dus daarom wil ik een MacBook Pro gaan aanschaffen, maar voor de audio is het nog steeds een braaf beestje. Ik draai ProTools LE met een Mbox en dat gaat prima. Heb er al talloze demo's en zelfs een plaat mee opgenomen. Dus denk dat de gewone MacBook dat ook makkelijk aankan.

Groet van de Naut

Bedankt voor jullie reacties. Vooral het verhaal over de harde schijven is interressant.
Zou het ook kunnen zijn dat de performance van de notebook wordt gelimiteerd als hij niet op netspanning werkt? Vooral bij opnemen zou dit natuurlijk een drama zijn. Ik wil tot 8 sporen kunnen opnemen.

ik vind de geclaimde performance van de HDs wel aan de lage kant hoor. in mijn MBP core2duo 2.33GHz zit een 5400RPM schijf. als ik met mn live band repeteer kan ik makkelijk tegelijk 4 (mono) sporen recorden en een stuk of 10 afspelen bij ca 3msec latency. heb nog niet getest hoeveel ik tegelijk kan recorden voor ie gaat stotteren maar volgens mij is dat veel meer dan 8. factoren hierin zijn ook CPU en de doorvoersnelheid van moederderbord en HD. met eenzelfde HD gaat een MBP hier beter in scoren dan een MB.

als ik er zin in krijg test ik het strax gewoon is.

@ Divi

Graag! Ben benieuwd hoe dat nou precies zit. Ik heb zelf dus enkel ervaring met 4200 RPM en 7200 RPM schijven. Mijn iBook heeft dus zwaar problemen om 2 tracks simultaan op te nemen met Mbox en ProTools 6.9, tot grote frustratie van mijn band. Ik heb een iBook 1.33Ghz G4 met 1,5 Gig RAM. Regelmatig kreeg ik de melding "Can't get audio fast enough to harddisk". Ik heb echt alles geprobeerd, Spotlight uit, Dashboard uit, spelen met de buffer. Niks helpt. We hebben toen de iBook ook gebruikt met een DIGI002, met een externe 7200 RPM HD en toen kon ik met gemak 8 kanalen opnemen. Dus dat is mijn ervaring.
Maar ben zeer benieuwd wat jouw ervaring is.

@ Foeke

Ik zou altijd als het mogelijk is op netspanning werken. Dat is het meest stabiele. Zonder netspanning is wel mogelijk, maar vreet echt batterijen.

Naut

Nog even voor Divi.

Jij hebt hebt het over betere doorvoer van de MacBook Pro dan de MacBook, maar de nieuwe Macbook heeft nu ook Santa Rosa chipsets met dezelfde specs als de MacBook Pro, dus L2 Cache van 4 MB en een 800 Mhz Front Side Bus. Dit zijn identieke specs als die van de MacBook Pro.

Wat zijn dan de verdere verschillen tussen de MacBook Pro en de MacBook, buiten een dedicated grafische kaart in de MacBook Pro? Ik zou niet weten want hier houdt mijn kennis van computers op.

Groet van de Naut

op de Apple-site staat een fraai staatje met specs van macbook tot macbook pro, ga naar store, macbook en dan specs..

Origineel geplaatst door nautic3l
Nog even voor Divi.

Jij hebt hebt het over betere doorvoer van de MacBook Pro dan de MacBook, maar de nieuwe Macbook heeft nu ook Santa Rosa chipsets met dezelfde specs als de MacBook Pro, dus L2 Cache van 4 MB en een 800 Mhz Front Side Bus. Dit zijn identieke specs als die van de MacBook Pro.

Wat zijn dan de verdere verschillen tussen de MacBook Pro en de MacBook, buiten een dedicated grafische kaart in de MacBook Pro? Ik zou niet weten want hier houdt mijn kennis van computers op.

Groet van de Naut
dat van de chipset had ik nog niet opgemerkt. dat voordeel voor de MBP verdwijnt dan idd. verder verschillen? schermgrootte/resolutie, poorten/slots, alu behuizing, toestenbord verlichting (jaja!), standaard DVI poort

Volgens mij kon je op een bij Energiebeheer ook aangeven dat hij niet op processor mocht bezuinigen. Standaard stond dat (in vorige OS X-versies) namelijk aan. Ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is.

In de Interface van een tijd geleden stond dat men een complete mix die in een studio was gedaan hebben nagebouwd op een apple. Ze mixten 48 kanalen ineens af. Dus met effecten, zonder eerst een mixdown te maken, gelijk uitsturen. Dat werkte op een zware Windows bak niet en eerst op een Mac ook niet. Pas toen Energiebeheer was aangepast deed de Mac dat met 2 vingers in het neus. Het was trouwens wel een dual processor computer (lees: niet dualcore, maar echt 2 processors).

Zelf werk ik hele dagen met de mac, maar altijd grafisch en op een G5. Ik heb geen ervaringen met notebooks.

Onboard geluidskaart Macbook met ableton live

Onboard geluidskaart Macbook met ableton live

Hallo beste pf'ers! :doei:

Vraagje: ik treed vaker op met mijn macbook (2,0 ghz, 2gb intern) icm ableton live6 & usb midi controller, normaal gebruik ik hier een externe geluidskaart bij (native control1). Zaterdag moest ik draaien/optreden op een techno feest en wat bleek (arrrgghhh) usb kabel niet bij me om mn geluidskaart aan te sluiten. Enige oplossing op dat moment was de on-board geluidskaart van mn macbook te bebruiken en dit is goed gelukt! (voorluisteren kon niet maar mn ableton dj set loopt zo strak en ik ken de platen zo goed dat dit niet meer nodig is). Ook de usb midi controller had een lage (in ieder geval niet merkbare) latency, zo/n 10 ms, ook de processor trok het geheel goed (zo'n 15%)

Nu is mijn vraag (of vragen): Hoeveel db kan de macbook on-board geluidskaart uitsturen?, Heeft dit wat de maken met de locatie waar ik draai? krijg ik hier problemen mee als ik op grotere locaties moet draaien? (afgelopen zatedag was tent met 400 man) Is de geluidskwaliteit van de o.b. geluidskaart een stuk slechter dan externe? kan nergens de specs van de onboard geluidskaart vinden. Anders blijf ik deze set-up misschien wel gebruiken, scheelt ruimte! :doei:

Twee maanden geleden heb ik een Macbook met 2Gb en 2,2 Mhz processor gekocht. Voorlopig werkt dat prima en na een kleine test merk ik al gelijk dat deze Mac veel meer kan dan mijn pc. Ik heb er nu een wat ouder LCD scherm aanhangen. De resolutie van dit scherm (1280 x 1024) gaat niet veel verder dan die van m'n Macbook (1280 x 800) en valt qua kwaliteit behoorlijk uit de toon bij het superscherpe beeld van m'n Macbook. Ik heb er dus liever een groter scherm bij met ook een veel grotere resolutie.

Wie heeft er hier ervaring met een Macbook in combinatie met bijvoorbeeld een 20" of 23" scherm? Werkt dit een beetje soepel? En is het met een groot extern scherm aan te raden om alleen op dit scherm te werken en de Macbook dicht te klappen of kun je met audio software prima op 2 schermen tegelijk werken (ivm eventueel performance verlies)?

Heeft iemand ervaring met midi timing op een Macbook (of gewoon een Mac)? Op de Atari vond ik dit altijd geweldig, maar op m'n pc vond ik het nooit een succes. Synths of drumcomputers lopen nooit lekker strak mee lijkt wel. Ik ben benieuwd hoe dit op een Mac gaat en hoe de ervaringen hiermee zijn.

Back