Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Hoi Nuane,
Ik heb het geprobeerd met een 21 inch scherm en dat werkt bijzonder prettig. Hoe goed het scherm van de notebook ook is, als je hem eenmaal aan een groot scherm hebt hangen kijk je er niet meer naar. Natuurlijk ligt het aan de kwaliteit van het grote scherm. :)

Hallo beste pf'ers! :doei:

Vraagje: ik treed vaker op met mijn macbook (2,0 ghz, 2gb intern) icm ableton live6 & usb midi controller, normaal gebruik ik hier een externe geluidskaart bij (native control1). Zaterdag moest ik draaien/optreden op een techno feest en wat bleek (arrrgghhh) usb kabel niet bij me om mn geluidskaart aan te sluiten. Enige oplossing op dat moment was de on-board geluidskaart van mn macbook te bebruiken en dit is goed gelukt! (voorluisteren kon niet maar mn ableton dj set loopt zo strak en ik ken de platen zo goed dat dit niet meer nodig is). Ook de usb midi controller had een lage (in ieder geval niet merkbare) latency, zo/n 10 ms, ook de processor trok het geheel goed (zo'n 15%)

Nu is mijn vraag (of vragen): Hoeveel db kan de macbook on-board geluidskaart uitsturen?, Heeft dit wat de maken met de locatie waar ik draai? krijg ik hier problemen mee als ik op grotere locaties moet draaien? (afgelopen zatedag was tent met 400 man) Is de geluidskwaliteit van de o.b. geluidskaart een stuk slechter dan externe? kan nergens de specs van de onboard geluidskaart vinden. Anders blijf ik deze set-up misschien wel gebruiken, scheelt ruimte! :doei:

Ik heb zelf op een van de grotere podia van de uitmarkt gestaan afgelopen keer met loops en samples vanuit de mac. Had ook geen interface op dat moment, dus zon stereo naar L en R splitter gekocht en L en R verbonden met de di box. Ging top.

Volgens mij kon je op een bij Energiebeheer ook aangeven dat hij niet op processor mocht bezuinigen. Standaard stond dat (in vorige OS X-versies) namelijk aan. Ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is.

QUOTE]

En wat doet dat dan met je computer, als je dit activeerd? de nadelen bijv.

Er wordt dan bezuinigd op alles om stroom te besparen. Dit haalt de totale performance van de Mac naar beneden.
Het beste kun je, als je opneemt, de Mac aansluiten op de netspanning (adapter).
Je kunt dit nalezen bij Macintouch.com
Xbench, which attempts to test all the major Mac hardware systems, shows several things clearly in a graph of test results:

The Energy Saver processor option makes a huge difference in performance
The inexpensive iBook G4, eMac G4 and Mac Mini are surprisingly fast - at least as fast as the iMac G5 in its normal mode.

Hoi Nuane,
Ik heb het geprobeerd met een 21 inch scherm en dat werkt bijzonder prettig. Hoe goed het scherm van de notebook ook is, als je hem eenmaal aan een groot scherm hebt hangen kijk je er niet meer naar. Natuurlijk ligt het aan de kwaliteit van het grote scherm. :)

Mwah.... het scherm van m'n macbook kan ik natuurlijk nog altijd gebruiken als dump voor plugins of de mixer. Maargoed, een cinema display is onderweg. Ik ben benieuwd, maar verwacht ook eigenlijk geen problemen.

Ja ik zie het! Vette shit. Ik had snel ff op de Nederlandse Apple Store gekeken, maar die hebben ze nog niet ge-update!
Dan zou ik al helemaal gaan voor de "gewone" Macbook als het om audio gaat.
En niet de extra RAM bij Apple kopen, want dan gooi je je geld weg!

Naut

Ik zit aan een iMac te denken maar als je voor 4GB kiest ipv de standaard 1GB betaal je gelijk 800 euro meer! Zie:http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/9704044/wo/jF25YN0ji3km2pJ9d4YkXobm9qz/2.?p=0

Terwijl hier: http://www.geheugen.nl/prodmem.odb?artcod=22555 2GB van hetzelfde type voor 90 euro is te krijgen.. wat is dat voor bizars?

4 GB macbook geheugen kost momenteel 111 euro.

niet kijken naar de prijzen van apple en bij de ram-boer kopen dus!

nee.. das niet te verklaren
das gewoon "the way it is" met 'officieel' Apple geheugen

die 4GB voor 111 euro is overigens officieel Kingston geheugen specifiek voor apple... bij dds4pc.com (is bedrijfje in mijn thuisstad, bestel er altijd geheugen)

de apple prijs lijkt overeen te komen met de prijs bij introductie van de ram geheugens..

zo betaalde ik iets meer dan een jaar terug nog 200+ voor 2 GB macbook ram, terwijl die prijs nu al heftig onder de 100 euro gezakt is..

Ik zit aan een iMac te denken maar als je voor 4GB kiest ipv de standaard 1GB betaal je gelijk 800 euro meer! Zie:http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/9704044/wo/jF25YN0ji3km2pJ9d4YkXobm9qz/2.?p=0

Terwijl hier: http://www.geheugen.nl/prodmem.odb?artcod=22555 2GB van hetzelfde type voor 90 euro is te krijgen.. wat is dat voor bizars?
Ga bij een Apple winkel langs en laat ze een offerte doen. Offertes kosten niets, en de meeste Apple employees weten niks van de prijzen op de webstore. Ik heb net een iMac besteld met 4 GB en het geheugen (Kingston) kostte gewoon de normale "Kingston prijs" (zo'n € 150-€ 200). De prijs in totaal is ook al zo verschillend met de winkel. De computer zoals ik hem wilde hebben (24" iMac met 750 GB hard disc en 4 GB geheugen en iWork) kost volgens de webstore € 3.097.99. In de winkel ben ik zo'n € 2.500,00 kwijt. Scheelt bijna € 600,00.

Heeft iemand een iMac 24" aluminium? Of een ander iMac model die gereleased werd mid 2007. Ik lees nl net dat er problemen zijn met de nieuwe Agere firewire chipset die Apple erin propte. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou nl graag een geluidskaartje kopen voor mn mac... Maar misschien opteer ik beter voor een USB kaart met SPDIF en/of ADAT zoals de Motu 828, mBox etc... Ik twijfel momenteel tussen drie FW units: Motu 828MK1/Mk2 met Black Lion Audio mod, de Apogee Duet of de RME Fireface 400 met een extra mic pre. Graag jullie bevindingen! :=)

ik raad ten stelligste USB af...
heb wel nog nooit gehoord van problemen met die firewire chipset..
qua compatibiliteit en betrouwbaarheid is firewire echt wel de way to go op mac..

(een heel tevreden MOTU gebruiker)

ik raad ten stelligste USB af...
heb wel nog nooit gehoord van problemen met die firewire chipset..
qua compatibiliteit en betrouwbaarheid is firewire echt wel de way to go op mac..

(een heel tevreden MOTU gebruiker)

Ja dit dacht ik dus ook tot daarnet wanner ik dit las (een sticky op het RME forum! RME verklaart deze chipset voorlopig als INCOMPATIBEL)
http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475
... de problemen komen gelukkig vooral voor bij de allerlaatste generatie Macbook Pro s
Waarom de uitvinder van firewire er een goedkope firewire fabrikant bijhaalt is me een groot raadsel..... :(

check dan ook even het motu forum? die staan m.i. toch wel een stapje dichter bij apple..

ik lees overigens in die RME topic dat het over firewire 800 chipsets gaat..
simpel dus: koop iets met firewire 400?? maybe iets te simpel, want verder in topic lees ik ook dat er daar mee problemen zijn
maar ik lees ook veel mensen die geen enkel probleem hebben

als het echt problematisch is zal apple wel met een fix komen ongetwijfeld.

Ik heb hier een iMac 20" van 2 maanden oud met daarop een Motu Traveler aangesloten via Firewire : werkt uitstekend ! Werkelijk geen enkel probleem mee ondervonden, niet in Tiger en nu niet in Leopard.

Ik weet ook niet waar al die heisa overgaat ivm die zogezegde verkeerde iMacs want mn firewire kaart werkt gewoon perfect :-) Dank je, Apple

Back