Hallo beste pf'ers!
Vraagje: ik treed vaker op met mijn macbook (2,0 ghz, 2gb intern) icm ableton live6 & usb midi controller, normaal gebruik ik hier een externe geluidskaart bij (native control1). Zaterdag moest ik draaien/optreden op een techno feest en wat bleek (arrrgghhh) usb kabel niet bij me om mn geluidskaart aan te sluiten. Enige oplossing op dat moment was de on-board geluidskaart van mn macbook te bebruiken en dit is goed gelukt! (voorluisteren kon niet maar mn ableton dj set loopt zo strak en ik ken de platen zo goed dat dit niet meer nodig is). Ook de usb midi controller had een lage (in ieder geval niet merkbare) latency, zo/n 10 ms, ook de processor trok het geheel goed (zo'n 15%)
Nu is mijn vraag (of vragen): Hoeveel db kan de macbook on-board geluidskaart uitsturen?, Heeft dit wat de maken met de locatie waar ik draai? krijg ik hier problemen mee als ik op grotere locaties moet draaien? (afgelopen zatedag was tent met 400 man) Is de geluidskwaliteit van de o.b. geluidskaart een stuk slechter dan externe? kan nergens de specs van de onboard geluidskaart vinden. Anders blijf ik deze set-up misschien wel gebruiken, scheelt ruimte!