Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Het is even afwachten, Agere schijnt het probleem in een nieuwe versie van de chipset te hebben opgelost en de kans is groot dat dit de werkende versie is(zonder Lindy repeater-kabel)

Het RME-forum is weer in volle gang in ieder geval...

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe 15" macbook pro gekocht. Werkt perfect met RME FF800 (met fw800 kabel).

Wat een lompe opmerking zeg. :stupid Als Apple audio net zo serieus zou nemen als een company als RME zouden de macbookjes anno nu wel iets anders ge-spec'd zijn, of niet?

Het is gewoon erg jammer voor ons, maar helaas worden tegenwoordig macbooks zo gemaakt dat ze het vooral goed moeten doen als wlan gadget tijdens een bezoekje aan de Starbucks ofzo ipv dat het een stabiele audio oplossing is op een podium. Wake up.

Hoezo lomp?
leg jij mij even uit waarom MOTU er wel in slaagt om altijd perfect te werken?
Terwijl zeg maar M-audio firewire op mac niets anders dan miserie is?
Waarom dat RME het niet kan en MOTU wel?

wat is er nu lomp aan de feiten :confused:

rvooh, de feiten zijn dat het redelijk eenvoudig is een Mac (of PC, maakt niet uit in deze) te bouwen waar elke fw audio interface normaal op draait. Daarom is het lomp wat jij zegt.

rvooh, de feiten zijn dat het redelijk eenvoudig is een Mac (of PC, maakt niet uit in deze) te bouwen waar elke fw audio interface normaal op draait. Daarom is het lomp wat jij zegt.

Sorry maar is dit de verantwoordelijkheid van de fabrikant van de computer of van de fabrikant van de audio interface?

Je kunt een computer fabrikant niet kwalijk nemen dat iets waar ze het bestaan niet van kennen niet goed werkt. De fabrikant van een audio interface moet dit simpelweg testen met de chipsets op de markt en bij problemen een oplossing zoeken. Zoals gezegd doet Motu dit prima en andere merken blijven problemen vertonen.

Apple heeft hier niets mee te maken zoals Microsoft ook niets met zoiets te maken heeft (ook al verkoopt Apple hardware zijn ze geen chipfabrikant).

Zoals eerder gezegd zijn dit soort problemen altijd afwijkingen van een specificatie van een chipfabrikant. Dit is buiten onvoorspelbaar ook niet op te lossen door door een OS fabrikant. Dit moet opgelost worden door ofwel de chipfabrikant of de maker van de audio interface.

Sure Acid, nu steek ook jij je kop in het zand? Op het moment dan Apple de blunder maakte de Agere te gebruiken was het al lang en breed duidelijk dat er maar 1 fw chip gewenst was in de pro audio wereld. alleen waren ze dat bij Apple even vergeten.;) Waarschijnlijk haddenze het te druk met de ontwikkeling van Iphone, Ipod en dergelijke.:D Nogmaals, helaas.

Sure Acid, nu steek ook jij je kop in het zand? Op het moment dan Apple de blunder maakte de Agere te gebruiken was het al lang en breed duidelijk dat er maar 1 fw chip gewenst was in de pro audio wereld. alleen waren ze dat bij Apple even vergeten.;) Waarschijnlijk haddenze het te druk met de ontwikkeling van Iphone, Ipod en dergelijke.:D Nogmaals, helaas.

Jij wilt zeggen dat een bedrijf dat asfalt op wegen legt verantwoordelijk is voor het feit dat een auto niet goed rijd?

De firewire specificatie is gewoon vastgelegd, als een fabrikant daar vanaf wijkt gaan er dingen fout. Precies hetzelfde als de situatie van jaren geleden. Intel wijkt van de pci spec af, fabrikanten van geluidskaarten volgen niet de officiele spec maar die van intel en AMD krijgt de schuld niet compatible te zijn omdat zij wel de pci specificatie exact volgen.

Natuurlijk ligt het probleem bij Agere, daar is geen discussie over mogelijk. Ik betwijfel of Apple's doelstelling was om hun producten 100% te stroomlijnen voor pro audio. De Agere chipset is bijvoorbeeld maar half zo groot als die van TI, dat is voor een laptop veel boeiender (buiten dat ze goedkoper zijn).

Wat betreft M-audio (zoals besproken in eerdere posts), dit bedrijf staat al jaren bekend om hun legendarisch slechte drivers. Heb het zelf ervaren en blijf er ver vandaan, ook al zijn hun producten zeer netjes geprijst.

Natuurlijk ligt het probleem bij Agere, daar is geen discussie over mogelijk. Ik betwijfel of Apple's doelstelling was om hun producten 100% te stroomlijnen voor pro audio. De Agere chipset is bijvoorbeeld maar half zo groot als die van TI, dat is voor een laptop veel boeiender (buiten dat ze goedkoper zijn).
nou dan zijn we het toch eens: apple koos voor agere, en vond daarbij de audiocomp. minder belangrijk.
fijn dat ik met een gerust hart nu weer een mac voor m'n ff400 kan aanschaffen waarschijnlijk.

Uhmm, formaat is boeiender dan wat?
En inderdaad, het gaat hier om Apple's doelstelling. En die strookt(e) bepaald niet met de eisen uit de audio wereld. Dus dan lijkt het me niet meer dan terrecht als daar op een forum als dit kritiek op komt, zolang die terrecht is. En terrecht is die in dit geval absoluut. Want zoals ik net ook al heb gezegd is het bepaald geen rocket-sience om een Book te bouwen met een FW-chip die gewoon met elke audio interface compatible is. PUNT :doei:

Apple maakt ook geen producten specifiek voor een bepaalde scene, maar gewoon een kwaliteits product.
Dat er dan een enkele (want ik ken persoonlijk mensen genoeg die goed draaien met zowel M-Audio als RME op Macbooks en Pro's) niet werkt, want gezeik op fora moet he altijd in verhouding blijven zien t.o.v. mensen waarbij het wel werkt en wel blij zijn, is dan niet meer dan jammer...en goed van ze dat ze naar een oplossing zoeken, en jammerals ze dat niet doen.

Hoe het technisch zit weet ik niet, interesseert me ook niet...ik ben al jaren een blije gebruiker die gelukkig nog nooit tegen problemen aan is gelopen. Ik update dan ook niet continue als er iets uitkomt maar zorg zelf altijd voor een goed werkende setup zodat ik mijn werk kan blijven doen.

nee het is de usb-poort van apple die niet deugt. m'n triggerfinger doet het er ook niet op. op elke bread-n-butter pc laptop van €500 doet ie t wel. op àlle poorten.

heb jij de technische achtergrond om dit te bewijzen?

idem voor Fles.. jij praat hier alsof je het allemaal wel zo goed weet hoe het technisch in elkaar zit.. Ja, een goede firewire chip bouwen is geen rocket science.. daarom dat er slechte bestaan :Z

Ik vermoed dat jullie beide ingenieurs zijn met een vet betaalde job bij een chipbouwer?

Gevit op hardware ja..
Klagen op dure Apple omdat cheapo Behringer zich slecht gedraagt :okdan:

Klagen op dure Apple omdat dure RME hun OSX drivers niet zo goed zijn als die van MOTU :halleluja

kom nou.. ik wil feiten. geen lege praat.
Ik vermoed eerder dat de USB implementatie op die behringer ruk is, zoals 90% van de cheapo consumenten usb-muziek-speelgoed markt.
En dat Agere gedoe, zit mij te ver in het geheugen, maar ik meen me te herinneren dat er wel mensen waren die het uiteindelijk voor elkaar kregen.

Oja, en Apple is zeker niet heilig hoor, lang niet.. Maar volgens mij wordt hier vooral in de verkeerde richting gewezen.

jezus man. het is alom bekend dat externe HD's ook niet op alle usb poorten van een macbook pro werken. ligt zeker ook aan al die HD's? nee, 1 poort werkt zoals het hoort, de andere niet. apple -1.

sure t is moeilijk om een laptop als de macbook pro te engineeren. ik betaal er dan ook een premium prijs voor om kwaliteit te krijgen. als ik zie dat n macbook pro slechtere poorten heeft dan cheapo pc's dan ben ik pissed off.

toch zijn het voornamelijk lege statements dat je maakt.

voor een IT ontwikkelaar/researcher zou je me toch moeten kunnen vertellen WAT juist het probleem is met die poorten..?

dingen zoals: "het werkt niet" ben ik absoluut niets mee. op die manier kunnen we blijven welles/nietes rond de pot draaien.

Het werkt niet want... de poort heeft te weinig voltage? is usb niet volgens spec dit rfc dat? dat soort dingen maken wel het verschil uit.

Grappig hoe mensen altijd alleen maar lezen wat ze willen en niet 't hele artikel en toonzetting, plus reacties eronder van mensen die het ook hebben gelezen. Dingen als "None of this is really critical" verdwijnen dan al snel uit je hoofd en gebruik maken van zinnen en bewoordingen als: "the useless ambient light sensor and wimpy power cord" onderstreept altijd weer wat voor zielige figuren dit soort berichten online zetten.
Dat ze dat soort krachttermen gebruiken doet af aan de kracht van het geconstateerde, wat in dit geval sommige mensen een 'probleem' noemen terwijl het misschien slechts een feit is en het waarde oordeel aan de gebruiker...zoals sommige reacties ook onderstrepen, incl mensen in mijn omgeving en ikzelf.

Dingen als "article confuses and conflates USB power draw with multiplexing/sharing of multiple USB devices" kijkt niemand meer naar als er zo'n mooi artikel ergens staat.

Nogmaals zeg niet dat er niets aan de hand is alleen moet alles in verhouding bekeken worden! Zo voorkom je zielige niet-inhoudelijke lappen discussies zonder argumenten die 'slechts' gebasseerd zijn op enkele gevallen en, helaas artikelen zoals deze

Wat mij betreft niets dan lof over Apple.
Heb zo'n gehannes gehad met een HP laptop met superspecs. Maar ongeveer 0,0% procent van de audiointerfaces werkten er niet mee. Bug in XP Media Center Edition ofzo. W.m.b. 100x liever Apple dan Microsoft bakken.
Toen 2e hands MacBook op de kop getikt. FireBox inpluggen en spelen maar.
Tuurlijk zitten er haken en ogen aan Apple producten. En eigen frustraties daarover zijn logisch. Maar om nou dingen te roepen als dat Apple slechte producten maakt en slecht bezig is... Beetje pessimistisch gedrag.

@divi
best ja, das idd wat ik wilde horen (en ook wel wist :p ) maar euh

jij zei net zelf "BCR2000 die sowieso z'n eigen voeding moet hebben..."

waarom werkte het dan niet? als ie eigen voeding heeft dan heeft usb voeding er toch niets mee te maken?

@manu
2nd..

niets dan lof voor mac klopt natuurlijk ook niet. bv als iets ff heeft verwacht ik ook dat de ff het gewoon doet en dus geen praatjes over foute/slechtere chipset etc.
daarnaast vind ik het nog altijd een zege dat ik ooit ben overgestapt van pc naar mac.
de eerste weken moest ik er aan wennen dat alles het gewoon deed en ook na een crash en opstart gewoon weer deed zonder dat ik allerlei setups moest doorp[loeteren.
kan avonden werken , zonder een enkel probleem. zal bij pc ook wel voorkomen , als je informaticadeskundige bent waarschijnlijk.
geef mij maar mac, en hoera dat ze het probleem van de ff hebben aangepakt

Back