Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

ik gebruik zelf logic 8, op een g5 dual 2.0 Ghz dit is krap aan vind ik zelf als je ook de space designer (Reverb) plugin i.c.m softsynths gaat gebruiken. Ik zal voor een snellere quadcore gaan.

Maar heb je ook al een idee op welke samplerate je wilt gaan werken? Dit bepaald ook de CPU load van je systeem

ik sta op het punt om een Mac te kopen voor puur en alleen muziek. Dus sequencer, plug inns en andere zooi moet er makkelijk op kunnen draaien. Tja door de bomen zie ik het bos niet ook hier op het forum niet.

Waar moet ik op letten als ik b.v. Logic Pro 8 met plug ins en audiosporen wil opnemen. zonder dat mijn CPU level gelijk in het rood fikt of erger nog dat ie crasht ofzo.

Ik dacht zelf aan een dual core G5 met 2 schermen, moeten het ook nog bepaalde harddisks en andere componenten zijn?

Thanks

Bericht door een moderator:
discussie samengevoegd

Officieel statement van RME over Nieuwe Macs, ik zou bijna zeggen voorpaginanieuws, ondanks dat het al een tijdje speelt...

"Hardware Alert: FireWire solutions with Agere FW chip"

Hello,

there is a new FW 800 chip on the market from Agere, which seems to be
incompatible (not only) to RMEs FireWire audio, and requires
workarounds for successful operation.

The reason Apple used this chip instead of the former TI solution is
easy to find: half the price and a lot smaller. So it is not
astonishing that this chip now also begins to show up on Windows
computers. We got our hands on a PCIe FireWire 800 card from Unibrain
using this chip, and found the exact (!) same problems under Windows
as under Mac OS X using this card.

Our examination of the problem showed that the Agere chip causes the
Firefaces to issue a FireWire bus reset shortly after start of data
transmission (isochronous mode). We tried a Motu 828 for comparison
and found this to be affected as well (everything seemed to work, but
playback did not start).

Therefore we have to declare this chip and all related products as
incompatible, and expect a fix (if any) from Agere's side, by either
firmware or driver updates.
Regards
Matthias Carstens
RME

Hhmm...ik heb een recente iMac en mijn Motu Traveler werkt perfect.
Los daarvan, Apple heeft onlangs weer nieuwe MacBooks en MacBook Pro's geïntroduceerd : ik weet niet of het (mogelijke) probleem ook voor deze nieuwe modellen geldt of reeds is opgelost.

met Command-s indrukken tijdens de boot indrukken zie je welke firewire-chipset er in zit. Lucent niet goed, TI wel goed

Nieuwe Penryn-macbooks hebben idd weer gewoon TI-chipset geloof ik, en dus geen problemen. En Motu is het enige merk dat beweerd de Lucent chipset te ondersteunen.

Ik wil beginnen

Ik wil beginnen

Hallo iedereen,

Ik wil graag electronische muziek (niet zozeer dance-scene muziek) maken, en hiermee ook live optreden. Ik ben van plan een macbook 2,1 Ghz met 4Gb werkgeheugen te kopen en heb al zo'n midi-keyboard. Verder wil ik daarbij Logic studio 8 en verschillende VST-plugins.
Wat zouden jullie mij volgens dit idee kunnen aanraden? Is deze macbook krachtig genoeg? En moet ik nog iets anders aanschaffen om zonder latencyproblemen te "performen"? Of nog helemaal andere dingen?

Alvast Bedankt!

Hoi,

Ik zelf werk met een macbook C2D 2.0 Ghz met 2Gig geheugen, werkt live prima :) Ik speel live oa : EXS24, ES1/ES2, Minimonsta, Imposcar en ZebraCM. latecy merk ik niet, das dus wel fijn :) Ik bespeel hem via USB op een CME UF7. volgende week zaterdar moeten we spelen in Perron55 te venlo, dus als je in de buurt woont :)

Tis voor mij iig ver weg, aangezien ik in amsterdam woon, mocht je vragen hebben, PM me gerust :)

ps. alles met Logic 8 dus, eindelijk van die *&^%$ dongle af!

Thanks! Blij omdat te horen, want ik heb echt zin om aan de slag te gaan. 8)
Ik woon in Purmerend, dus ongeveer zelfde afstand. Tip me nog maar eens als je dichterbij gaat optreden.
Ik las trouwens over de "mainstage" optie van Logic 8, echt supervet concept. Hoe vind jij dat werken?

op zich heel vet, maar ik gebruik een backing track, nog niet uitgevonden hoe dit mogelijk is in Mainstage (volgens mij alleen met de sampler, maar dat vind ik persoonlijk nogal tricky ivm per ongeluk opnieuw de noot aanslaan, das niet tof)

ahh, Purmerend, vrienden van mij wonen daar ook, geen ruk te doen daar..hahaha ;)

Hallo iedereen,

Ik wil graag electronische muziek (niet zozeer dance-scene muziek) maken, en hiermee ook live optreden. Ik ben van plan een macbook 2,1 Ghz met 4Gb werkgeheugen te kopen en heb al zo'n midi-keyboard. Verder wil ik daarbij Logic studio 8 en verschillende VST-plugins.
Wat zouden jullie mij volgens dit idee kunnen aanraden? Is deze macbook krachtig genoeg? En moet ik nog iets anders aanschaffen om zonder latencyproblemen te "performen"? Of nog helemaal andere dingen?

Alvast Bedankt!

heb me 2 weekends terug een macbook 2.4 gekocht (met de standaard 2GB geheugen, soon to be upgraded) en die vliegt als een gek! een klein monstertje :)
Je zal met die macbook van jou geen problemen hebben...

Ook aan de Mac inmiddels een Mac mini icm een motu 828 MKII die ik nog had. Ik draai Reaktor 5 , Reason 3 en Ableton live 5. Werkt als een trein moet ik zeggen.

Verder wil ik daarbij Logic studio 8 en verschillende VST-plugins.
VST wordt niet ondersteund door Logic. Ik geloof dat er wel VST Hosts zijn om dit te faken, maar ik ken ze niet en gebruik ze niet. Koop de AU versies als die niet standaard meegeleverd worden.

o?? Ik dacht dat al die digitale synths en modules VST-plugins waren. Wat is AU dan? Kan ik dan niet beter met Cubase gaan werken ofzo?

Au staat voor Audio Units. Het is de "Mac variant" op de VST, en dus de directe concurrent. Daar Apple natuurlijk wel wil dat je hun spullen gebruikt gaan zij dus niet VST ondersteunen.

Daarentegen, de meeste grote softsynths ondersteunen beiden. Als je had gezegd dat je geïnteresseerd was in NI spul, dan had ik het al meteen kunnen zeggen daar ik ook diverse NI spullen gebruik.

Mac uit de States?

Mac uit de States?

Een collega van me gaat volgende week naar de States en vroeg me of ie een Mac kon meebrengen voor me omdat ik ook net voor een nieuwe aankoop sta. M'n oude G4 gaat de deur uit na bijna 6 jaar trouwe onberispelijke dienst.
Ik zie dat de nieuwe versie van de macbook pro (de goedkoopste versie) aan 1800 euro de deur uitgaat. Als ik een US model laat meebrengen door mijn collega ben ik omgerekend 1300 euro kwijt.

Zijn er buiten adapter die je nodig zal hebben nog andere negatieve gevolgen aan het gebruiken van een US Mac in Europa?

Vergeet niet dat je in de VS ook nog btw over het bedrag moet betalen (NY bijvoorbeeld rond de 8%), wat niet op de Apple site vermeld staat, omdat het per staat verschilt.
Komt ook nog bij dat, áls je vriend wordt aangehouden op Schiphol, er ook 19% NL-btw overheen komt (+een eventuele boete voor het niet-aangeven).

Kortom, het kan allemaal goedkoper dan in NL, maar reken jezelf niet te snel rijk.

Back