Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

De 410 is een rampending ! Ik kreeg 'm niet zonder problemen aan de praat: instabiel en vol met 'kraken'. En ik hoor regelmatig hetzelfde van collega's.
Daarnaast is het zo dat M-audio traag is met het maken van (goede) drivers voor (nieuwe versies van) OS X.
Uiteraard zullen er ook wel mensen zijn die de FW 410 gewoon werkend hebben, maar dat is eerder uitzondering dan regel, tenzij M-audio tegenwoordig betere drivers heeft.
Als je toch voor een budget-merk gaat kan je ook naar Tascam (US-serie) kijken : dat werkt wel okee.

Ik heb sindsdien twee Motu's (Ultralite en Traveler) gebruikt voor projecten en die zijn een geschenk uit de hemel : rete-stabiel en klinken als een klok !
Motu is ook het meest 'Mac-dedicated' audiomerk dat er is : zeer snel met drivers en zeer betrouwbaar.
Nadeeltje : hun interfaces zijn niet goedkoop (maar dan heb je ook wel wat).

presonus (firebox) kan ook nog een alternatief zijn voor de 410 (als je niet al de uit's nodig hebt)

5400 of 7200 toeren?

5400 of 7200 toeren?

IK koop binnenkort een MacBook pro. Ik lees dat de standaard harde schijf op 5400 toeren draait. IK dacht eens ergens gelezen te hebben dat 7200 voor audio toepassingen de norm is. Je kan er wel een 7200 toeren schijf in laten zetten. Doen? Of kan je er beter een externe aan hangen?

Ik ben nog steeds druk op zoek naar een geschikte geluidskaart.
Die Motu Ultralite staat me op zich wel aan, maar ik vraag me af wat ik godsnaam met al die analoge ins en outs moet (suggesties??). En nu lees ik soms ook dat USB-interfaces een lagere latency zouden hebben dan FW400.. hoe zit dat nou precies?

En nu lees ik soms ook dat USB-interfaces een lagere latency zouden hebben dan FW400.. hoe zit dat nou precies?

waar heb je dat gelezen?????

nee, als die ins en die outs niet voor jou zijn, koop dan iets simpeler uiteraard!

7200 is altijd beter. Het werkt ook wel met 5400 hoor

7200/5400??

Mja, ik heb eigenlijk nog helemaal geen studioervaring, wil er zo snel mogelijk mee beginnen, vraag me dus eigenlijk ook gewoon af wat je er allemaal mee kunt, dus wat dit betreft met die inputs en outputs.
In het geval ik genoeg zou hebben aan een paar ins en outs, dan lijkt me de Alesis IO 14 ideaal. Of is dat een slecht ding?
Ik vind het in ieder geval belangrijk dat ik zo laag mogelijke latency heb, een MIDI I/O en het zou ook wel fijn zijn als ie geschikt is om er een elektrische gitaar in te pluggen.

Artkramer,

Wat je krijgt met een motu ultralite zijn in feite 3 stereo inputs, een microfoon/gitaar input en een S/PDIF input.

Zo kun je bijvoorbeeld 3 synthesizers, een gitaar en een cd-speler (ik heb zelf nog nooit een S/PDIF input gebruikt) erin prikken, en allemaal tegelijkertijd opnemen op je computer.

En wat is hier nu zo geweldig aan ten opzichte van een gewone mixer vraag je je af. Welnu, door die firewire kabel naar je computer gaan allemaal aparte kanalen, oftewel met 1 opname take heb je meteen 8 aparte sporen opgenomen (bij wijze van).

Indigo DJ

Indigo DJ

Hey,

Heeft iemand een Indigo DJ (gehad) ?
Of kan iemand hier wat advies over geven?
Het lijkt de oplossing voor mijn probleem...
(ik gebruik af en toe Virtual DJ en Adobe Live Lite 6)
Ik zocht een goedkope adio-interface, simpelweg om mijn latency te verminderen en een extra output te verkrijgen.
Als iemand een beter idee heeft, (vooral prijsgericht dan, leve het studentenleven) is die altijd welkom!

P.S. opgelet, ik werk enkel op mijn laptop, dus met USB (of Firewire 1394 4pins? ik ken daar niet veel van...) of een kaartje om er in te ploppen.

Adobe Live lite 6 ? 8o)
Je bedoelt Ableton Live Lite 6.
Ik zou niet de Echo Indigo DJ kopen, want de Mac-support is slecht : oude drivers en zo, die niet werken onder Tiger en Leopard.

Neem eens een kijkje bij m-audio.com : aardig spul voor een redelijke prijs.

Adobe Live lite 6 ? 8o)
Je bedoelt Ableton Live Lite 6.
Ik zou niet de Echo Indigo DJ kopen, want de Mac-support is slecht : oude drivers en zo, die niet werken onder Tiger en Leopard.

Neem eens een kijkje bij m-audio.com : aardig spul voor een redelijke prijs.

Oeioei, het is weer woensdagmiddag hé, ik bedoel idd ableton.
en mijn tweede mess-up; ik werk met een pc... de "mac" in de threadsnaam over het hoofd gezien, men mag deze posts wissen als het nodig zou zijn dan :stupid.
:Z

Hey,

Ik wil het producen terug oppikken maar met een volledig nieuwe setup. Ik wil Logic gaan gebruiken en zal me dus een mac moeten aanschaffen. Ik ken totaaaal niets van pc's/mac's dus verontschuldig me als ik met basic vragen afkom :)

Ik dacht een macbook te bestellen:
MacBook (white) 2.4GHz Intel Core 2 Duo
Serial ATA-schijf van 160 GB @ 5400 rpm 065-7754
4GB 667MHz DDR2 SDRAM

Is het nodig om 'm uit te rusten met 4GB SDRAM? Zorgt dit dat ik meer kan verwerken aan plugins etc? of bepaalt de 2.4GHz intel core dit?

Zal dit het een beetje trekken? Bedoeling is gewoon Logic met normaal 8-20 sporen zowel audio als midi, een hoop AU's, interne effecten...

Ik heb een externe geluidskaart momenteel, de Quattro van M-audio, is deze compatibel met een mac? Want op de site van M-audio vind ik niets van drivers...

4GB is niet noodzakelijk maar wel handig als je veel samples wil gebruiken (bv. uitgebreide sample kits van drums, piano, etc). hoe meer je in het RAM geheugen kan laden hoe minder de (tragere) HD moet lezen en schrijven, dus hoe beter voor je performance.

hoeveel plugins je kan draaien is vooral van de CPU (core2duo) snelheid afhankelijk.

die macbook is prima voor logic.

voor een 100tal euro steek je er zelf 4GB in, de meerprijs van apple geheugen is onverantwoord.

ik zou wel van de eerste keer het geheugen volgooien.
kost niets en je systeem zal er in elk geval beter mee draaien.
minder swappen naar trage hd..

Ik dacht een macbook te bestellen

Behalve als je echt mobiel wilt zijn, zou ik gaan voor een iMac. Daar zit toch wat meer in, voor ongeveer dezelfde prijs. Laat je niet afschrikken door het "lifestyle" achtige uiterlijk van de iMac, hij is een prima machine om logic op te draaien.

Start voor je het macbook koopt hem in de winkel op terwijl je apple-s ingedrukt houdt. Staat er Lucent, koop hem niet, enkel als er heel duidelijk firewire is TI staat. Anders kan je een hoop firewire-kaarten vergeten. Heb zelf een Fireface, en die werkt iig niet op de Lucent variant. Datzelfde geldt voor M-audio, Apogee, Mackie, Tascam, etc. Dit probleem is al bekend sinds eind 2006 bij Apple en nog niet opgelost, dus de kans dat dit op korte termijn verandert betwijfel ik.

En mocht de kaart wel werken op de Lucent variant krijg je van veel fabrikanten(oa RME dus) geen support. Ook niet onbelangrijk...

Voor de iMac geldt dit trouwens ook, en veel kaarten krijg je daarop enkel aan de praat als je ze via een firewire harde schijf op de FW 800 poort aansluit. Verre van ideaal dacht ik zo..

Hey,

Ik dacht een macbook te bestellen:
MacBook (white) 2.4GHz Intel Core 2 Duo
Serial ATA-schijf van 160 GB @ 5400 rpm 065-7754
4GB 667MHz DDR2 SDRAM

I

zijn 7200rpm niet te prefereren bij audiowerkjes ?

Voor de iMac geldt dit trouwens ook, en veel kaarten krijg je daarop enkel aan de praat als je ze via een firewire harde schijf op de FW 800 poort aansluit. Verre van ideaal dacht ik zo..

geldt dit ook voor de fireface400 interface die ik wil gaan aanschaffen?
en op m'n imacg5 2mhz zou ik ook dat probleem tegenkomen?

7200rpm is aan te raden, zeker als je de 4G niet inprikt.

Overigens zijn de Mac/Firewireproblemen vrij specifiek, Apple is voor een fikse lading(waaronder vrijwel alle iMac alu's, en alle Macs tussen Oktober 2007 en Februari 2008(ja, ook de macbook pro's)) voor een goedkope FW-chipset gegaan van Lucent/Agere, en deze werkt zeker niet met RME-spul. Check hun forum maar, er is al vrij uitgebreid over gesproken, ook uit mond van RME zelf...

Veel macs echter hebben gewoon een TI-chipset, zoals het hoort, en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Checken welke FW-variant je hebt is simpel, booten, apple-s ingedrukt tijdens de boot et voila...

Back