Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik zit net even op het RME-forum te grazen(ligt het aan mij of lijkt RME echt op de dierenwinkel uit Jiskefet?) en zie iets behoorlijk onrustbarends voor eenieder die een macbook voor muziek wil gebruiken. De nieuwe Macbook Pro heeft een AGERE CHIPSET! Dus de firewire poort van de Macbook Pro is dus niet geschikt voor een audio-interface, of op zn minst een risico...

Wat een eikels zeg... Pfff. Volgens mij is het trouwens nu nog erger en werkt de 800 poort ook niet meer, langzaam stromen de fora vol...

ok, hééél noobie vraagje waarschijnlijk

Ik heb gisteren een imac met logic gekocht. Het is de eerste keer dat ik in de buurt van een apple kom, heel de manier van werken is me vreemd.

Ik heb geprobeerd mijn "oude" geluidskaart te installeren, een m-audio quattro, maar krijg deze niet aan de praat. Enkel een white noise signaal krijg ik eruit.

Nu wil ik morgen gaan kijken voor n ander audio interface omdat ik niet denk dat deze zal werken. Nu is mijn vraag: Hoe verwijder ik de m-audio quattro driver die ik geinstalleerd heb, dus int algemeen, hoe verwijder je geinstalleerde software of programma's op je mac??? srrry

da's ni zoals bij windows met een uninstall/unwise dacht 'k !! toen ik hier een jaar geleden een imac had staan ook achter moeten zoeken.... maar als ik het nog goed heb, dan is dat iets in de ??? system?? dir van de mac ?? effe zoeken in die system dirs anders ??? of mss eens googlen ??

Which Apple notebook should I buy?

I'm thinking about spending some of my savings on a MacBook, and I have a few questions..

This is the softare i use:
-Cubase4
-Sylenth1
-V-Station
-FM8
-Kontakt
-Sonnox plugins

Also got a Virus TI Snow.

Recently, Apple has increased the number of models that it sells. While this offers more options, it can make it harder to decide which Apple product is right for me, especially for newcomers (like me) to the Apple platform.

I'm guessing the latter is quicker, but is there a huge difference?

I need a 7200SATA disk and and least 2GB.
(new or old model?)

thank you!

get one with a 7200 rpm HD and 2GB of ram ;)

seriously, the main difference between macbooks and macbooks pro are the graphics cards. I doubt you need to do heavy graphic processing in audio so that won't be necessary...
the MBs lack firewire though which the MB Pro's do have.

Most info can be found on the apple site itself...

One more thing, stay away from the MB Air...

get one with a 7200 rpm HD and 2GB of ram ;)

seriously, the main difference between macbooks and macbooks pro are the graphics cards. I doubt you need to do heavy graphic processing in audio so that won't be necessary...
the MBs lack firewire though which the MB Pro's do have.

Most info can be found on the apple site itself...

One more thing, stay away from the MB Air...

thanks dor your reply. Zal het in het nederlands doen.
en de verschillen tussen de oude en nieuwe model macbook (pro)?
bestaat er ook een firefire oplossing voor de nieuwe macbook?

de verschillen tussen de oude en nieuwe model macbook (pro)?
sja da's moeilijk te zeggen...
de opeenvolging van modellen is tegenwoordig bijna net zo snel als de veranderingen in het hormoonstelsel van Steve zelf ;)
Er is nu een Keynote bezig dus er zullen wel weer nieuwe modellen aankomen...

Snelheid is inderdaad wel het grootste verschil tussen de generaties onderling.

je kan beter andersom redeneren... kijk wat de desbetreffende programma's vereisen om goed te draaien. doe daar dan een klein beetje bij en je zit wel goed voor de komende tijd (en kijk vooral de eerste paar maanden niet op de apple.store site ;) )

er zijn wel FW oplossingen voor macbooks maar ik zou vooral kijken naar USB2 toebehoren want ik ben bang dat dit een voorbode is dat FW voorbij is...

thanks dor your reply. Zal het in het nederlands doen.
en de verschillen tussen de oude en nieuwe model macbook (pro)?
bestaat er ook een firefire oplossing voor de nieuwe macbook?

Zoals Barno al zei er is genoeg te vinden..
Expresskaart > 2x FW 800

Waar je vooral op moet letten is..
Nieuwe macbook heeft geen FW.. oude wel!! ik heb de (oude) nog: Macbook Blck dual 2,4 Ghz...(nog geneens 4 maanden oud en al voor 1000 te vinden als je goed zoekt... ook nieuw)
Verschil (oude/nieuwe) zit hem dit keer in de behuizing van de laptop, touchpad, display(led),videokaart, accu performance en een beetje snelheid!!
Macbook pro heeft dus wel FW alleen de 800 variant (maakt niet uit ziet ook FW 400.. alleen ff goed kabeltje kopen FW 800>400 )
Voor sommige is eentje dus te weinig :engel:
Ik ga het doormiddel van een express kaart 2 extra FW poorten toveren..
(zit dus alleen een express gleuf in macbook pro's / powerbooks G4/G5)
welke ben ik nog niet uit.. maar genoeg keuze als je goed googled!!

Groet

Laatst gewijzigd:
En is die software allemaal geschikt voor Mac OSX? Had je hiervoor een Windows bak? Zo ja, veel programma's kunnen wel eens Windows Only zijn..

alle macbooks draaien ook windows ;)
kan je cubase in windows gebruiken op je macbook :D

zoals al veel gezegd is cubase op mac niet echt een aanrader.

Huh?? wat zeg jij nou???
Cubase niet lekker op de mac???

Als je de kans krijgt en je gebruikt cubase... gooi zo snel mogelijk die windows machine aan de kant.. en ga cubase draaien op de mac..
Ik heb vanaf cubase 5 geloof ik op de mac gedraaid... geen enkel probleem hoor.. lekker juist.. geen pc zorgen gewoon muziek maken...
Daar is een computer toch voor bedoeld?
Je computer moet een werkpaard zijn...
Dus geen sleuteldoos....:eureka:

Ik draai nu 2 jaar met logic... tja das wel een wereld van verschil...
Cubase uiteraard aan de kant gegooid...
Lang leve het logic enviroment!!!!

Windows draaien op een mac gaat ook veel beter dan de meeste vista machines..
Maar jongens ... waarom windows op je mac... als er op mac gebied genoeg te bieden is...
Vst naar audio unit wrappers... klinkt leuk.. sommige functies werken dan niet..
Dus houd het bij het systeem zoals het gemaakt is.. is gewoon beter..

Groet

draai cubase op de mac sinds versie 3.5vst. nooit problemen mee gehad. weet niet waar die verhalen nou weer vandaan komen. was een verademing toen ik overstapte van pc naar mac

Sorry als ik zo pro MAC over kom...
Tja.. dat ben ik dus ook...
Ik werk nu al zo'n 14 jaar met de mac..
Wat vista nu pas doet... doet mac al meer dan 10 jaar...sinds os 10 dus..
Dus ja waar zet je dan je geld op in??

Ik heb niet tot weinig problemen met mijn computers gehad...
Kan ik over andere hellaas niet zeggen..
Ik heb het altijd zo te doen met ze..

Maar goed... het is zo duur... zeggen ze dan...

Tja ... ga je bezuinigen op je meest gebruikte tool van je studio..

Moet je het zelf maar weten..
Ik ga nu muziek maken...
Succes met sleutelen...

Groet

Back