Muzikanten vermelden op Synthwiki?

bliepbliep

music - non stop
misschien is het leuk om op synthwiki ook wat te zetten over synths in muziek, welke drumcompu gebruikte kraftwerk voor trans europe express? welke synth is er gebruikt voor popcorn, wat was de impact van switched on bach?

kortom over muzikanten, albums en synths kunnen leuke artikelen over komen die echt wat aan het concept toevoegen. ik wou dat er net opzetten maar ik kan niet vinden (of kan het gewoon niet) hoe ik een hoofdonderwerp toevoeg op de voorpagina...

dusss, is het een goed idee en zo ja, zou iemand die wel bevoegd is het kunnen toevoegen?

bliepbliep

Het lijkt me een leuk idee, maar op deze manier wordt enorm veel ongestructureerde random informatie, die nooit volledig kan zijn, in de wiki geïnjecteerd. Bovendien - en hier verwijs ik naar de vele threads die gaan over "welke synth is in deze song gebruikt"- is er niet zo veel consensus op dit vlak.
Misschien is het beter om ons eerst toe te leggen om de bestaande gaten (en er zijn er massa's) een beetje op te vullen, vooraleer aan zulk een tof, maar (over?)ambitieus project te beginnen.

(edit)Misschien is dit wel een goed idee om dit consequent als hoofdstukje-onderverdeling bij de desbetreffende synthesizer te zetten.

Of dichter bij huis: muzikanten van het synthforum :eureka:

De Wiki is vooral bedoeld voor info over muziekapparatuur en de achterliggende technologie.

Zoals JugJug al zegt: info over gear van artiesten is moeilijk in een wiki te plaatsen, en er vaak veel discussie over welke apparatuur waar gebruikt is. (Kijk maar is in de Vangelis Spiral thread bijvoorbeeld ;))

Lijkt mij een beter idee om daar gewoon een treath hier op het forum over op te zetten. Denk dat dat soort dingen niet echt het doel van de synthwiki dienen. En zoals ProtoHuman al zei is er zoiezo ook vaak heel veel discussie over deze onderwerpen, dus typies iets voor op et forum.

okay, houden we het lekker hierzo op t forum, het enige nadeel is dat het minder gemakkelijk zoeken is, het is wel leuk om bij sommige synths de vermelding erbij te zetten door wie het gebruikt is/wordt zoals jugjug voorstelt. ongeveer hetzelfde idee zoals ze het op www.vintagesynth.com hebben staan.

bliepbliep

Origineel geplaatst door JugJug
...maar op deze manier wordt enorm veel ongestructureerde random informatie, die nooit volledig kan zijn, in de wiki geïnjecteerd. Bovendien - en hier verwijs ik naar de vele threads die gaan over "welke synth is in deze song gebruikt"- is er niet zo veel consensus op dit vlak.

Is dit niet precies waar wiki's voor zijn? Wiki = geen structuur + random updates + door willekeurige gebruikers ingevuld. :engel:

Dat klopt:) En net daarom staat het internet vol onafgewerkte wiki's, vaak over hetzelfde thema, die bestaan uit random knip en plakwerk, die net dat ene artikel dat je interessant vindt nog niet bevatten- en een jaar later nog altijd niet- en waarbij dat je zweert dat je na dat bezoekje ze geheid nooit meer zal raadplegen.

Overlaatst heb ik nog een artikeltje gelezen waarin men beweert dat een wiki- het ging over de feitelijke en natuurwetenschappelijke artikels op wikipedia- niet tot stand komt door
jan-met-de-pet die graag zijn kennis etaleert, maar door een gedreven groep natijdse academici die deze informatie mooi gestructureerd naar het publiek wil brengen. Tot zover het doorprikken van de prachtige bel die een wiki is :geslaagd:

Natuurlijk ga je me het tegendeel bewijzen en deze nweek nog een prachtig artikel schrijven ;)

Origineel geplaatst door bliepbliep
okay, houden we het lekker hierzo op t forum, het enige nadeel is dat het minder gemakkelijk zoeken is, het is wel leuk om bij sommige synths de vermelding erbij te zetten door wie het gebruikt is/wordt zoals jugjug voorstelt. ongeveer hetzelfde idee zoals ze het op www.vintagesynth.com hebben staan.

bliepbliep
Wat het ook lastig maakt, is de vraag of het wel interessant is om een bepaalde artiest te vermelden bij een apparaat. Ter illustratie: Heeft er iemand ooit van de artiest Bushflange gehoord? Ikzelf namelijk niet, terwijl deze wel op Vintagesynth Explorer tussen namen als Aphex Twin, Squarepusher, Underworld en Richie Hawtin staat. http://www.vintagesynth.com/roland/909.shtml
De vraag of iemand noemenswaardig is voor een bepaald apparaat, is nogal subjectief.

Wat wel prima kan, is een link plaatsen in het betreffende Wiki-artikel, welke leidt naar een thread op Synthforum die gaat over welke artiesten allemaal een bepaald apparaat hebben gebruikt.

Natuurlijk ga je me het tegendeel bewijzen en deze nweek nog een prachtig artikel schrijven ;)

Nee, ik ben niet zo gecharmeerd van wiki's. Ik heb nogal veel structuur nodig. Zoals 12 noten, zich 5x herhalend, in een mooi wit-zwart-wit-zwart-wit-wit-zwart-wit-zwart-wit-zwart-wit patroon.

Dat klopt:) En net daarom staat het internet vol onafgewerkte wiki's, vaak over hetzelfde thema, die bestaan uit random knip en plakwerk, die net dat ene artikel dat je interessant vindt nog niet bevatten- en een jaar later nog altijd niet- en waarbij dat je zweert dat je na dat bezoekje ze geheid nooit meer zal raadplegen.

Overlaatst heb ik nog een artikeltje gelezen waarin men beweert dat een wiki- het ging over de feitelijke en natuurwetenschappelijke artikels op wikipedia- niet tot stand komt door
jan-met-de-pet die graag zijn kennis etaleert, maar door een gedreven groep natijdse academici die deze informatie mooi gestructureerd naar het publiek wil brengen. Tot zover het doorprikken van de prachtige bel die een wiki is :geslaagd:

Daarom is er nu ook www.citizendium.org ;)

Origineel geplaatst door RoelRoel
Waarom staat er nergens een duidelijke grote link naar de synthwiki? Willen jullie geen bezoekers?

Staat in de top drie van het hoofdmenu. Lijkt mij duidelijk genoeg.

Attachments

• main.jpg
    main.jpg
    43,9 KB · Bekeken: 148
Origineel geplaatst door 6 trak
het gaat toch niet om de hoeveelheid bezoekers? het gaat om mensen die opzoek zijn naar info, die komen vanzelf wel dan.

Juist. De echt geinteresseerde zoekt wel.

in wiki's hoort alleen te staan wat absolute de waarheid is en je 100% aan kan nemen dat het zo is. dus alle bull shit er om heen, doe maar niet :kimono: geen opsmok :peukie:

Origineel geplaatst door dr.DRé
in wiki's hoort alleen te staan wat absolute de waarheid is en je 100% aan kan nemen dat het zo is.
dan kan je wikipedia wel dichtgooien 8)

oke doe maar dicht dan ;)

Back