EMS Synthi AKS - pitch bediening van de sequencer en het keyboard ?

THM

Book of MOOG Revelations
'k Ben uiteindelijk gestart met mijn EMS Synthi AKS, heerlijke synth, maar 'k geraak er niet aan toe om via keyboard noch sequencer de pitch te bedienen. De pitch blijft altijd gelijk...
'k Ga er van uit dat er niets mis is met de AKS maar wel met mij. :D

De "Pitch Spread" knoppen staan nochtans op 10... Weet iemand raad aub ?

Dat was de klik die nodig was - DANK UUUUUUUUU SynthiAKS !!!!!

:mega:

Als je mijn ex synthi aks hebt weet je dat hij gemodificeerd is?

je kan met het keyboard de sequences transponeren ipv alleen de drukknopjes.

Veel plezier!

Heerlijk om weten - ga ik morgen ff uitproberen...

PS: het zou idd jouw AKS geweest zijn

Origineel geplaatst door THM
Heerlijk om weten - ga ik morgen ff uitproberen...

PS: het zou idd jouw AKS geweest zijn

Leuk!

Als je met de sequencer werkt en je wilt een soort van hi hat begeleiding doe dan het volgende:

noise out in ringmod A en Sequence out in Ringmod B.

'k Had deze hi-hat toevallig gevonden via de "On The Run" patch op www.synthi.de - maar toch bedankt !!
Als je nog praktische tips hebt, laat gerust maar komen !!!

'k Had deze hi-hat toevallig gevonden via de "On The Run" patch op www.synthi.de - maar toch bedankt !!
Als je nog praktische tips hebt, laat gerust maar komen !!!

Ik heb één tip!

Ga op zoek naar de R2VG! (Random 2 voltage generator) Dat is de s\h module van Ems.

Dat is inderdaad een tof ding. Net zoals de Frequency to Voltage converter.

Nog een toevoeging over die RM hihat.
Behalve de noise kun je natuurlijk ook bv. osc 1 met een sinus in RM A prikken, voor een soort bongo-tje.
Je kunt zelf evt. bepalen hoe de sequence klinkt qua accenten, want hoe groter de voltage-sprong tussen twee opeenvolgende noten, des te harder de tik. Dus een halve noot verschil geeft een zacht tikje, twee dezelfde noten tikt niet.

Diezelfde gevoeligheid van een RM input voor DC veranderingen kan gebruikt worden voor de zgn 'strijkstok' patch.
Je bespeelt met één hand de melodie met bv osc 1, waarvan de output in RM A gaat.
Tegelijkertijd bespeel je de (horizontale) joystick, waarvan de output in RM B gaat.
Het is even wennen, maar dan heb je ook wat.

2 THM
Je zegt "keyboard noch sequencer", maar ik neem aan dat je de aparte Realtime en Sequencer voltages bedoelt.
Dat betekent ook, dat, zolang je geen sequence hebt lopen, er tegelijkertijd twee voltages van het keyboard af komen.
De Realtime komt binnen op Input Channel 1, de Sequencer spanning is op joystick lijn 16 (switch inderdaad)
Als je die allebei op een andere oscillator aansluit, kun je in principe dus twee-tonig spelen (het afstemmen kost even wat moeite).
Wat dan ook kan is tegelijkertijd een oscillator hebben, die een sequence uit het geheugen volgt, een basloopje bijv., en erbij realtime op het keyboard spelen via een andere oscillator.
Een simpel voorbeeld is hier (OGG) te vinden.

Dank voor all tips !!
Ik ga deze zeker eens aandachtig bekijken.
Dit is nu eens een machine waar ik echt onmiddellijk aan verknocht was - liefde op het eerste gezicht.
Unieke interface/features en geluid, heerlijk patchen met die matrix board - zelfs soms vanuit mijn luie zetel met stereo hoofdtelefoon-geuid of de ingebouwde speakers. :D

PS: Sam_Zen, [dummy-vraagje]: waarmee open je een OGG-bestand ?

En nog een [dummy?] vraagje: waartoe dient praktisch gezien de Envelope-optie bij de switchknop Envelope/Mute/Speaker2, ik bedoel waar of hoe gebruik je dit precies ?

En nog een [dummy?] vraagje: waartoe dient praktisch gezien de Envelope-optie bij de switchknop Envelope/Mute/Speaker2, ik bedoel waar of hoe gebruik je dit precies ?

Zo kun je met een extern audiosignaal de envelope triggeren.

De prijs daarvoor kan soms zijn, dat je dat kanaal dan even niet als normale uitgang van de stereo kan gebruiken.
Dummy vraagjes bestaan eigenlijk niet. Je bent een dummy als je niks vraagt, terwijl je iets wilt weten.

Er zijn steeds meer media-players die het OGG formaat standaard aankunnen, zonder plugin.
Ik heb er twee in de aanbieding : XMPlayer (309 KB) en JetAudio (22 MB)
Het is net als MP3 een compressie-formaat, maar ik heb het een tijd geleden als standaard gekozen, omdat in de toekomst de kans bestaat, dat je voor het gebruik van MP3 moet gaan betalen (rechten). Terwijl OGG open-source is, dus per definitie gratis.
Beide progs kunnen zeer veel audio-formaten aan als afspeler, JetAudio kan ook video aan, en heeft nog wat tools aan boord, waaronder een CD-ripper en een prima converter. Dus dan kun je die OGG weer omzetten naar MP3, als je dat wilt.

Dat hebben we dan ook weer even mooi bijgeleerd - dank Sam_Zen voor de info, de programs, en het voorbeeldje !!!

Kan iemand me zeggen waar ik het bouwjaar en/of S/N van de SYnthi AKS vind ?
Of moet ik hem daarvoor openvijzen ?

OK intussen toch zelf het S/N gevonden (klein hoekje bij een van de scharnieren van het koffertje) - weet iemand een link waar ik aan de hand van het S/N het boouwjaar zou kunnen vinden ?

De kans op zo'n database lijkt me vrij klein. Ter referentie : Ik kocht mijn set in '74 en die heeft nummer 4016.
Verder zou het goed kunnen, dat er ergens op een printplaat een jaartal staat, maar dat zegt niet alles over het bouwjaar.

Okay - niet dat het superbelangrijk is, maar 'k was gewoon ff nieuwsgierig...

@ forumlid synthiaks : gezien jij een vorige eogneaar was van deze zelfde AKS, weet jij mss. iets meer ?

Back