Zoom H2 **FieldRecorder**

woa, heb hier wat sampels gehoord + op de site van portlandaudio, ik vraag me nu echt af waarom ik die PCM-D1 droom ooit had.

Ik heb toch een paar projecten op til met sound design voor games en dan kan ik dit best gebruiken.

Ik vind het zelfs vrij geweldig dat je die ronde bass van die studiomonitors er gewoon doorheen hoort :)

Yamaha heeft ook een handige recorder uitgebracht.

Yamaha Pocketrak 2G Pocket Recorder

Ook Yamaha begeeft zich op de ultramobiele mobiele recording markt met een apparaat at lijkt op wat we eerder zagen van Zoom, Edirol, M-audio en consoorten. De Pocketrack 2G is licht en biedt 2GB ingebouwd geheugen, een lang batterijleven, gemakkelijke USB bestandstranfer en Steinberg Cubase AI DAW software.

Yamaha_pocketrack_000026983.jpg

Yamaha_pocketrack_000026981.jpg

Yamaha_pocketrack_000026982.jpg

De Pocketrak 2G levert 2 sporen CD kwaliteit in PCM, MP3 en Windows Media (WMA) formaat. Hij wordt geleverd met een herladbare AAA nickel-hydrogen batterij waarmee je 19 uren onafgebroken kan opnemen in MP3 formaat, op het interne geheugen. Leuk is het feit dat de unit een uitschuifbare USB connector meedraagt, waarmee je het apparaat snel kan aansluiten om bestanden over te zetten naar je computer, maar waarmee je ook de batterij terug op kan laden.

In tegenstelling tot de meeste van z'n (wat oudere) voorouders heeft de Pocketrak 2G ook een ingebouwde speaker, naast de headphone jack.
Meegeleverde accessoires zijn de USB extensie kabel, de stereo oortelefoons, een leren draagzakje, een stand adapter en ook Cubase AI, een "Advanced Integration" versie van de bekende Steinberg Cubase software die speciaal aangepast is aan de Yamaha hardware.

vanaf (verwacht) april te koop bij o.a. Musik Productiv voor 380 euro.

leuk, maar geen 4 sporen/surround mogelijkheden en 2 keer zo duur.
toch niet echt te vergelijken.

Hoi,

Ik heb talloze recensies en audiofragmenten van de Zoom H2 en H4, de Edirol R09, de Marantz PMD620 en de Sony PCM-D1 vergeleken. Dit waren twee zeer behulpzame sites:

http://www.wingfieldaudio.com/portable-recorder-reviews.html

http://www.wingfieldaudio.com/portable-recorder-sound-samples.html

Vooral de laatstgenoemde is erg instructief, omdat je daarop precies dezelfde geluidsbronnen hoort, maar dan opgenomen met verschillende recorders. Kan je met je eigen oren 1-op-1 vergelijken!!!

Op basis van deze luistertests en andere reviews heb ik uiteindelijk gekozen voor de Edirol R-09. Uitstekend geluid, echt beter dan de Zooms ondanks dat de opnamefrequentie op papier iets lager ligt. De Edirol is bovendien lekker compact, stevig gebouwd en zuinig met batterijen. En niet te vergeten van een uitstekend merk *D

Qua geluidskwaliteit doen de Edirol, Sony en Marantz overigens vrijwel niet voor elkaar onder. Vergelijk het geluid maar eens van genoemde recordertjes op bovenstaande website. Maar de Edirol is van deze drie het meest compact en handzaam en bovendien zuinig met batterijen. De Marantz heeft bijv. de koptelefoon ingang bovenaan het apparaat zitten, tussen de microfoontjes in. Hoe mal kan het worden...

Eerlijkheidshalve 3 nadelen van de Edirol:
- Ten eerste natuurlijk de prijs, hij is 2x zo duur als de H2. Dus is je budget niet zo groot dan is de H2 denk ik wel een serieus alternatief. Een H4 zit qua geluidskwaliteit en prijs tussen de H2 en de R09 in, denk ik. De H4 heeft daarbij professionelere ingangen, waardoor hij ook in bijv. de oefenruimte erg geschikt is voor opnames. Op internet wordt melding gemaakt van een pieptoon bij opnames van de H4, wat wordt veroorzaakt door de batterijvoeding. Maar bij opnames met gewoon niveau is dat niet hoorbaar. Maar goed nu dwaal ik af.
- Het tweede nadeel is de vrij hoge ruisvloer van de R09, waardoor zachte opnames van bijv. natuurgeluiden niet goed haalbaar zijn. De Marantz en Sony hebben daar naar ik las iets minder last van. De hoofdelefooningang voegt overigens extra ruis toe, gelukkig is het eindresultaat een stuk beter dan de afluistering op de hoofdtelefoon suggereert. Tja, het moet allemaal zo compact mogelijk he...
- Daarmee heeft het derde nadeel ook te maken: het matige stereobeeld. Op de audio examples op internet afgaand moet ik echter constateren, dat dit voor bijna alle minirecorders een euvel is. De microfoontjes zitten om wille van de compactheid gewoon te dicht bij elkaar om een mooi ruimtelijk stereobeeld te geven.
Oplossing voor zowel punt 2 als 3 is het gebruik van een externe stereomicrofoon. Maar dat gaat weer ten koste van compactheid.

Hopelijk kan iemand zijn voordeel doen met mijn research, succes daarmee gewenst!!

Vergeet ook de Tascam DR-1 niet ;)

Ik was een week geleden van plan om de zoom H2 te kopen en had net daarvoor een laatste keer (had eigenlijk al veel te veel tijd hieraan besteed) op internet gezocht naar recensies, ervaringen en samples.
Toen kwam ik ook op deze site terecht. Zoom H2 heeft mij - helaas - teveel teleurgesteld. Je hoort veel te weinig van de akoestische ruimte en van de "warmte" van het instrument (resonantie van de cello bijvoorbeeld).

Ik vind persoonlijk de Sony minder klinken dan de Edirol & Marantz recordertjes. Iets te hel.
De Marantz heeft los van het door jou opgenoemde probleem ook nog een delay in de audioweergave bij de hoofdtelefoons. Je hoort alles wat je opneemt een paar ms later. Precies genoeg zodat het gaat irriteren (zo blijkt uit reviews op het net in ieder geval).

Ik denk dat je de beste keuze hebt gemaakt met betrekking tot wat nu beschikbaar is.

Ik wil een portable recorder voornamelijk voor het opnemen van natuur en omgevingsgeluiden en daardoor valt de Edirol R-09 (vanwege ruisniveau) en het ontbreken van een handige popshield af.

Ik wacht (denk ik) nog even af...

Ik heb vandaag mijn zoom h2 binnen gekregen, en heb hem al even getest, hier 2 opnames via de line, vanaf een Roland RD-300sx Stagepiano, (een digitale piano dus) omdat er al een flink aantal fragmenten stond van de microfoons.
Ben trouwens helemaal tevreden over de zoom, de opnamekwaliteit van zowel de microfoons als de line zijn top!
hier dus 2 fragmentjes van mij, let niet op wat ik speel, beetje matige improvisatie, want was meer met de zoom bezig dan met spelen..
http://www.4shared.com/file/38510813/f3642b1/STE-004.html
http://www.4shared.com/file/38510818/98e49b39/STE-003.html
Ik zal binnenkort ook even een paar opnames maken van gewone pianos en vleugels, via de microfoons dus.
in afwachting van de reacties
Jeroen8)

Hoi Jeroen,

Nou met je pianospel is niets mis hoor, en met de line-in opnamen ook niet.
Maar waar het natuurlijk echt kritisch wordt is met de kwaliteit van de ingebouwde microfoontjes. Ik ben benieuwd naar je opnamen van een piano met ingebouwde microfoon. Ik heb zelf ook nog opnamen van een vleugel met mijn Edirol R09, dan kan men die mooi vergelijken.

Ik heb bij mijn Edirol R09 inmiddels een setje Soundman OKM binaural microfoons gekocht. Die draag je in je oren net als een koptelefoon. Het effect daarvan is een volkomen natuurlijk stereobeeld. Met bijgeleverde voorversterker kan je zeer zachte omgevingsgeluiden uitstekend opnemen. Ik ben er erg tevreden mee!!

Groetjes Jan

Hoi Jeroen,

Nou met je pianospel is niets mis hoor, en met de line-in opnamen ook niet.
Maar waar het natuurlijk echt kritisch wordt is met de kwaliteit van de ingebouwde microfoontjes. Ik ben benieuwd naar je opnamen van een piano met ingebouwde microfoon. Ik heb zelf ook nog opnamen van een vleugel met mijn Edirol R09, dan kan men die mooi vergelijken.

Ik heb bij mijn Edirol R09 inmiddels een setje Soundman OKM binaural microfoons gekocht. Die draag je in je oren net als een koptelefoon. Het effect daarvan is een volkomen natuurlijk stereobeeld. Met bijgeleverde voorversterker kan je zeer zachte omgevingsgeluiden uitstekend opnemen. Ik ben er erg tevreden mee!!

Groetjes Jan

Kunt ge met die edirol telefoongesprekken opnemen ofzoiets?!?

Hier staat daar iets van: http://www.recallcalls.nl/producten/retell_650mp3.htm

Thx en groeten

Van het weekend een live opname gemaakt met de H2. Check http://thuis.vanzea.com. De eerste download link is een opname van mijn bandje afgelopen zaterdag in cafe de Pater in Den Haag. De andere links zijn opnamens van CD brander die daar normaal ook staat met twee microfoons aan het plafond.

De Zoom H2 stond op 2 meter hoogte slechts zo'n 2 meter van het podium aan de zijkant.

Nou dat is zeker niet slecht. Toch hoor je bij de tweede en volgende opname wel dat het geluid ruimtelijker en helderder is. Dat ligt echt aan de microfoons denk ik, niet zozeer aan de recorder zelf. Dit geldt ook voor mijn Edirol R09. Dat was voor mij reden om toch nog te investeren in een goede externe microfoon...
ik zal eens even zien hoe ik hier een paar opnames kan uploaden want daar heb ik nog geen ervaring mee!

Shit die bestanden worden bij 24bit opnames veel te groot om hier te plaatsen.
Heb het kleinste bestandje dat ik kon vinden, ook nog op mp3-formaat, geupload. Toch even een idee van de R09!
Ik moet toch maar eens iets met mijn webspace gaan doen bij Orange...:P

Attachments

• Toiletkraantje.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 107
v1.30 van de firmware is uit

System version 1.30 has been released. Changes in the new version are as follows.

Shortened the processing time of MP3 ENCODE / DIVIDE / NORMALIZE function.
And needed no free space on SD card in DIVIDE function.

weet iemand hoe het zit met batterylife in de praktijk van de zoom H4? Ik zie 4 uur staan, maar ik lees ook reviews dat dat nogal wat korter is

Ik gebruik herlaadbare batterijen en dan heb ik toch de indruk dat je een uurtje langer kan opnemen (als je jezelf tot opnames beperkt dus)

Ik denk dat de tijden die ze noemen sowieso erg afhankelijk zijn van het gebruik en ze zullen wel gebaseerd zijn op optimaal gebruik. Dus met name opnemen, backlight uit, etc. Als je veel afspeelt op hoog volume met de backlight van het display op volle sterkte zullen de batterijen zo op zjn.

Bestanden overzetten van de Zoom H2 naar de computer

Bestanden overzetten van de Zoom H2 naar de computer

Ik heb recent een Zoom H2 aangeschaft. Mooi apparaat, ben er tot nu toe heel tevreden mee, maar .....
Het overzetten naar de computer gaat niet goed. Zodra ik de usb aansluit komt er wel een schermpje met usb storage, maar verder gebeurt er niks op de computer. Nou kan ik wel de bestanden overzetten, via bv windows commander, maar deze blijken dan niet afgespeeld te kunnen worden via bv de mediaplayer classic. Wel zijn ze in te lezen via Wavelab en ook af te spelen. Maar wanneer ik ze bv opsla als mp3 bestand kan ik ze nog steeds niet in een player afspelen .
Wie helpt me verder?
Groet Gerard

Back