Hoi,
Ik heb talloze recensies en audiofragmenten van de Zoom H2 en H4, de Edirol R09, de Marantz PMD620 en de Sony PCM-D1 vergeleken. Dit waren twee zeer behulpzame sites:
http://www.wingfieldaudio.com/portable-recorder-reviews.html
http://www.wingfieldaudio.com/portable-recorder-sound-samples.html
Vooral de laatstgenoemde is erg instructief, omdat je daarop precies dezelfde geluidsbronnen hoort, maar dan opgenomen met verschillende recorders. Kan je met je eigen oren 1-op-1 vergelijken!!!
Op basis van deze luistertests en andere reviews heb ik uiteindelijk gekozen voor de
Edirol R-09. Uitstekend geluid,
echt beter dan de Zooms ondanks dat de opnamefrequentie op papier iets lager ligt. De Edirol is bovendien lekker compact, stevig gebouwd en zuinig met batterijen. En niet te vergeten van een uitstekend merk
Qua geluidskwaliteit doen de Edirol, Sony en Marantz overigens vrijwel niet voor elkaar onder. Vergelijk het geluid maar eens van genoemde recordertjes op bovenstaande website. Maar de Edirol is van deze drie het meest compact en handzaam en bovendien zuinig met batterijen. De Marantz heeft bijv. de koptelefoon ingang bovenaan het apparaat zitten, tussen de microfoontjes in. Hoe mal kan het worden...
Eerlijkheidshalve 3 nadelen van de Edirol:
- Ten eerste natuurlijk de prijs, hij is 2x zo duur als de H2. Dus is je budget niet zo groot dan is de H2 denk ik wel een serieus alternatief. Een H4 zit qua geluidskwaliteit en prijs tussen de H2 en de R09 in, denk ik. De H4 heeft daarbij professionelere ingangen, waardoor hij ook in bijv. de oefenruimte erg geschikt is voor opnames. Op internet wordt melding gemaakt van een pieptoon bij opnames van de H4, wat wordt veroorzaakt door de batterijvoeding. Maar bij opnames met gewoon niveau is dat niet hoorbaar. Maar goed nu dwaal ik af.
- Het tweede nadeel is de vrij hoge ruisvloer van de R09, waardoor zachte opnames van bijv. natuurgeluiden niet goed haalbaar zijn. De Marantz en Sony hebben daar naar ik las iets minder last van. De hoofdelefooningang voegt overigens extra ruis toe, gelukkig is het eindresultaat een stuk beter dan de afluistering op de hoofdtelefoon suggereert. Tja, het moet allemaal zo compact mogelijk he...
- Daarmee heeft het derde nadeel ook te maken: het matige stereobeeld. Op de audio examples op internet afgaand moet ik echter constateren, dat dit voor bijna alle minirecorders een euvel is. De microfoontjes zitten om wille van de compactheid gewoon te dicht bij elkaar om een mooi ruimtelijk stereobeeld te geven.
Oplossing voor zowel punt 2 als 3 is het gebruik van een externe stereomicrofoon. Maar dat gaat weer ten koste van compactheid.
Hopelijk kan iemand zijn voordeel doen met mijn research, succes daarmee gewenst!!