Samplers: electribe of wat anders?

Ik zit al een tijdje te lezen over de electribe reeks. De sampler (de oude versie dan de es1 of es1 mkII) lijkt me wel een geschikt aparaat om drums in te steken die dan via midi getriggerd worden vanaf Nuendo. Bovendien lijkt het me best aangenaam om een drumtrack in elkaar te kunnen steken op de electribe, en dan als midi op te nemen in de sequencer, zodat er nog minder muisklikken aan te pas komen.

Nu heb ik nog nergens iets gevonden van mensen die hun electribe op deze manier gebruiken. Zwijgen zij erover, of kopen mensen zich zo een rack-unit sampler om dit mee te doen (daar weet ik echt niks over). Ik begrijp ook niet goed hoe polyfony werkt bij een sampler. De oude electribe synth (ea1) heeft twee noten polyfonie, lijkt me straf dat een drumsampler ook maar zoiets heeft...

Ik vermoed dat veel mensen me zullen de MPC aanraden, maar het step-sequencen lijkt me meer iets (ik heb fruity loops uitgespeeld en hou eigenlijk wel best van die manier van drums ingeven).

Origineel geplaatst door ProtoHuman
De ES1 heeft een polyfonie van 10 stemmen. Maar volgens mij kun je via MIDI geen noten triggeren. Alleen MIDI sync, en samples met de interne sequencer laten afspelen. Dat werkt sowieso handiger en sneller, en je kan motion sequences opnemen.
http://www.synthwiki.nl/index.php/Korg_Electribe_S

Oei, je kan geen samples triggeren? In de handleiding staat dat je bv een keyboard aan kan sluiten, en dat er dan midi note numbers (C2 voor sample 1, D2 voor sample 2, ...) aan de verschillende samples worden toegekent (dat kan je ook allemaal instellen en al)... dan moet dat via een externe sequencer die op het juiste midi kanaal de juiste noten verstuurt, normaal toch wél gaan?

Ik heb de esx gehad en gebruikte hem op exact dezelfde manier zoals je het omschreef. Eerst een leuk loopje bakken op de esx zelf, midi overzetten naar de sequencer, die daarna de esx triggerde.
Ik vond dat wel een lekkere workflow!

Origineel geplaatst door se7en
Oei, je kan geen samples triggeren? In de handleiding staat dat je bv een keyboard aan kan sluiten, en dat er dan midi note numbers (C2 voor sample 1, D2 voor sample 2, ...) aan de verschillende samples worden toegekent (dat kan je ook allemaal instellen en al)... dan moet dat via een externe sequencer die op het juiste midi kanaal de juiste noten verstuurt, normaal toch wél gaan?
Ow verrek, ik zie het staan idd. Het kan dus wel.

Origineel geplaatst door djtt
Ik heb de esx gehad en gebruikte hem op exact dezelfde manier zoals je het omschreef. Eerst een leuk loopje bakken op de esx zelf, midi overzetten naar de sequencer, die daarna de esx triggerde.

Zijn er eigenlijk nadelen aan de electribe samplers tov andere 'rack unit' samplers? Ik lees her en der dat het 'schoonsnijden' van je sample een beetje aan de moeilijke kant is in de electribes... en wat ik me eigenlijk vooral afvraag is, als je dmv line in sampled, en weer afspeelt nadien, of het geluid gekleurd is, of veranderd, koeler wordt, vuiler, distorted, ... ?

Trouwens wat is dat met die smartmedia kaarten... die dingen zijn niet meer te krijgen en hoe krijg je zoiets uberhaubt in je pc?

Of er nadelen zijn zou ik je niet kunnen zeggen, ik heb geen ervaring met andere samplers.
Het samplen zelf deed ik op de pc, daarna via SM-kaart op de electribe...

Origineel geplaatst door djtt

Het samplen zelf deed ik op de pc, daarna via SM-kaart op de electribe...

Ja, dat werkt inderdaad prima. Er zijn weinig samplers die het bij me uithouden, maar dit is dé combinatie van een handige x0x-style sequencer en een prima sample(player)-engine (met bruikbare effecten, ook over external input, als bonus).

Samplen zelf doe je het best op 'n computer of je download een berg prima drumsamples. Even met Burp's magische tooltje tot een kit op een kaartje zetten, samples mappen in je pattern en lekker losgaan.

De namen es1, esx en es1mkII worden vaakn gewoon door elkaar genoemd en gebruikt. Ik weet dat de es1 de eerste is, de mkII een 'verbetering' (alhoewel ik het verschil niet snap) en de esx is de laatste versie. Kan iemand me vertellen wat (naast het feit dat de esx een buizen circuit heeft) het verschil is, want veel vind ik daar eigenlijk niet over...

Polyfonie?
Hoeveelheid geheugen?

Het verschil moet toch ergens liggen...

De esx is het vetste, werkt op 44.1 khz ipv 32khz (es mkI + mkII)
Heeft 4x meer geheugen, heeft meer fx, heeft meer knoppen, is steviger.
4 uitgangen ipv 2. ES heeft vervelende midi latency.

etc etc etc.

Liever 400 uitgeven aan een esx dan 200 aan een es, is mijn mening.
Ik heb alle versies gehad en alleen de ESX nog.

Check ook voor handige software op Sf: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71462&highlight=esx

ESX:
ESX1.JPG

ES mkI
Korg%20ES-1.jpg

ES mkII
ES-1-MK-II-lg.jpg

Origineel geplaatst door Niel
De esx is het vetste, werkt op 44.1 khz ipv 32khz (es mkI + mkII)
Heeft 4x meer geheugen, heeft meer fx, heeft meer knoppen, is steviger.
ES heeft vervelende midi latency.

etc etc etc.

Liever 400 uitgeven aan een esx dan 200 aan een es, is mijn mening.
Ik heb alle versies gehad en alleen de ESX nog.

Check ook voor handige software op Sf: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71462&highlight=esx

Ik vraag me af hoe groot het verschil in geluid tsn de twee is als je ze enkel gebruikt als soundmodule... ergens hangt alles toch af van welke samples je erin laadt...

Het enige wat ik eigenlijk echt niet weet/vind in handleidingen is: je hebt 9 knoppen (dacht ik) waar samples onder zitten, wil dat zeggen dat je (bv als je externe sequencer gebruikt) enkel die 9 samples kan laten horen, en geen andere samples die in het geheugen van je elctribe zitten... hang je dan vast aan dàt setje van 9 knoppen?

wil ergens wel graag de esx, maar het moet te verantwoorden zijn...

Zijn er eigenlijk samplers die beter zijn voor wat ik ze wil gebruiken?

-> drumsamples triggeren vanaf externe sequencer
-> samples beetje bewerken
-> mogelijkheid om ook keyboard parts te gebruiken - dus samples vanaf keyboard afspelen in de juiste pitch (bv 1 noot van een basgitaar samplen en via keyboard of externe sequencer die sample in verschillende pitchen afspelen om baslijn mee te maken...)

Of doet eigenlijk elke sampler dit wel (ben zo niet thuis in samplers)

ja de emu 6400 en 5000 reeks .. kost geen drol en erg uitgebreid en nauwkeurig .. plus het klinkt gewoon erg lekker (warmer en minder clean dan een akai)

zeker als je alleen een soft sequencer gebruikt !

Ik zeg: Koop en Ensoniq EPS16 of nog beter een ASR10!

Ken je lekker knippen en schuiven met begin en eind enzo... filteren... ALLES.

Zijn "No Nonsence Samplers"

Ik heb laatst een emu ESI 4000 turbo gekocht die ik alleen gebruik voor drums. (Ik maak hardcore)
Normaal stuurde ik mijn drums via mijn geluidskaart naar mijn mackie 24.4VLZ en met name de kick
was ik niet echt tevreden over. Die problemen zijn na de aanschaf van de emu sampler opgelost.
Wat een verschil zeg!!!! De filters zijn geweldig en het lijkt wel of het allemaal voller klinkt.

De emu samplers zijn zeer uitgebreid en handig in gebruik. Ze kunnen precies wat jij allemaal wilt
doen met een sampler. Gewoon effe zoeken op marktplaats. Zijn voor een leuk prijsje te scoren.

Suc6:)

ps Misschien dat het bewerken van samples handiger en sneller gaat met software. Ik bewerk
de samples met software en gooi de samples supersnel over via SCSI vanaf mijn computer.

Origineel geplaatst door dct
Ik heb laatst een emu ESI 4000 turbo gekocht die ik alleen gebruik voor drums. (Ik maak hardcore)
Normaal stuurde ik mijn drums via mijn geluidskaart naar mijn mackie 24.4VLZ en met name de kick
was ik niet echt tevreden over. Die problemen zijn na de aanschaf van de emu sampler opgelost.
Wat een verschil zeg!!!! De filters zijn geweldig en het lijkt wel of het allemaal voller klinkt.

De emu samplers zijn zeer uitgebreid en handig in gebruik. Ze kunnen precies wat jij allemaal wilt
doen met een sampler. Gewoon effe zoeken op marktplaats. Zijn voor een leuk prijsje te scoren.

Suc6:)

ps Misschien dat het bewerken van samples handiger en sneller gaat met software. Ik bewerk
de samples met software en gooi de samples supersnel over via SCSI vanaf mijn computer.

Is er niks dat momenteel nieuw te krijgen is voor een goede prijs (200-300 euro) dat volstaat. Occazie is cool en goedkoop, maar ik hou toch wel van een garantie als ik wat geld tegen iets smijt... ik heb dat probleem al bij die elctribe samplers... de oude zou ik gerust occazie kopen, omdat die niks meer kosten, maar zo een nieuwe vind ik dan iets té riskant omdat die toch nog wel wat kosten tweedehands... maar nieuw er 699 voor neerleggen is echt wel 400 euro boven het max budget...

Hoe zit dat eigenlijk met die MPC 500[/]?

Ik vermoed dat hier een grotere polyfonie is dan bij de electribe esx... en meer vrijheid inzake kiezen hoeveel 'keyboard parts' je gebruikt en zo...

Maar hier op dit forum vind ik eigenlijk heel weinig over de MPC500, veel over de andere (goed en slecht tegenover elkaar uitgespeeld) maar niets over het kleinste broertje... wordt dit apparaat doodgezwegen omdat het maar een flauw aftreksel is van de andere MPC's... slecht geluid, weinig geheugen, ...

Reden dat ik plots over dit apparaat begin is dat ik merk dat de nieuwprijs eigenlijk al lager ligt dan een esx...

(-> zoekt handleiding even op)...

Iemand ervaring met dit apparaat?

je kan ook step sequencen in de mpc 1000 en mpc 2500 ! Grid edit baby :)

... ik gebruik het zelf alleen nooit(dat is eigenlijk ook de rede dat ik ben overgestapt op de mpc om mijn eigen interne timing correct los te laten)..

Origineel geplaatst door beestachtig
je kan ook step sequencen in de mpc 1000 en mpc 2500 ! Grid edit baby :)

... ik gebruik het zelf alleen nooit(dat is eigenlijk ook de rede dat ik ben overgestapt op de mpc om mijn eigen interne timing correct los te laten)..

Ja heb ik net gelezen in de handleiding van de MCP500 ook... maar over dit apparaat praat echt nooit iemand.

Wat ik vooral wil doen is:

In externe sequencer zit bv drumlijntje (verschillende samples aansturen op de MPC), en een baslijntje (één sample aansturen maar in verschillende toonhoogtes), en mogelijks nog meer... Zoals een drumcomputer, maar dan met eigen samples...(dhuh)

Ik weet bij de electribe dat er een beperking is tot 9 drumsamples en 2 keyboard parts die knn aangestuurd worden... hoe zit dat met die MPC? En wat is er met die MPC500 dat er zo weinig (positiefs) over te vinden is?

in de 500 heb je geen grid edit.. alleen in de 1000 en 2500 met jj os...

die mpc500 zie ik zelf meer als een soort blue-brint-on-the-road apparaat.. om zeg maar ideetjes te maken voor je beats die je op een 1000 of 2500 uitwerkt als je in de trein zit of als je in het bos zit ofzo :) Daarnaast lijkt me het knippen van samples ook echt fukt up want je ziet geen waveform, en daarnaast rockt trim mode van jj os gewoon zo hard dat de 500 gewoon een speeltje is.. daarnaast is een 1000 2ehands net zo duur als een nieuwe 500.. tjah

Back