Afmixen

Jake

Stamgast
Hallo,

Ik weet uit een ander topic dat het niet goed is om met headpones te gaan afmixen, en dat je gewoon goeie monitooren moet hebben.
Dus qua volumes eq en efecten enz snap ik dit wel, maar als je met je pan een mooi stereo beeld wilt maken is het tog beeter om dat met een koptelefoon te doen, of niet ???

Gr Jake

Maak maar eens een track met alleen een koptelefoon en beluister hem de volgende dag op monitors.

Als het dan nog klinkt dan zit je goed. Maar die kans schat ik zelf redelijk klein in.

Ik moet noodgedwongen altijd mixen met de hoofdtelefoon.
Maar vooraleer ik dan de definitieve versie ga afmixen probeer ik toch tijd te reserveren (= alleen thuis te zijn) om het met de monitors te doen. Ik sta altijd weer versteld welk een verschil dat soms geeft en welk werk ik dan toch weer heb om het naar mijn zin te krijgen.

Ja maar ik bedoel alleen de pan met je koptelefoon, dus het stereo beeld maken.

Origineel geplaatst door Jake
Ja maar ik bedoel alleen de pan met je koptelefoon, dus het stereo beeld maken.

Het is wel zo dat een bepaalde pan instelling, op een hoofdtelefoon extremer klinkt dan via monitoren.
Een iets naar links gepande hihat bijvoorbeeld, kan op een hoofdtelefoon op zijn plek lijken maar via monitoren
lijkt hij in het midden te staan.

hey Jake,

Ik persoonlijk check mn mix altijd op mn hoofdtelefoon voor het stereobeeld.

To Martune: als je stereobeeld minder extreem uit je monitors komt dan je hoofdtelefoon, ligt dat dan
niet aan je stereobeeld van je monitors...??

Hmm , ik mix in een studio-omgeving, het liefst op hoofdtelefoon en gebruik MIDFIELD monitoren
alleen om een beetje te checken en te vergelijken met andere produkties.
Maar de beste resultaten heb ik dus op een hoofdtelefoon en niet op monitoren.
Een verhouding van 98-2% in hoeveelheid werktijd, zeg maar.
Wel check ik in het begin , na een mix-opzetje, al laag en sublaag op nog grotere kasten dan MIDFIELDS.
Een PA ofzo, liefst in de buitenlucht.
Eigenlijk heb ik het niet zo op monitoren. Je hebt ook met de akoestiek van de ruimte te maken, terwijl je luistert.
En de plaats waar je zit, eigenschappen van de kasten etc.
Beetje zonde van mijn tijd. Dat verwart. Na een tijdje ga je freqs eruit halen
die er dan achteraf weer beter inkunnen....
Mixen op een hoofdtelefoon gaat veel sneller en efficienter vind ik.
Je kan er details beter op horen.
Maar je moet je oren wel goed rust geven, van volume veranderen en afzetten tussendoor.
En snel en veel kunnen vergelijken met een topproduktie. (schakelmogelijkheid hebben)
Zo win je alleen maar tijd, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken.
Dagen zitten draaien heeft meestal weinig zin.
Je moet vooraf een plan maken en tekenen.
Ik heb mixen vaak vergeleken. Alleen op monitoren mixen en alleen op hoofdtelefoon.
Gewoon als testje en de mixen opslaan.
Dus doet u mij maar een hoofdtelefoon!
Ik heb het mij zo aangeleerd, misschien dat andere mensen het anders doen.
De meeste slaapkamers en homestudio's en zelfs studio's zijn akoestisch toch niet in orde, dus
mijn hoofdtelefoon wel!
Al moet ik in een kerk gaan zitten mixen b.w.v.s. Ik ken mijn hoofdtelefoon.
Je komt gewoon heel snel tot een goed resultaat.
Ik stond laatst op de IBC bij Genelec te luisteren. Mijn eerste indruk:
Kreeg een klap hoog naar mijn hoofd en dacht meteen: daar gaan we weer...beetje erg overdreven!
Alternatieve breedbeeld-tv?
Wat moet ik hier nu weer mee? Wat een flauwekul. Daar schijnt de gemiddelde wereldburger op te geilen.
Ik geloof dus niet meer in die onzin. Dat is alleen maar afdwalen van de bron.

Laatst gewijzigd:
Kies de methode die het beste bij je past.

Over het algemeen werk ik op nearfields, NS-10 achtige dingen. Als je de mix daarop goed hebt dan klinkt het overal goed is het welbekende credo. Dat neemt niet weg dat je met een goede hoofdtelefoon ook een prima mix kunt neerzeten. In alle gevallen geldt: "gebruik referenties", beluister het op verschillende systemen die je kent, studio monitor set A en set B, hoofdtelefoon A en een B geval van twee tientjes, de huiskamer, in de auto en op je MP3 speler, om maar wat te noemen. Dit is een leerproces waarbij je op een gegeven moment al een beetje kunt voorspellen hoe het op het ene en het andere systeem zal gaan klinken, dan weet je dus ook wat je wel en niet moet doen om een bepaald resultaat te behalen.

Over afmixen van het stereobeeld, vind ik uit ervaring dat een koptelefoon enkel helpt om extremen te signaleren. Afmixen heeft ook twee aspecten. Hoe klinkt het "totaal" en hoe klinken de individuele instrumenten en vocals daarbinnen.

Heb je iets dat echt "lekker" is dan kan de volgende truc werken. Maak een mix, gooi het op mono in monitoring, en luister af in de naastliggende kamer. Klinkt het de volgende dag nog zo goed? Dan met behulp van monitors en eventueel koptelefoon het stereobeeld EN effecten verfijnen. Vaak merk je dan dat bepaalde effecten te sterk of juist te weinig send hebben en daarmee het totaalgeluid aantasten.

Met effecten bedoel ik dan niet alleen reverb en echo etc, maar ook compressie, limiting, EQ etc...

Mono afluisteren is inderdaad erg belangrijk om het totaalbeeld goed te kunnen beoordelen. Stereo is leuk maar heeft niets te betekenen wanneer de mix bij mono in elkaar donderd. Om er voor de zorgen dat het in beide gevallen goed blijft klinken moet je soms kleine concessies doen.

Zelfs met de tegenwoordig (digitale technieken) is het nog steeds nodig om een mono compatible mix af te leveren, dit in verband met FM-stereo multiplex, weergave op grote PA systemen, noem maar op.

Ik denk persoonlijk dat er een verschil is tussen de professional die z'n muziek op iedere installatie moet laten klinken of de amateur waarbij het allemaal niet zo'n rol speelt.
Persoonlijk mix ik altijd over een koptelefoon -Beyerdynamic DT990- af (yep, ik ben dus een echte amateur :D ), zowel voor volumes en panning en raar maar waar maar al m'n songs worden geprezen omwille van hun balans en mix. Maar ik ben er zeker van dat het totaalbeeld van een song beter en makkelijker te mixen valt over monitors (in mijn geval zouden daar de buren en kinderen niet erg tevreden mee zijn).

Eindnoot is echter dat het systeem dat je het beste bevalt en de beste resultaat oplevert, datgene is wat je moet gebruiken; of dit nu over koptelefoon, hifiboxen of monitors is.

Dit voor mijn 2 cts.

:doei:

Maar hoe weet je (zeker) wat het beste resultaat oplevert?

Origineel geplaatst door fuse
Maar hoe weet je (zeker) wat het beste resultaat oplevert?
Als je maar één resultaat hebt, is dat automatisch toch het beste? ;)

Origineel geplaatst door Postcenter
Als je maar één resultaat hebt, is dat automatisch toch het beste? ;)

En natuurlijk ook de meest slechte. ;)

Origineel geplaatst door fuse
En natuurlijk ook de meest slechte. ;)

En zo heb je een beetje van alles he. (gnarf gnarf)

Danny heeft wel een punt, als niet-professioneel hoeft het allemaal ook niet zo "correct" te zijn, wat uiteindelijk telt is dat je zelf tevreden bent met het resultaat. En zelfs als professional hangt het er van af hoe hoog je de lat legt voor jezelf, van sommige rotzooi die ik hoor op de radio heb ik sterke vermoedens dat het is afgemixt op een setje Fisher Price. Dan vraag ik me soms ook wel eens af waarom ik die mix eigenlijk zo goed wil hebben. (snik, snotter, snik)

Om even on topic te blijven, ikzelf gebruik ook wel eens de hoofdtelefoon voor 't opbouwen van mijn stereobeeld, geeft inderdaad een heel andere beeld dan door mn Events, maar veruit de meeste knopen hak ik door op basis van wat de monitors weergeven, uit ervaring kan ik daar 't best op rekenen, en blijft mn uiteindelijk resultaat het best overeind.

Back