[studio] aux pre, wat moet je ermee ?

CraZ

..
Op vrijwel elke mengtafel vind je ze terug.. die kleine pre/post schakelaars voor een of meerdere auxen. Je kunt hiermee kiezen om het signaal richting aux-sends pre- of post-fader te maken (dus afhankelijk of onafhankelijk van je fader-stand). Wat is nou het nut van die pre-fader stand?

Een toepassing die ik kan bedenken is als je een compressor wilt side-chainen met bijvoorbeeld het signaal van je kick, dat je dat wilt doen zonder dat het niveau (of eventueel muten) van je kick daar invloed op heeft.

Verder is het misschien handig voor het maken van een soort "monitor-mix" via je auxen..

.. maar veel meer kan ik niet bedenken.

Enlighten me please !

Re: [studio] aux pre, wat moet je ermee ?

Origineel geplaatst door CraZ

Verder is het misschien handig voor het maken van een soort "monitor-mix" via je auxen..

Precies en zo zijn post-fader sends verder misschien wel handig voor het gebruik als een soort "effect-send" :)

kan je ook leuke effecten mee maken, ook live;

- men zette op een aux een effect, bv een (stereo) delay, flanger, phaser, reverbje, gated, reversed whatever.
- tijdens het spelen maak je een soort van breakje, bv. voordat je met een nieuw geluid of melodietje begint; je haalt wat geluiden & drums uit de mix, tewrwijl de fader van he geluid dat je d'r nieuw in wil brengen nog dicht staat.
- in dit breakje (ja hoor maak 'm maar lang; nix mis mee, als 'ie maar lekker loopt) draai je de pre-fader aux van het geluid dat je d'r nieuw in brengt langzaam open*. als het effect geluid, dus zonder het geluid zelf, redelijk te horen is, gooi je de fader van het desbetreffende geluid open.
- als het geluid naar tevedenheid in de mix zit breng je de rest van de geluiden weer terug...of niet. wat jij wil.

*werkt ook heel goed als je terwijl je dit doet bv. e bas uit de kick wegdraait, om 'm tegelijk met 't nieuwe geluid er weer in te gooien.

's best leuk hoor.

en met het maken van een monitor-mix sla je de spijker precies op den kop!

voor een compressor zul je trouwens eerder de inserts gebruiken lijkt me...
tenzij je een hele mix van kanalen aan aan je compressor wilt hangen er daar geen subgroup voor kan opofferen. dan is ie wel weer handig...

vaak werken post-sends nog steelds pre-mute (snappie het nog), dus voor het door oozi beschreven truukje heb je niet per se pre-sends nodig...

monitor mix ??

monitor mix ??

is dat hetzelfde als via de koptelefoon luisteren ?
daar worden de pre's toch vaak voor gebruikt ?
dat je het geluid kan beluisteren voordat je hem door middel van de mute of schuif in de mainmix mixt ?

Origineel geplaatst door schaapje
...
vaak werken post-sends nog steelds pre-mute (snappie het nog), dus voor het door oozi beschreven truukje heb je niet per se pre-sends nodig...

ik zeg ook 'terwijl de fader dicht staat'..

;)

ff nagekeken; op m'n Behringer MX2642A is de pre-fader aux zowel als de post-fader aux post mute.

.

.

Koptelefoonmix zijn ze (meestal) voor bedoeld....

Back