Een Emu-x board of een mpd24

Ak030

Nieuwkomer
Hallo,een paar vragen:
1.Ik wil misschien een emu-x 49 board kopen of een mpd24,ik wil namelijk zelf beats maken (voor bijvoorbeeld hiphop)
maar welke is op dat gebied beter.

2.en hoe werkt een mpd24 precies? ik begrijp dat je een progamma moet hebben en dat het via midi werkt maar welk progamma gebruik je dan precies en hoe werkt dat.

3. en wat gebruiken jullie zelf om dat soort beats te maken

:dj:

Re: Een Emu-x board of een mpd24

Origineel geplaatst door Ak030
ik wil namelijk zelf beats maken (voor bijvoorbeeld hiphop)
maar welke is op dat gebied beter.
De ene heeft rubberen pads, de andere niet. Wil je melodietjes spelen, dan is de Xboard beter, wil je alleen maar beats bouwen, dan is de MPD beter. Beats inspelen op de Xboard is niet leuk, maar te doen; melodietjes inspelen op de MPD is voornamelijk niet te doen ;).

2.en hoe werkt een mpd24 precies? ik begrijp dat je een progamma moet hebben en dat het via midi werkt maar welk progamma gebruik je dan precies en hoe werkt dat.
MPD knoop je via USB aan de computer. Als je een pad aanslaat stuurt de MPD een MIDI-signaal naar de computer.

Op de computer heb je iets draaien dat een "host" heet. Die kan overweg met MIDI-signalen, en die stuurt ze dan weer door naar een plugin, bijvoorbeeld een stuk software met allemaal samples van drums. De plugin maakt dan het geluid, en dit wordt weer via de host naar de geluidskaart gestuurd.

Programma's zoals Cubase, Ableton, Sonar, Logic, FL Studio etc. zijn allemaal "hosts". Behalve alleen maar als schil dienen om een instrument doen ze ook geluid en MIDI-signalen opnemen.

Als je een MPD nieuw koopt zitten er enkele probeer-versies van programma's bij zodat je even kan kijken hoe het werkt.

3. en wat gebruiken jullie zelf om dat soort beats te maken
Als hardware, een Korg padKontrol. Die heeft niet zo'n lekkere rubberpads als de MPD, maar ze geven wel licht :). Als software, Battery 3 en de in Ableton Live ingebouwde plugin Impulse.

Re: Re: Een Emu-x board of een mpd24

Re: Re: Een Emu-x board of een mpd24

Origineel geplaatst door Yoozer
... melodietjes inspelen op de MPD is voornamelijk niet te doen ;).

Een snel baslijntje inkloppen op de mpd is anders best leuk soms :)

Back