plaatsing monitoren?

Christov

Soul Brabo no 1
Hallo iedereen,

Ik heb zojuist mijn eerste set monitoren besteld, en ik heb ooit ergens gelezen dat het het beste is als deze een meter van de muur staan. Ik woon in een studentenkamer dus dit is niet haalbaar. Heeft er iemand dus tips hoe ik mijn monitors het beste kan plaatsen? Ik heb gehoord dat schuim erachter zou kunnen helpen?

Mijn kamer heeft een vrijwel vierkante vorm, alleen zit er rechts een diagonale schoorsteenheok in de hoek.

Oftewel, wie kan me helpen?

opstellen stukje van de muur is het beste omdat je anders meteen allerlei vreemde reflecties kunt krijgen. maar volgens mij kan het best zo 30-60 cm van de muur.

denk dat je met 4x4 meter grootste kans hebt op staande golven van 85 hz en het dubbele daarvan 170 hz. maar dat voorkom je niet dor je luidsprekers een meter van de muur te zetten. dat ligt meer aan het materiaal van de wanden en kun je nauwelijks tegengaan met schuim.
schuim is wel weer goed tegen de hoge reflecties. die je bijvoorbeeld hoort als je met je vingers knipt of in je handen klapt.

plaatsen op een luidspreker standaard werkt ook goed en dan ben je bijna verplicht een stukje van de muur te gaan. buro of tafel ervoor... maar. dan is je ruimte snel vol dat gaat lastig. gewoon op buro zetten anders en wat ruimte houden tussen buro en muur. komt wel goed hoor

nee van die paaltjes waar je ze op kunt zetten :)
quicklok heeft die dingen en er zijn nog wel een aantal merken die monitorstands verkopen.
en als je ze op je buro wil zetten dan kun je er vanalles onderleggen, van een stoeptegel tot een boek of schuimrubber.

standaard:
|
std.jpg

In hun handleiding staan wat plaatsing's tips en ook is raadzaam in z'n kleine ruimte één of beide baspoorten dicht te pluggen.

Die monitoren geven een vertekend beeld; oneerlijk laag en te weinig hoog, ik ben pas gaan leren uitmixen toen ik m'n 824's aanschafte. Ik hoop dat ze jou beter bevallen :)

Origineel geplaatst door Batteraaf
In hun handleiding staan wat plaatsing's tips en ook is raadzaam in z'n kleine ruimte één of beide baspoorten dicht te pluggen.

Die monitoren geven een vertekend beeld; oneerlijk laag en te weinig hoog, ik ben pas gaan leren uitmixen toen ik m'n 824's aanschafte. Ik hoop dat ze jou beter bevallen :)

ja aan ene kant hoor ik heel goeie dingen en andere kant niet...heb je met elke monitors lijkt t wel. behalve die echt dure maar ligt ver buiten mn budget

misschien missen ze net wat meer detailweergave dan 8 tot 10 keer zo dure monitors maar dat is logisch. (geven 8-10 keer zo dure monitors ook 800-1000% extra details?)

ik vind juist dat ze door het behoorlijke laag goed hun werk doen. en middengebied t/m hoog vind ik zelf ook niks mis mee.

of je kunt mixen en masteren ligt niet aan je peperdure speakers. het gaat erom dat je je speakers kent.

Laatst gewijzigd:
Ja en nee; Je speakers én je omgeving kennen is een feit, maar de kwaliteiten van je mix worden ook wel degelijk beïnvloed door je monitoren; als dat niet zo was zou iedereen gewoon op een hoofdtelefoon af mixen toch?

Die Alesis speakers heb ik dus echt in verschillende setups, ruimtes en situaties gebruikt, ik bleef er slecht op uit mixen; te weinig laag en echt téveel hoog. Toen ik m'n 824's kocht heb ik de laatste track die ik had gemaakt opnieuw afgemixed op de 824's en die vergeleken zoals ik dat normaal doe. (div. afspeel media van high-end tot ultra low budget). Daarbij kwam ik tot de conclusie dat ik het afgelopen jaar enorm slechte afmixen gemaakt heb! Ik hoorde ook bij het afspelen van eerdere tracks precies waar ik mix fouten had gemaakt.

Maar goed, je moet ergens beginnen :) Ik heb ook aardig wat over uurtjes moeten maken om ea. aan te kunnen schaffen.

ik zeg niet dat het geen verschil maakt. ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je op alesis speakers geen mixfouten hoéft te maken. tenminste niet als het gat om hoog midden laag verhoudingen. ik bedoel: als je weet dat alesis een beetje zwaarder laag weergeven, dan compenseer je dat toch 'automatisch' op je gehoor?

ik heb jaren met alesisjes gewerkt maar ook al kunnen mn knipsels qua detail beter (dat hoor je op duurdere monitors wél goed), de verhoudingen tussen hoog, midden en laag had ik niet anders gedaan als ik ze nu op duurdere speakers en in andere situaties terughoor.

dat bedoel ik met je speakers kennen. op een gegeven moment ken je de eigenschappen van je speakers, en daar kun je mee anticiperen met je producties. ik ken een aantal mensen die met alesisjes hele dikke producties neer kunnen zetten. dus de alesisjes ? daar ligt het niet aan ;)

Origineel geplaatst door Roel
ik zeg niet dat het geen verschil maakt. ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je op alesis speakers geen mixfouten hoéft te maken. tenminste niet als het gat om hoog midden laag verhoudingen. ik bedoel: als je weet dat alesis een beetje zwaarder laag weergeven, dan compenseer je dat toch 'automatisch' op je gehoor?

ik heb jaren met alesisjes gewerkt maar ook al kunnen mn knipsels qua detail beter (dat hoor je op duurdere monitors wél goed), de verhoudingen tussen hoog, midden en laag had ik niet anders gedaan als ik ze nu op duurdere speakers en in andere situaties terughoor.

dat bedoel ik met je speakers kennen. op een gegeven moment ken je de eigenschappen van je speakers, en daar kun je mee anticiperen met je producties. ik ken een aantal mensen die met alesisjes hele dikke producties neer kunnen zetten. dus de alesisjes ? daar ligt het niet aan ;)

Er zijn meerdere aspecten die een monitor goed/niet goed maken. Jullie hebben het alleen over frequentie karakteristiek terwijl de echte verschillen tussen goedkopere en duurdere monitoren ook op een heleboel andere vlakken liggen. Het maakt ook nog wel uit of je een orkest moet mixen of een (met alle respect) jumpstyle plaat. En ja, Er zijn speakers die 800 - 1000% beter klinken dan pak 'm' beet alesis. En dan heb ik het niet eens zozeer over de duurste genelec die je bij Feedback lan kopen hoor.

Sowieso is het probleem met deze discussies dat iedereen zijn eigen schatjes zal verdedigen. Daarnaast heeft 99% van de mensen nog nooit echt goede speakers in een fantastische luisterruimte gehoord. Dan zakken de alesis, enz speakers verder door het ijs dan je voor mogelijk zal houden!!! Ik dacht ook dat mijn monitoren (van in der tijd 850 euro p/s) heel goed waren... Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar ik werd bang van hoeveel beter het nog steeds kon...

Origineel geplaatst door mavn
Ik dacht ook dat mijn monitoren (van in der tijd 850 euro p/s) heel goed waren... Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar ik werd bang van hoeveel beter het nog steeds kon...

dat probleem ken ik. het kan áltijd beter. ik dacht ook dat mijn 750 euro p/s monitors goed waren, en dat zijn ze ook, maar inderdaad het kan beter. je ontwikkeling gaat gewoon met je materiaal mee.

daarom zeg ik altijd: stel eerst je budget vast en ga dan luisteren wat binnen je budget past.
(en mocht je een nieuwsgierig tiepje zijn, neem 250 euro extra per geplande aan te kopen speaker mee:))

Dan word ik wel zo erg nieuwsgierig hoe goede monitors in een goed beklede ruimte dan wel niet kunnen klinken.
Ik weet gewoon nogsteeds niet wat ik me er bij moet voorstellen. Wat is goed?

Die kleine Genelcs die je van dichtbij moet beluisteren. Klinken heel mooi imho. Is dat het?

Back