plaatsing monitoren?

goede ruimte draagt bij aan een fijne beleving zonder bijgeluiden (ruimtes zijn zelfs met 10000 euro budgetten nooit af.)(al kom je met 10k een heel eind voor een niet zo grote ruimte) waardoor je geluidsbron optimaal tot zijn recht komt.

goede monitors op hun beurt dragen bij aan een hele fijne beleving van geluid, omdat allerlei effectjes en truukjes die je met je mixage kunt doen ook hoorbaar zijn. kwalitatief mindere monitors missen altijd een stukje detail waardoor je zulke dingen kunt missen. maar toch, ik blijf er lekker bij dat de alesis speakers heel goed zijn :)

ik zit toch te twijfelen om een a-b setup te gaan maken dan kan ik wat minder subjectief beoordelen :engel:

Kunnen normale dingen als tapijtje, zware gordijnen en een paar basstraps niet al heel veel uitmaken?

10K vind ik wel veel. Niet dat ik je niet geloof hoor, maar.. 10K..

Origineel geplaatst door Daredevil
Kunnen normale dingen als tapijtje, zware gordijnen en een paar basstraps niet al heel veel uitmaken?

Ja. Het is gewoon een gevalletje 'wet van de afnemende meeropbrengst'.
D.w.z. de eerste paar euro's die je er in steekt brengen verreweg het meeste resultaat.
Hoe meer geld je erin steekt, hoe beter het resultaat, maar hoe marginaler de verbetering.

Dus snap je ook meteen waarom 'het nooit af is'. En snap je ook waarom audiofiele snobs blijven zoeken naar die 'heilige graal' en dit uiteindelijk vinden in zilveren interconnects, resonerende kristallen en speciaal gedraaide houten volumeknoppen.
Kortom, goed weten wanneer je moet ophouden... ;)

En dan natuurlijk nog het befaamde WAF aspect. Te weten "wife acceptance factor".
Immers, voor lullige tientjes heb je een loeizwaar pluchen gordijn van de kringloop (niet zeuren over de bolknak-lucht...).
Voor nog geen 100 euro een simpel maar effectief wollen tapijt.
Voor nog geen 500 euro zaag je zelf genoeg 'superchunks' basstraps voor 'n complete studio.
Nog een paar goed geplaatste stukken schuim op de eerste reflectiepunten, done.
En geloof me maar dat dat uitmaakt! Maar moet het ook nog eens smaakvol en esthetisch verantwoord zijn? Trek dan maar je poeplap, ook al ga je uit van dezelfde basisprincipes.

Origineel geplaatst door Roel
nee van die paaltjes waar je ze op kunt zetten :)
quicklok heeft die dingen en er zijn nog wel een aantal merken die monitorstands verkopen.
en als je ze op je buro wil zetten dan kun je er vanalles onderleggen, van een stoeptegel tot een boek of schuimrubber.

standaard:
|
std.jpg

Die QuickLoks met die driehoek basis vind ik spuuglelijk. Die dingen zijn mijn Yamaha's niet waard.
Iemand nog andere alternatieven gezien? Ik zie enkelt die Quicklok's.

Hoe hebben medeforummers de monitors opgesteld, en waar?

de regel met monitorplaatsing is dat je ze in de lengte van de kamer moet plaatsen. dit is met een 4x4 kamer dus niet van belang omdat zowel lengte als breedte gelijk zijn (doh!).. waar je rekening mee moet houden is dat je ze niet teveel in een hoek moet zetten, nu heeft dat alesis setje de baspoort wel aan de voorkant zitten maar je zal altijd de bas-ophoping in de hoeken houden..

het is van belang dat je speakers wel enigszins 'vrij' staan, en daarom raad ik wel standaards aan, of je moet een setje mopads scoren.. als je ze namelijk direct op je buro zou plaatsen dan resoneren de lage golven er doorheen wat dus ongewenste impressies geeft..

je kan voor de eerste reflecties een noppenschuim matje aan beide kanten op je muur hangen, en dit doe je precies tussen de speakers en de luisterpositie in.. je kan dit met een spiegel bepalen die je op je muur heen en weer schuift (of ff door iemand laat doen) totdat je vanaf je luisterpositie je speaker in de spiegel kan zien, en op die plek hang je vervolgens dat matje.. maar verder zal je weinig aan een berg van dat schuim hebben, omdat het alleen het hoog aanpakt en het laag gewoon door blijft bulderen, wat hierboven al is gezegd..

let er bij het plaatsen ook op dat de tweeters op oorhoogte zitten en dat de woofers vrij zijn.. daar bedoel ik mee dat de golven die eruit komen niet ergens op kunnen kaatsen (mixer, buro, whatever) voordat 't je oren bereikt en deze zich op hun beurt dus kunnen mengen met het originele signaal.. dit veroorzaakt namelijk een kamfilter effect, zeg maar een soort flanger effect die stilstaat op een bepaalde positie..

met een paar plakken rockwool of rigide glaswol en wat geimproviseerde hoezen kan je goed een aantal basstraps maken voor laten we zeggen 50 €..

that's about it

Kan iemand een tekening maken van een paar speakers, en welke eerste reflecties je waar moet opvangen?
Dat zou wat duidelijker zijn voor mij dan tekst (kheb nl. veel moeite met tekst)

Dus een tekening met 2 speakers in een ruimte en welke refelcties je weg moet dempen en waar.

Ik had nog een vragje:
Ik heb mijn yamahas op mijn 1 meter hoge HiFi speakers opgesteld, tijdelijk,
met wat styrofoam-materiaal ertussen.
Nou zat ik te denken, want die HiFi boxen die zijn best groot en ook hol van binnen met drie drivers die mee kunne trillen.
Als ik mijn Yammies aan heb staan, kunnen die Hifi boxen waar ze op staan ook het geluid gaan kleuren?

Origineel geplaatst door Daredevil

Ik had nog een vragje:
Ik heb mijn yamahas op mijn 1 meter hoge HiFi speakers opgesteld, tijdelijk,
met wat styrofoam-materiaal ertussen.
Nou zat ik te denken, want die HiFi boxen die zijn best groot en ook hol van binnen met drie drivers die mee kunne trillen.
Als ik mijn Yammies aan heb staan, kunnen die Hifi boxen waar ze op staan ook het geluid gaan kleuren?

ja dat kan zeker heel goed

ik probeer ze aan te sluiten, maar er komt niet echt geluid uit

ik zal effe screenshot plaatsen van mn geluidskaart instellingen, misschien dat jullie t weten?

is vaag dit, misschien weer last van kapotte uitgang, ook al es met ingang gehad....iemand tips?

Attachments

• sf mixer.jpg
    sf mixer.jpg
    275,2 KB · Bekeken: 115
Back