welk materiaal voor m'n desk?

gerrit

Nieuwkomer
Ik ben van plan m'n studio-opzet wat uit te breiden. Ik gebruik de Kurzweil PC88 als masterklavier. Die is best wel zwaar. Verder heb ik nog een Korg X5D (vrij licht) en volgende week ergens een Roland XP-30 erbij. Daarnaast nog enkele 19"-bakjes. Nu zou ik graag zelf een meubel in elkaar knutselen, waarbij de PC88 op één "tafel" komt te staan, en de X5D en XP-30 schuin boven elkaar op een andere tafel (beide tafels zullen een L vormen).

Mijn vraag is dan ook: met welk materiaal doe ik dit best? Hout, ok, maar welke dikte? En welk soort hout, MDF...? 2 MDF-platen op juiste maat gezaagd boven elkaar lijmen, is dat aan te raden? En welk soort poten zet ik daar het best onder?

Alle tips welkom!!

Ik heb mijn mixer desk (mixer is nu ongeveer 65 kilo) met ijzeren T-balken van 5 x 3 cm verstevigd, houten Ikea schroef poten eronder en een triplex vloerplaat van 1,5 cm dik, met daarover laminaat vloerdelen. De rest van het bureel heb ik ook zo gedaan, alleen zijn de ijzeren T-balken vervangen door MDF latten van 1,5 cm dikte. Alles is ook nog 'ns aan de muur vast gezet. MDF is eigenlijk helemaal niet zo stevig, het is nogal buigzaam dus ik zou daar geen platen van gebruiken...

Eigenlijk had ik dit alles over na een verhuizing dus het is een beetje een allegaartje, maar het werkt verder prima. Ik kan er zelfs op staan zonder zorgen (in mijn situatie soms geen overbodige luxe ;) )

Ik gebruik zelf zogenaamde aanrechtbladen ook wel hobby bladen genoend, deze zijn tegenwoordig in allerlei mooie kleurtjes te koop.
De dikte hiervan is 29mm wat dus al vrij dik is. Bij Gamma en Praxis hebben ze ook losse ijzeren tafelpoten.
Tot zelfs verstelbare poten, welke je in hoogte kan stellen.

Hoi Gerrit,
niet lang geleden heb ik zelf een meubel gemaakt voor mijn studio. Het is wellicht niet vergelijkbaar met wat je wil doen maar er zullen toch wel wat tips inzitten:
deze draad beschrijft het
Ik zie dat je niet ver weg woont, je mag altijd eens komen kijken natuurlijk!

tafeltje

tafeltje

ik studeer houtbewerking, dus weet er wel iets vanaf. Ik zou je tafel zeker versterken met metalen profielen( best gegoten) en die dan bevestigen op een plaat van minimum 24 dik. Zo zou ik het doen.... en dan kwa poten zou ik kiezen van metaal of houten masieve poten, die kunnen ook wel tegen een stootje.

voor het blad van mijn studio meubel heb ik een soort kist gemaakt van 10 cm dikte.

afmetingen globaal, 1.80 bij 90 bij 10 (lengte * breedte * dikte)
Door in deze kist nog eventueel een balk te leggen in de lengte, zal hij verder niet doorzakken (is bij mij zonder balk ook niet het geval trouwens)

Gebruikt materiaal is 18 mm mdf.

Het geheel rust aan de linkerzijde op een zelfgemaakt 19 inch rack en aan de rechterkant op 2 verstelbare ijzeren ikea poten.

Het is echt een stevig ding geworden. Er staat nu ook nog een module op die bestaat uit 2 19 inch racks, 6 units hoog, met daarop een plank voor de monitoren en tft's.

Ik heb voor mijn meubel de volgende materialen gebruikt :

24mm MDF
9x3 balkjes (poten, onderstatief)
3x3 balkjes (versteviging)

Bison MontageKit en m8 telefoonbouten en de nodige plaatschroeven.

Aan de achterkant heb ik brede kunstof dakgoot geplaatst; daarin liggen de kabels zodat ze niet op de vloerliggen :) Handig met stofzuigen!

Op de constructie staat een enorme bult gear waaronder O2R, Bigknob, 2x 17"CRT, 824's, Alesis M1's, Novaten remote, div. kleine shizzle, cd-,MD- & platenspelers, padkontrol, toetsenboard enz enz.

ik ben uitgegaan van oma's oude eettafel, heb daar wat aangeschroeft en de rest op lage kasten (bergruimte voor o.a. manuals !) en planken aan de muur die met enorme stalen dragers aan de muur hangen. Voor dragers en opbergruimte (o.a. grote haken met een doorsnede van een cm of 15 voor het ophangen van kabels) is ikea m'n grote vriend.

Back