Mixing trouble!

C738

Meubilair
Hoiii!

Op het moment ben ik bezig met een goa-achtige track en ik heb de grootste ruzie op mijn mixer.
De hihats, de bas en een opgevoerd 303 achtig geluid willen niet met elkaar samenwerken.
De kick staat als een huis gelukkig, maar de basslijn wil niet diep, en ik heb het 100Hz highpassfilter op mijn mixer niet aanstaan. Dus met de midsweep de onderkant van de bass maar een zetje gegeven. Dit klinkt leuk, zelf met de hihats erbij waar ik de treble en het midhoog (toch?) wat aandik.
Gaat allemaal goed, totdat die 3o3-patch erin komt.
Dat ding is zo dominant, ik krijg hem met geen mogelijkheid op zijn plek.
Laag eruit draaien helpt wel maar dan is ie meteen zijn kracht kwijt.
Ben nogal geirriteerd geworden op laatst, want ik hoor legio tracks waarin deze combinatie wel werkt.
Tips iemand?

-C-

Compressie, of multibandcompressie. :)

andere geluiden kiezen....je geluiden zitten elkaar nu in de weg.....probeer in 1e instantie geluiden te kiezen die elk hun eigen frequentie-gebied hebben..als dat niet (meer) lukt probeer dan met subtractive EQ'ing de geluiden ruimte te geven

Olaf

Re: Mixing trouble!

Origineel geplaatst door C738
De kick staat als een huis gelukkig

Dit kan ook het probleem zijn.. misschien ietjes minder? Als ie 'standalone' als een huis klinkt kan ie in de mix behoorlijk in de weg zitten.. :)

EXCUSESSSS!!

EXCUSESSSS!!

Hey lui sorry dak zo spam hier op dit topic.
Ik had gister nogal wat problemen met planet internet, in dit geval meer planet interNIET.
Enja, dan ga je op submit rammen he?!

-C-

Origineel geplaatst door C738
zachtere kick geeft meer ruimte voor de bass.
Subtractieve EQ hoe doe je dat op een analoge mixer?
Ik doe alles op de desk, mijnPC is puur mijn sequencer.
Kan het ook zijn dat ik alles te hard instuur?
Ow, en panning? Ik ben echt een monofreak, maar zou het beter zijn om mijn geluiden iets meer naast elkaar te leggen?

-C-

ik bedoel dus gewoon met je EQ cutten, ipv boosten..

Olaf

substractive eq, oftwel frequenties wegdraaien in plaats van boosten. Dit klinkt meestal beter. Dus als je meer hoog wilt, i.pv. het hoog te boosten, draai je wat laag weg en gooi je het volume omhoog.
Verder zijn kun je idd met andere technieken ook je instrumenten hun eigen ruimte geven. Denk maar eens aan effecten als chorus, of reverb, die kunnen er voor zorgen dat geluiden een andere plaatsing in de stereomix krijgen. Chorus maakt een geluid meestal breder, reverb gooit het meer "in de verte". Dan natuurlijk panning, zeker als twee instrumenten elkaar in de weg zitten, kun je met de één links en de ander rechts al een beter resultaat krijgen.
En zorg er ook voor dat die bassline goed gecompressed is, desnoods probeer je hem samen met de kick te compressen, (alhoewel dit bij mij meestal meer problemen geeft dan oplost)

Ja op die manier mix ik ook, geeft veel frissere hats enzo.
Ik bedenk me ineens dat er ook een parametrische eq inmijn prophecy zit. (want das eigenlijk het probleemapparaat).
Zal ik daar es mee aan het snijden gaan in het laag.
Maar ik zal van de week deze tips uitproberen.
In ieder geval bedankt allemaal !

(Meer tipz altijd welkom)

-C-

ff heel domme opmerking!!! klopt de toonhoogte van je 303 wel ????
beetje een basis iets maar het kan natuurlijk dat je toonhoogte gewoon in de weg zit met je bas !!!!
dus kijk daar ook ff naar, de toonhoogtes van je bass en 303, daar heb ik ook wellis problemen mee gehad.
heb het toen simpel opgelost door gewoon de toonhoogte iets (miniem!!! dus echt heel nauwkeurig) te veranderen en de rest weg te halen met EQ

Nou het is geen echte 3o3, maar ik heb nog niet de tuning van de prophecy nagekeken. Misschien dat dat het is.
Ik heb nog de hele week voordat ik eigenlijk met het opbouwen van een compleet nummer begin.

Heb ooit ook wel eens de delay van een kanaal aangepast. Dan krijg je een faseverschuiving met leuke resultaten.
Moet je wel een digitale mixer hebben. ;)

Of de dominante geluiden naar een sub mixen en daar weer compressie overheen gooien (met gain als compensatie).

Back