ableton freeze

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Hoi

Is het normaal dat wanneer mn gebruik maakt van de freeze functie in ableton , de file achteraf gewoon op de harddisk blijft bestaan ......?(dus na ' unfreeze track ...en geen saves)
En de de bestandsgroote van een freeze track is dubbel zo groot als normaal ( ...ik werk altijd op 44Khz /16 bit ....dus 2 min audio= ongeveer 20 MB ...maar ableton maat er 4Omb van

Bij cubase is het in elk geval zo dat wanneer je een track unfreezed ..( de gerenderde audio) deze achteraf wordt gedeleted ..
Izemand enig idee hoe dit is te verhelpen ...want zo raakt mn hard dis space wel heel snel op

thanks in advance

Re: ableton freeze

Niemand ..? Misschien ben ik wat onduidelijk ....Het komt erop neer da ableton de de ' gefreezde ' files achteraf niet verwijderd ....ook als deze tijdens de project 'unfreezed ' zijn en er geen saves zijn gebeurd ...komt er ook nog bij dat ableton de files automatisch freezed als 32 bit files ( resulteert in een verdubbeleing van de bestandsgrootte) ...hehb de gehele manual doorgespit ...niks te vinden by preferences etc.....

Laatst gewijzigd:
Nee alleen in de cache file voor ik zover ik me kan herinneren. Neem de proef op de som zou ik zeggen en probeer 't.

maar de vraag is waarom ableton de gefreezde files achteraf niet delete(d)....dus als er niet wordt gesaved....en waarom ingodsnaam als 32 bit ?

Origineel geplaatst door the tall lad
maar de vraag is waarom ableton de gefreezde files achteraf niet delete(d)....dus als er niet wordt gesaved....en waarom ingodsnaam als 32 bit ?
om 32 bits theoretisch beter klinkt
om zo dus geen kwalitatieve verslechteringen aan te brengen

makes sense ....vindt het alleen vreemd dat daar geen user instellingen voor zijn ...32 bit =betere kwaliteit ..maar neemt ook dubbel zoveel precious hard disk plaats in beslag .....en dan mag je ze zelf anchteraf nog eens manual gaan deleten ....( ik kom waarschijnlijk wel zagerig over ....)

32 Bits is 24 bits audio plus 8 bits floating point informatie, dus er zit een soort van virtuele gain / headroom ingebouwd. Het scheelt een hoop reken en converteerwerk bij het afspelen, de data van de freez file kan dan direct naar het mixergedeelte worden gestreamd zonder dat er eerst allerlei bitjes toegevoegd hoeven te worden. Hierbij gaat CPU efficentie dus boven het efficient gebruik van schijfruimte. :geslaagd:

Mijn ervaring is het dat je tegenwoordig gewoon grote hardeschijven moet hebben om lekker te kunnen werken. Alle projecten sla ik bijvoorbeeld als selfcontained op, dat maakt natuurlijk dat je gewoon heel veel ruimte niet nuttig gebruikt. Ook het freezen kost ruimte, maar het bespaart dan weer CPU, dus het is het een of het ander.

We zijn hier niet bezig met tekstverwerking of het spelen van Tetris, muziek maken is een serieuze bezigheid voor een computer. Ableton richt zich met Live op de professionele muzikant die meestal een computer heeft speciaal afgestemd op het muziceren, de keuzes die ze maken zijn goed verdedigbaar.

Oplossing voor jouw probleem, het klinkt heel stom maar koop een grotere hardeschijf, dat heb ik namelijk ook gedaan. :biertje:

Back