Welke noten ? Voor techno/dance/house

toen ik de titel las dacht ik ...... wtfn00bizm.
Maar met het verhaal van de 909 kick werd het al duidelijker.
Ik werkte daar vaak omheen door samples te gebruiken van m'n 909 kicks, die je dus kan tunen naar de toonsoort die je gebruikt.
Inmiddels is m'n 909 gemod met een toonhoogte knop voor de bd, dus zit ik helemaal niet meer vast aan een toonsoort, is wel een tip moet ik zeggen.

Inmiddels is m'n 909 gemod met een toonhoogte knop voor de bd, dus zit ik helemaal niet meer vast aan een toonsoort, is wel een tip moet ik zeggen.

Er zit toch standaard al een tune knop voor de kick op een TR909?
Ga je hem dubbel tunen?

Jij hebt denk ik nog niet met een 909 gewerkt.
Die "tune" knop is niet voor de toonhoogte, maar voor de attack.
Een soort van envelope dus. De benaming tune is hierbij nogal verkeerd gebruikt naar mijn mening.
De attack knop die op een 909 zit is weer een soort van filter waarmee je het hoge tikje aan het begin harder en zachter kan zetten.

Ik ken piano spelen... maar geen noten lezen. Zet me achter 'n piano en na zo'n half uur heb ik wel iets wat ergens naar klinkt. Maar om dat om te zetten in schrift... moeilijk. Vroeger kon ik het wel. Maar je weet toch, piano is nie stoer! Dus daar stop je mee, en dan verleer je die dingen die in je hoofd zitten. Maar de muzikale oren heb je of je heb ze niet. Ben er wel voor om best onmogelijke combi's van akoorden te pakken... is ook best goed om geen noten te kunnen lezen. Probeer je meer.

Heb laatst van m'n huis genoot 2 boeken gekregen vol met drum patronen! Wel leuk om soms te proberen. Maar daar hoef je ook geen noten voor te kunnen lezen... je mot gewoon tot 16 kenne tellen.

Ben toch blij dak in Doornroosje werk. Als ik iets maak ken ik ut daar testen. Is ook wel iets dat je nummertje wat je maakt in het gehoor super klinkt... maar dat je verder geen idee heb van wat je gedaan hebt. Maar ja, ik ben dan ook 'n enorme Detroit Techno fan (van de ouwe shit) dus jah, die mensen konden ook geen noten lezen. Derrick May's Strings of Life... ingespeeld door 'n gast die toevallig bij um op de synth 'n riedeltje aan het spelen was. Dan nog, detune je 2e oscilator van je JX3P... klinkt alles ineens anders.

Dus om 'n lang verhaal niet nog langer te maken... F*CK die noten. Doe wat goed klinkt. Als het vals is hoor je het wel.

EDIT: Oh jah en nog iets... ik poep op iedereen die nu de mensen af lopen te zeiken die muziek maken op gevoel. Niet iedereen heeft bij de geboorte 'n viool in de reet gestopt gekregen... of 'n gitaar.

Even vooropgesteld: theorie is (slechts) een neerslag van de praktijk, dus je gaat beslist niet betere muziek maken als je de theorie uit je hoofd kent.

[wout]pythagoras heeft nog een volgeling verdronken omdat de stelling van piet iets bewees waar die zelf niet aan wilde. wat een verwerpelijk sujet was hazegrass toch[/wout]
Tjeempie, fjoesz! Had ik dit geweten was ik veel langer op vakantie gegaan ;)

... Tussen Amin en Cmaj zit in schaal geen verschil (zelfde tonen) maar in de eerste is Do een A en in de tweede is Do een C. ...

Bij de relatieve noten namen begint de mineur toonladder (schaal?) gewoon op la! Natuurlijk is het toegestaan om de A als do te nemen, maar dan worden wel de namen van de relatieve reeks anders, in dit geval: do-re-moe-fa-so-loe-ti-do, echter, ik denk dat niemand hier op zit te wachten en dat la als eerste noot nemen veel eenvoudiger is... toch?

Daarbij ook even aangetekend dat de relatieve notennamen hoofdzakelijk in vocale muziek gebruikt worden. Laten we gewoon praten over A-mineur als a-b-c-d-e-f-g-a en E-mineur als e-fis-g-a-b-c-d-e. Dan gebruik je gewoon één systeem en dat werkt toch wat vlotter.

Wout

Laatst gewijzigd:
vcovca schreef:
... Oh jah en nog iets... ik poep op iedereen die nu de mensen af lopen te zeiken die muziek maken op gevoel. Niet iedereen heeft bij de geboorte 'n viool in de reet gestopt gekregen... of 'n gitaar.
Ik zou daar niet zo moeilijk over doen. Natuurlijk zijn er muzikanten die volledig op hun gevoel spelen en met de op de achtergrond aanwezige theorie totaal niets te maken willen hebben, echter, bij samenspel is het verdraaid handig om over hetzelfde te kunnen praten. Ik ben me er terdege bewust van dat op een forum als dit erg veel 'einzelgangers' aanwezig zijn wat muziek maken betreft en daar tegen zou ik willen zeggen: samenspelen is zo verdomd leuk :)

Ik denk dat dit forum een belangrijke functie ten aanzien van het doorbreken van bovengenoemd isolement heeft, al moet de eerste synth-band nog hieruit ontstaan... :)

Wout

Dus om 'n lang verhaal niet nog langer te maken... F*CK die noten. Doe wat goed klinkt. Als het vals is hoor je het wel.
Zo als Wout al zegt: maak je niet druk, man.
Die theorie is handig, is een werktuig, een tool. Soms werkt theorie ook niet, gaat je muziek geforseerd door klinken.
Probeer maar eens met theorie uit te leggen waarom Bm7 naar C7 naar Dm7 werkt. Je kunt gaan redeneren dat je in D dominant of B mineur zit, maar speel dezelfde progresie eens in een andere toonsoort. Dan merk je dat het niet werkt.

Ach, als je alles baseerd op die drietonen, dan werkt het remmend. Probeer eens ook met 2 tonen iets te doen. Je zult merken dat het verfrissend werkt.

Back