Welke noten ? Voor techno/dance/house

glennplumber

Kneed je synth
Gezien ik geen noten kan lezen en niet aan een toon hoor welke noot het is vroeg ik me af welke noten jullie meestal gebruiken ?

Zelf zit ik meestal op de G of A. Dit komt omdat ik altijd een 909kick gebruik en die meestal op deze noot zit. Dan zoek ik een passende bassline ... en daar ga je al :D

Hoe doen jullie dat ?

Is er een 'standaard' voor ? (ik weet dat er geen standaard voor is ... maar toch ;) )

Of zijn er richtlijnen waar je op kan leunen ?

Alvast bedankt,
Glenn

ik kan ook geen noten lezen/horen etc.
ik heb zelf de gewoonte om een track te bouwen rond iets wat met een C begint..
tussen mijn oren is dit voor mij de standaard waarmee ik bass/melodietjes begin te maken ..

waarschijnlijk is dat hardstikke fout maar voor mij pakt dit vaak t best uit om de rest op af te stemmen ..

Gewoon ergens beginnen en dan na verloop van tijd alle melodische stukken transposen om te horen of het lekkerder klinkt. Dat doe ik in elk geval :) Ik merk wel dat ik vaak op D, C# en A zit, maar of dat smaakgebonden is?

Origineel geplaatst door resonance
ik kan ook geen noten lezen/horen etc.
ik heb zelf de gewoonte om een track te bouwen rond iets wat met een C begint..
tussen mijn oren is dit voor mij de standaard waarmee ik bass/melodietjes begin te maken ..

waarschijnlijk is dat hardstikke fout maar voor mij pakt dit vaak t best uit om de rest op af te stemmen ..

Niks is fout ... als het maar klinkt !!

Maar ik laatst dus een track die ik heel moeilijk met andere tracks kon mixen omdat het in 9 van de 10 gevallen vals klinkt. Dat wil ik dus zien te beperken :)

Origineel geplaatst door bombario
Gewoon ergens beginnen en dan na verloop van tijd alle melodische stukken transposen om te horen of het lekkerder klinkt. Dat doe ik in elk geval :) Ik merk wel dat ik vaak op D, C# en A zit, maar of dat smaakgebonden is?

Dat ist um nou juist ... dat gewoon ergens beginnen doe ik altijd al ! :D

niks is fout

pff het verschilt ontzettend..

merk dat ik veel akkoorden gebruik rond de A, C#, Bb, F of F#.....

Mensen raken onbewust sneller verveeld/vermoeid als ze veel tracks/composities in dezelfde toonsoort achter elkaar horen.

Hou daar ook rekening mee, zeker in (de meeste) electronische muziek waar het verschil tussen composities toch niet zo groot is. (kleine stijl-kaders, blabla).

Zelf zit ik meestal op de G of A. Dit komt omdat ik altijd een 909kick gebruik en die meestal op deze noot zit. Dan zoek ik een passende bassline ... en daar ga je al

:confused: :dubbel: :D

Missschien dat je het eerder in je eigen tracks moet zoeken, let je er wel op dat de toonsoort van de verschillende melodielijnen op elkaar afgestemd wordt?

Onbenullen :D

gewoon in elke key dingen maken, dat houdt jezelf scherp en fris....
toonsoorten ontdekken, dingen proberen.

dus nu allemaal verplicht naar www.looknohands.com en theorie leren :P

Ik heb niet echt een specifieke noot waar ik mee begin, gebruik wel vaak dezelfde toonsoort maar dit komt ook weer omdat de zangeres hier een voorkeur voor heeft.

Zoals al eerder gepost niks is fout, maar ik vind het wel makkelijk als je in een toonsoort met een akkoordenschema werkt.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik heb ook echt niet kaas gegeten van Notenschrift. Als ik eerlijk ben weet ik niet eens waar de C-toets zit :D

De C-toets zit tussen de X en de V onder de D en de F en boven je spatiebalk

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik heb ook echt niet kaas gegeten van Notenschrift. Als ik eerlijk ben weet ik niet eens waar de C-toets zit :D
Is dat grappig, ofzo? Alsof je niet weet waar het rempedaal in een auto zit...

Back