Nord Electro 2 (73 toetsen)

Foeke

Stamgast
Hoi allemaal,

Ik wil een toetsenbord met goede orgel- en diverse goede pianogeluiden. Dus Hammond, maar ook Yamaha Grand piano en Fender Rhodes. Nu heb ik mijn oog laten vallen (plop) op de Clavia Nord Electro 2 met 73 toetsen. Ik heb er echter (nog) niet op gespeeld. Daarom de volgende vragen:
Heeft iemand ervaring met de Nord Electro?
Zijn er vergelijkbare toetsenborden?

Alvast bedankt.

het is een geweldig apparaat, ik heb een van de allereerste en ben er nog steeds zo happy mee als in 2001. Check mijn review inclusief mp3s en plaatjes op www.bluesynths.com

in het kort

- de "feel" is geweldig, de Electro is net zo simpel en voelt bijna net zo lekker aan als de echte instrumenten
- klank nog steeds top-of-the-bill, ook de lesliesimulator
- zeer solide, licht en doordacht
- flexibel systeem met de samples: laad die erin die je wilt hebben!

maarrrrrr
- NIET multitimbraal. Of orgel, of piano, niet tegelijk
- de oude akoestische piano's waren troep, de nieuwe (gratis downloaden...yamaha c7) vind ik persoonlijk erg lekker in studiocontext, maar live ontbreekt een beetje "punch" misschien
- keyklick in hammond sounds kan beter
- alleen maar een orgel-feel toetsenbord.

als je het budget hebt, ga dan voor de Stage serie. De geluiden zijn (nog) beter, synthje erin voor en leadje of uitstrijkje, pianotoetsenbord mogelijk, en de hammondsound is nog verder verbeterd

ik kan het niet zo exact in woorden zeggen, maar de Nord is gewoon een heel sympathiek instrument, dat misscheien geen ziljoen features heeft, maar daarvoor wel inspireert.

ja, ik vind de hammer-action toetsen onbruikbaar voor orgel-blij-dat-ik-glij acties :D Ikzelf speel een Electro61 in combinatie met een FATAR Sl880 masterkeyboard. Bijkomende voordeel is dat ik kleine cafegigs ook op alleen de Electro kan doen. Mmm 6kg keys-setup!

alternatieven zijn overigens de

- Roland V-Combo: vond ik niet inspirerend, matige rhodesen, wel drawbars op het orgel (leuk!), groot zwaar en lelijk :D
- EMU Vintage Pro: orgels OK, rhodes slecht, klinkt nogal vlak, strijkers zijn geniaal (mellotron sounds)
- Roland XP of JV met keys of 60s70s card: lekker speelbaar, niet geniaal qua sound maar prima in een band
- Kurzweil PC2: geen ervaring mee...zou goed moeten zijn! heeft "KB3-mode" voor orgelmodeling
- Yamaha Motif of S series: orgels OK, hele goede rhodesklanken, lekkere piano's in de S-series

die Yamaha vind ik het enige alternatief, eigenlijk. Het is ook een onzettend lekker instrument alleen is de klank en het gevoel anders dan bij Nord. De Yammie klinkt veel zuiverder en cleaner, wat handig kan zijn in een band, terwijl de Nord meer "vibe" heeft en levendig klinkt. Aan het wollige geleuter merk je al: zelf spelen en uitproberen, het is een kwestie van smaak! Zo'n Yamaha is natuurlijk veel flexibeler en multitimbraal, ook lekker toetsenbord, maar heeft dan weer niet de direktheid van de Nord (geen menu's geen display alles knoppen ahhhhh!)

verder kun je overwegen met een laptop te spelen: Scarbee heeft fantastische Rhodes en wurly samplesets bijvoorbeeld, en NI B4 is een geweldig orgelprogje.

Ik speel nu in de band op een Roland RD 170. Na veel proberen, ook op diverse Korgs en Yamaha's (ook Motif) heb ik besloten voor puur te gaan. Met puur bedoel ik: toetsen. Blazers, gitaren en in mindere mate strings speel je (vind ik) niet op toetsen. Petje af voor de mensen die het wel kunnen hoor.:halleluja
In de toekomst wil ik de RD 170 combineren met de Electro 2. Lijkt me compleet. Zo kan ik blij glijen en toch piano partijen spelen. Desnoods met een midi-kabeltje met de Roland de geluiden gebruiken van de Electro. Kan toch?

De Motif heb ik dus al geprobeerd en die klinkt inderdaad niet verkeerd. Alleen mis ik dan de orgel-mogelijkheden en moet je zoeken naar de geluiden. Zodra de centjes bij elkaar zijn ga ik maar eens een paar uurtjes achter een Electro zitten en hak dan de knoop door.

Mocht ik dan nog geluiden missen, dan kan er altijd nog een module overwogen worden. Of een vervanger voor de Roland (een Stage :D ).

Die mogelijkheid van een pc of laptopje heb ik ook overwogen. Ik ben er wat huiverig voor: hoe meer knoppen op een apparaat, hoe meer er kapot kan. En een pc is niet bepaald het stabielste op een podium.

haha, ja het is alsof ik mezelf hoor spreken. Ik ben ook van de rhodes-orgel-clavinet-of-piano garde, ik doe ook geen blazers en strijkers. Het is niet dat het niet nuttig is, een keer wat te dubbelen en aan te dikken in de band, maar het is vaak overbodig! Vaak worden nummers met keys dichtgeplamuurd, met het gevolg dat de soundman de keys helemaal niet inmixt. Met de rhodes kun je ook "pads" maken door pad-achtig te spelen. Zelfde met orgels. En dan kun je weer in de voorgrond als je funky-er speelt...die instrumenten hebben dynamiek en een geweldig brede inzetbaarheid. Ik wil keys spelen als een gitarist. Die heeft ook maar 2 instrumenten, meestal, en een paar effekten. Klaar.

als je helemaal onderaan kijkt op mijn muzieksite (zie signature) dan kun je een paar nummers horen die ik helemaal met de Nord heb opgenomen...mis je wat?

Net een uurtje naar jouw songs geluisterd. Het geeft inderdaad, samen met de songs van de review, een goed beeld van de Electro. Het is niet voor niets dat we in de band nog maar 1 nummer hebben waar strings onderliggen. En hier heb ik ook al een ideetje voor.
Nu wil ik de "real thing".

BTW Zou je niet meer NL-talige nummers willen maken? Kun je goed.

Bedankt! :biertje:

Zeg ik iets raars wanneer ik de Electro mijn lievelingsinstrument noem?
Ik heb nogal veel van dat rode spul, alleen de C1 mis ik :), dus ik begrijp dat Clavia gevoel wel; dat overzichtelijke. Vergelijk ik de Stage met de Electro, dan is de laatste toch wel een stuk ongecompliceerder. Geen zones en geen layers, dus gewoon een handige draagbare piano met wat meer geluiden er in. Simpel spelen. Improviseren! Wil en kan je veel meer, dan dus ook voorbereiden van songs en geen improvisaties op het podium, dan is de Stage erg leuk. Heerlijk om een piano in een orgelgeluid te kunnen morphen dmv after touch :)

Wout

Origineel geplaatst door Stage73
Met de rhodes kun je ook "pads" maken door pad-achtig te spelen. Zelfde met orgels.

Ja! Zeker met pedaaltjes erbij (flanger e.d.). Wat orgels betreft briljant natuurlijk in bijgevoegd stukje van Elbow. :)

Attachments

• elbow - leaders of the free world (refrein).mp3
    742,8 KB · Bekeken: 86
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ja! Zeker met pedaaltjes erbij (flanger e.d.). Wat orgels betreft briljant natuurlijk in bijgevoegd stukje van Elbow. :)
Die flanger heeft de Electro al ingebouwd en wordt meegeleverd :)

Wout

Origineel geplaatst door Foeke Joh Wout, heb je dan nog wel plek op jouw slaapkamer? :)
Uhh... Even voor de duidelijkheid, voor de juiste beeldvorming... Ik ben 56 jaartjes oud en woon met vrouw en kind in een acht kamer apartement, dus zie mij maar niet tussen de synths slapen :)

Wout

Sst.
Laat mijn vrouw dit niet lezen. Straks slaap ik nog echt bij mijn muziekinstrumenten. :P

Alhoewel...
Met 2 stapelbedden en een muur minder heb ik een hele toffe extra ruimte. Naast de extra ruimte die ik al had. Of zou vrouwtjelief die dan inpikken?

Laten we er maar over ophouden. Hier kom ik nooit uit.

Eerst de Electro bespelen, dan volgt de rest. :doei:

Back