MIDIbox SID V2

Renze

Stamgast
Wow, dit is echt de mooiste DIY synth die ik tot nu toe heb gezien:

http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=wilba_mb_6582

Beetje oud misschien, maar ik zie hem nu pas voor het eerst. Echt supermooi afgewerkt, zowel van buiten als van binnen. :{

De bouwer heeft zelf een PCB ontworpen waar alles op past, dus geen losse midibox modules. En dan ook nog met acht 6582's, de zeldzaamste SID-chips. Het mooiste is dat die PCB bij hem te bestellen is, de details ervan weet ik niet.

Aan de ene kant wel vet dat V2 acht SID-chips ondersteunt, aan de andere kant gaan er nu wel veel oude Commodore's sneuvelen vrees ik.

*Kijkt naar eenzame c64* :frons: misschien moet ik dan ook maar eens...

ziet er geweldig uit!

Ik heb al ooit eens een paar Commodore 64 gesloopt om de SID chips. Ik heb er 1 in een behuizing gezet samen met een microcontroller van Atmel, zelf de software geprogrammeerd. Dit werkt allemaal op zich, 1 probleem, de SID wordt erg warm en na een paar minuten bromt ie enorm. En dan is ie dood.... Dus mijn software werkt, de chip ook. Alleen na 10 minuten is ie dood.

Ik heb nu het project op de stapel liggen, ben nu bezig met het bouwen van een SSL compressor en druk druk met werk he. Maar als iemand tips heeft qua dit probleem, graag. Ik wil dit al heel lang goed hebben... het lijkt me heel leuk om dit weer aan de praat te hebben.

Inderdaad een erg mooie Midibox SID. Ben zelf ook een tijd geleden begonnen met verzamelen van de onderdelen voor een SID-synth. Heb nu bijna alle onderdelen, maar het ontbreekt nog een beetje aan de tijd om er aan te beginnen... Maar ooit komt ie er! :D

Die had ik nog nooit gezien! Gaaf hoor!
Het feit dat alles op één/twee PCB's zit scheelt héél veel soldeer en knutselwerk. Dat er acht SID's opzitten is een beetje overkill -voor mij dan-. Ik heb er eentje gemaakt met één SID en dat was al best een klus, maar wel goed te doen, ook voor een soldeer nubee als ikke...
Als je er een wilt gaan bouwen, zou ik deze nemen! Mooie case ook! Deze is echt helemaal áf! :halleluja

Je kan via eerder genoemde site kant en klare PCB bestellen in de vorm van een groeps bestelling. Je heb dan een base board en control board. Op het base board kunnen 8 sid's en 4 controllers en op het controle board de matrix en knoppen. Ze kosten per paar 40 dollar.

Origineel geplaatst door DenDer
Je kan via eerder genoemde site kant en klare PCB bestellen in de vorm van een groeps bestelling. Je heb dan een base board en control board. Op het base board kunnen 8 sid's en 4 controllers en op het controle board de matrix en knoppen. Ze kosten per paar 40 dollar.

dus dan moeten er alleen nog een voeding, kast, koeling, sid chips en interface -knoppen, ledjes e.d.- hebben.
klinkt goed, ik ben wel geintereseerd. ik ben geen sid fan maar om zo'n apparaat te bouwen lijkt mij erg leuk.

Hier http://www.ucapps.de/ kan je wat sound samples beluisteren. De SID is eigenlijk vier apparaten in 1. Een lead engine, een bassline engine, drumcomputer en een multi engine. Ik ben echt verkocht en ga er zeker 1 bouwen. Dit is nou pas echt recyclen. 8 ouwe c64's voor 1 zeer dikke sint. Ik zit eraan te denken om hem in synth versie dus met klavier te bouwen. Heb hier nog een oud midikeyboard liggen wat als donor kan dienen.

erg fijn die geluidsvoorbeelden.
nu weet ik waarom ik er NIET een ga bouwen ;)

die fm synth -MIDIbox FM- die er staan vind ik wel grappig.

deze met de retro look vind ik wel erg mooi btw
pure sentiment!

midibox_sid_cs2.jpg

maar... deze moderne -waar dit draadje over gaat- is ook echt prachtig!

fetch.php

Het meeste geld gaat in de control surface zitten denk ik. Tenzij je het zelf kan maken natuurlijk. Volgens mij kost zo'n front panel tussen de 100-150 euro als je het laat maken.

Ik ga zelf die grote PCB niet bestellen, omdat ik inmiddels al een werkende Core en SID module heb. Ik ga kijken hoe ik dat allemaal netjes in de behuizing van een C64 plaats. :)

Origineel geplaatst door Renze
Ik ga kijken hoe ik dat allemaal netjes in de behuizing van een C64 plaats. :)

dat zal er te gek uit zien!
Ik ben benieuwd.
suc6 er mee.

Origineel geplaatst door Renze
Het meeste geld gaat in de control surface zitten denk ik. Tenzij je het zelf kan maken natuurlijk. Volgens mij kost zo'n front panel tussen de 100-150 euro als je het laat maken.

Ik ga zelf die grote PCB niet bestellen, omdat ik inmiddels al een werkende Core en SID module heb. Ik ga kijken hoe ik dat allemaal netjes in de behuizing van een C64 plaats. :)

Vergeet ook niet de potmeters, switches, (draai)knoppen en display.. Het zijn opzich niet zulke grote bedragen, maar tel je het bij elkaar op, dan zit je toch gauw aan een 100 euro extra.. Kom dan idd de frontplate nog bovenop.
Is natuurlijk mooi als je de beschikking hebt over goede apparatuur (cnc frees bv) om dit netjes (strak) te doen, maar als je alleen een boor en een ijzerzaag tot je beschikking hebt zou het resultaat wel eens tegen kunnen vallen. Verder moet je dan zelf ook nog de belettering erop zien te krijgen (en liefst recht ;)). Dan is die 50-80 euro extra snel vergeten als je m ergens laat maken en het resultaat vergelijkt denk ik.

Dat ding is echt monsterlijk mooi gebouwd !!! :halleluja :{ :okdan:

Ik denk als hij dit in productie gooit en je hem voor rond de 400euro kan kopen hij een leuk centje kan bijverdienen. Ik zou er wel een lusten. :{
En dan in de zelfde looks een 19" versie ervan :eureka:

Denk wel wat meer dan 400 euro. Om er wat mee bij te verdienen moet je toch wel zeker 700 vragen denk ik. Erg mooi ding! Zelf ga ik voor de hardsid pci kaarten als ze weer beschikbaar zijn in december. De sid soun blijft heerlijk rauw.

Maakt er nog geen chipbakkertje nieuwe SID's? het lijkt me een niet al te complexe chip waar veel vraag naar is, en de originele is niet meer al te betrouwbaar. Ik heb nog 2 SID's liggen (gewoon voor gebruik in mijn commodore, ik ben geen C64vernieler! Hooligans! BOE! BOEEEE! :D) en ik hoop dat 1 ervan nog werkt. Probleem is dat ik bij geen geluid nog steeds niet weet of het aan de SID ligt of niet.

Back