TR-808 Bass-drum

Groene ridder

Ouwe rot
Hallo,

:)

Ik heb een schema van de TR-808 - bass-drum (zie bijlage),
maar er is iets wat mij niet helemaal duidelijk is.

Op een paar plaatsen in het schema staat BZ en -BZ met een pijltje.
Waar gaan die naartoe?

Of is dit gewoon een aanduiding voor een positieve en negatieve spanning?

Attachments

• tr-808 bass drum.jpg
    tr-808 bass drum.jpg
    110,6 KB · Bekeken: 181
Yep, + en - spanningen voor de Opamps die samen in 1 huis wonen.
Heb je ook een stuklijstje met type aanduidingen van de torren en opamp?

Is wel interessant om eens op te bouwen... en dan te tweaken natuurlijk :P

thnx tof.. eens kijken of ik ze kan vinden }:|

Zou leuk zijn als je liet weten wat het resultaat is, zodra je klaar bent met bouwen.

Cheers!

Volgens mij nog best commercieel aantrekkelijk om zo'n kastje te bouwen met een highly-tweakable 808 kick erin. Kosten beetje laag houden, voor redelijke prijs verkopen... Denk dat je best wel aardig aantal verkocht krijgt...

Origineel geplaatst door elektrovolt
ja, en dan een piezo - trigger in het deksel inbouwen... jack uit naar de speakers.... BOOOM BOOOM BOOOM :D

:kroon:
erg dik id ja... we hebben ooit een cajun gebouwd, misschien de snaren vervangen door een trilmembraan (piezo dus)...

BTW.. de torren kunnen waarschijnljk de makkelijker voorhanden zijnde bc557 en 547 worden... zeker om het zaakje te testen... en ik verwacht dat de BZ (positive voeding) ook naar het accent mag worden gevoerd, als voeding voor de trigger zeg maar!?

Eens tijd maken dus ...
:D

Origineel geplaatst door Solid Decay
thnx tof.. eens kijken of ik ze kan vinden }:|

Zou leuk zijn als je liet weten wat het resultaat is, zodra je klaar bent met bouwen.

Cheers!

Ik heb helaas niet altijd tijd, wegens andere projecten.
Daardoor zal het bouwen wel een tijdje duren.

Als voorbereiding heb ik al wel dit aparaatje gebouwd (zie bijlage).
Het zet DC-spanning van een adapter om in een symmetrische spanning. (voor de opamps)

Attachments

• dc-omzetter.jpg
    dc-omzetter.jpg
    103,1 KB · Bekeken: 114
Ziet er erg netjes uit!!
Hoe heb je dit gemaakt? Heb je bv. +/-12V met een 'zwevende' ground van een 24V adapter gemaakt?
Ik gebruik tot nu toe nog twee 12V/0.5A adapters die de ic's voeden, maar ben ook van plan om hiervoor eens een nette schakeling te bouwen. Een transformator met middenaftakking is een goede optie en dan netjes laten regelen met 2 (+/-) spanningsregelaar, maar er zijn legio mogelijkheden.

Ik heb nu bijna alle componenten bij elkaar, alleen de pots en audio pluggen nog. (btw, is de waarde van VR4 ook zo'n 10k?) Kzat er aan te denken om de schakeling eens te simuleren en te kijken wat er nog te tweaken valt :) ... maar dan wordt het wel een langtermijn project waarschijnlijk....

iig bedankt en veel succes ermee...

Ik wou niet met 230 V werken (slechte ervaring gehad met een tv-voeding vroeger).
Een transfo met symmetrische spanning ging dus niet. Alleen adapters.
Maar die geven dan weer alleen een enkele spanning.
En voor de opamps heb ik ook een negatieve spanning nodig.

Dus ging ik op zoek en vond de oplossing op circuitsonline.
Ik heb het niet ontworpen, maar wel gebouwd

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/102

accent TR-808

accent TR-808

Hoi,

Accent komt van pen 19 van de microcontroller. Dit is een signaal wat normaal in de sequence geprogammeerd
zit zodat het op bepaalde maten getriggerd kan worden net zoals de andere signalen. In jouw geval zou je een
knop kunnen maken die de accent input activeert of een velocity-gevoelige input kunnen gebruiken die bv boven
de velocitywaarde 120 de accent aanstuurt. Dit moet dan wel met een microcontroller dus dat wordt
programmeren...

Heiko

Accent

Accent

Origineel geplaatst door Patat Met
Accent hetzelfde als de trigger.

Bedoel je dat het accent aan of uit is via bv. een schakelaar, ... zeg maar zoiets ...

+ Voeding (BZ) _____/ _____ Accent ('toggle' schakelaar)

+ Voeding (BZ) _____/ _____ Trigger ('moment' schakelaar)

Zou het volgende werken:

Accent naar een schakelaar en dan verder naar +BZ.
Kan je zo accent in en uitschakelen?
Of mag je dat niet rechtstreeks met +BZ verbinden.

Een gewoon schakelaartje om accent aan en uit te zetten lijkt me wel handig.

Attachments

• accent.jpg
    accent.jpg
    40,8 KB · Bekeken: 111
De accent ingang is hetzelfde als de trigger ingang.
Er moet dus eenzelfde soort signaal (trigger signaal) in om de functie te activeren.
Je gebruikt dus 2 trigger signalen voor de 808 kickdrum, 1tje voor geluid en 1tje voor volume.
Is er geen trigger op de trigger ingang, dan is de velocety laag enz...

Een schakelaar gaat wel werken, maar dan moet je zelf met de hand accenten geven. En dat geeft snel een lamme arm.

Back