TR-808 Bass-drum

Origineel geplaatst door Groene ridder
Is een banaanstekker aansluiting voor het accent beter?
Maar vanwaar moet de accent-spanning dan komen?

De aansluiting maakt weinig uit. Gebruiksgemak is hier het belangrijkste.

De accent spanning komt van een gate sequenser. Dus dezelfde sequenser waar het trigger signaal vandaan komt, alleen een ander kanaal.

Maar de trigger gaat bij mijn project manueel bediend worden.
Waarschijnlijk met een Piezo-element op een koekjesdoos.
Moet ik dan gewoon hetzelfde spanning-signaal (van de drumtrigger-koekjesdoos) naar zowel accent als trigger laten gaan?

Origineel geplaatst door Groene ridder
Maar de trigger gaat bij mijn project manueel bediend worden.
Waarschijnlijk met een Piezo-element op een koekjesdoos.
Moet ik dan gewoon hetzelfde spanning-signaal (van de drumtrigger-koekjesdoos) naar zowel accent als trigger laten gaan?
Ja, maar dan kan je niet met dynamiek spelen.
En de 808 klinkt anders als er accent bij komt, niet alleen harder.
Dus dynamiek is hier wel heel erg cool.

Je zou 2 piezo elementen op je koektrommel kunnen maken.
1tje voor zacht en beide voor hard.
Het zal wel pielen worden met afstellen.

Het ziet er naar uit dat ik nog veel werk zal hebben.
Ik heb voorlopig alleen nog maar de print-lay-out in Photoshop gemaakt.

Attachments

• print.jpg
    print.jpg
    180,9 KB · Bekeken: 99
Ik wil alvast pre-orderen, kan dat? :p

Top iniatief, ik hoop dat het je lukt..

Ik bedenk me net dat de accent ingang gewoon een cv ingang voor een vca (Q40) is. De accent is immers regelbaar op de 808.

Dat betekend dat je de 808 bassdrum helemaal velocity gevoelig kan maken.

Het moet mogelijk zijn om een aanslag gevoelige trigger te maken. Hoe harder je slaat hoe hoger spanning die de trigger afgeeft. Daarvan maak je een normaal trgger signaal voor de trigger ingang. En het orginele trigger signaal, wat hoger is als je harder slaat, in de accent ingang.

Dit word echt een heel vet koek trommeltje.

8~

Een klein probleempje.
C40 is 15nF
Wat kan ik best als vervanger gebruiken: 10 nF of 22 nF ?

Dit zou best wel eens een belangrijke waarde kunnen zijn. Het ding mede bepaald de vorm van de puls die in het T-bridge filter gaat. Ik zou er gewoon een 15nF instoppen, kost maar 10 cent.

Ik als schema-lees leek vroeg mij wat af.

-De 'vorkjes' aan de onderkant van het schema is toch aarde.En is dat hetzelfde als de 'min'?

-De variabele weerstand heeft de midden aftakking niet aangesloten of is dat
fout opgemerkt .
:confused:

Ik als schema-lees leek vroeg mij wat af.

-De 'vorkjes' aan de onderkant van het schema is toch aarde.En is dat hetzelfde als de 'min'?
Nee.
De 808 heeft een symetrische voeding. Dus 3 verschillende spanningen (BZ, -BZ en 0)
Dat kan je goed zien bij Q44, die heeft de plus, de min spanning en de nul vlak bij zich.
-De variabele weerstand heeft de midden aftakking niet aangesloten of is dat
fout opgemerkt .
:confused:
VR6 heeft op de tekening idd geen midden aftakking. Dat lijkt mij fout. Moet volgens mij hetzelfde zijn als VR5.

VR6 heeft op de tekening idd geen midden aftakking. Dat lijkt mij fout. Moet volgens mij hetzelfde zijn als VR5.

Zou het niet zo kunnen zijn dat pootje 3 van VR6 gewoonweg niet aangesloten hoeft te worden... deze werkt dan puur als regelbare weerstand (van 0 ohm tot 500k ohm).

Bij VR5 sluit je eigenlijke de 2e poot kort met de 1e waardoor zo ook de weerstand geregeld wordt tussen pootje 3 en de kortgesloten 1 en 2 (in dit geval tussen 0 ohm en 10k).

Ter vergelijking.. VR4 werkt als een spanningsregelaar.. en heeft dus een andere functie. Namelijk met de spanningsval over de ingestelde weerstandswaarde wordt de basisstroom van Q44 geregeld die het uitgangsniveau (de versterking) bepaalt. (De waarde van VR4 staat er niet bij maar ik denk dat dit een 10kohm is).

Misschien zie ik het fout maar dat is hoe ik denk over dit gedeelte van de schakeling.

:okdan:
Cheers Ralph

Back