LED metronome

Rollie

Stamgast
Ik weet niet of dit het juiste forum is maar het gaat om het volgende:
In cubase heb je de metronome, de piepjes dus. Nu wil ik die piepjes vervangen door een LED die oplicht op het tempo van het nummer. Ik ga ervanuit dat dit knutselen wordt? Kan iemand me hierover wat meer vertellen?

Je kunt de metronoom via midi naar een ander apparaat sturen. Veel modules hebben een 'midi activity' ledje of iets dergelijks. Die zou je dus kunnen gebruiken als metronoom! Stuur de metronoom naar een midikanaal op een module die je niet gebruikt, zet het geluid van de module uit en klaar ben je.

ik dacht ook gelezen te hebben dat er 5v over de midi kabel gaat, dus wellicht kun je een led daarop zetten. Je had ook commerciele versie hiervan die op een midi plug zaten.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Je kunt de metronoom via midi naar een ander apparaat sturen. Veel modules hebben een 'midi activity' ledje of iets dergelijks. Die zou je dus kunnen gebruiken als metronoom! Stuur de metronoom naar een midikanaal op een module die je niet gebruikt, zet het geluid van de module uit en klaar ben je.

Ja zou kunnen, echter hoe gaat dat dan met tempo's? Volgens mij geven activity LEDs alleen een vast signaal af dat niet aan tempo gerelateerd is?!?

Klopt, daar heb je eigenlijk ook niet zoveel aan. Dat soort MIDI pluggen met een LED zijn eigenlijk alleen maar bedoeld voor activiteits indicatie.

Tempo (beat) gegevens worden (naast o.a. activity commando's) verzonden via MIDI in de vorm van 24 clocks per kwart noot. Dat zou betekenen dat op een kale MIDI verbinding waar geen andere informatie is, de LED 24 keer keer knippert per tel... niet echt geschikt dus.

Om een standalone MIDI LED metronoom zul je iets moeten knutselen qua electronica... bijvoorbeeld een microcontroller dat de MIDI data inleest en de MIDI Clock en MIDI Start/Stop commando's verwerkt naar een LED die iedere kwart noot even op licht.

Een niet-standalone versie van een MIDI LED zou je kunnen maken doormiddel van het programmeren van een PC (Windows) programma dat een MIDI Device(driver) opent en daar uit de tempo informatie uitleest en deze bijv. 'verzend' naar een pin op de parallelle of seriƫle poort. Verbinding tussen de sequencer en het programma kan dan met een MIDI loopback driver.

Zoiets als Ic3gl0vE kan natuurlijk ook, maar dat is dan een vrij simpele 'oplossing' die verder ook niet te verkopen is als 'kijk eens wat bijzonder!'. :)

OK jongens bedankt voor de reacties tot nu toe.
Wat ik echter zou willen bereiken is dat elke muzikant in de band (gitaar / bas / drummer /keyboards en blazers) hun eigen LED metronoom krijgen. Indien we dan een nummer live meespelen met de sequencer kan elke muzikant de metronoom visueel volgen. Eigenlijk hetzelfde als een click track, maar dan met LED metronooms.
Maar uit jullie reacties merk ik al dat het niet eenvoudig zal zijn. Misschien komt er nog iets commercieels verkrijgbaars in de toekomst...

Origineel geplaatst door Rollie
OK jongens bedankt voor de reacties tot nu toe.
Wat ik echter zou willen bereiken is dat elke muzikant in de band (gitaar / bas / drummer /keyboards en blazers) hun eigen LED metronoom krijgen. Indien we dan een nummer live meespelen met de sequencer kan elke muzikant de metronoom visueel volgen. Eigenlijk hetzelfde als een click track, maar dan met LED metronooms.
Maar uit jullie reacties merk ik al dat het niet eenvoudig zal zijn. Misschien komt er nog iets commercieels verkrijgbaars in de toekomst...

Ik heb nog een led metronoom van PAS audio liggen, werkt met xlr

Origineel geplaatst door Rollie
Ja zou kunnen, echter hoe gaat dat dan met tempo's? Volgens mij geven activity LEDs alleen een vast signaal af dat niet aan tempo gerelateerd is?!?

Op de roland JV1010 knippert het lampje alleen op het moment dat er iets binnenkomt. Stuur ik een click op 120bpm naar de JV, dan knippert 'ie netjes 2x per seconde.

Waarom wil je dit eigenlijk? Een tik is veel makkelijker (en preciezer!) te volgen dan een knipperend lampje.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Op de roland JV1010 knippert het lampje alleen op het moment dat er iets binnenkomt. Stuur ik een click op 120bpm naar de JV, dan knippert 'ie netjes 2x per seconde.

Waarom wil je dit eigenlijk? Een tik is veel makkelijker (en preciezer!) te volgen dan een knipperend lampje.

Ik heb dit gezien bij een band die hier in een fessttent optrad (enkele weken geleden) Elke muzikant in die band had zo'n LEDje. In de pauze heb ik heel even met de drummer gepraat, en hem naar dat LEDje gevraagd. zijn ervaring was dat de hele avond met een koptelefoon opzitten voor de clicktrack op den duur ging iriteren. Vandaar dat hij een LEDje heeft voor het tempo, net zoals de andere muzikanten. Overigens had hij ook triggers in zijn drums waarmee HIJ het tempo van de sequencer bepaalde.

Lijkt me RETE-irritant!! Ik werk zelf live met click, gewoon de metronoom uit Ableton op mijn headphones.. Ik zou gek worden als ik de hele tijd naar 1 punt zou moeten kijken, plus dat het volgens mij absoluut niet strak werkt..
Ook lekker als ze tijdens je show met strobe's, rookmachines en andere lichten gaan werken..
Vraag me ook af waarom die drummer zelf het tempo bepaalt dmv triggers, dan kun je toch ook gewoon naar de drums luisteren? Of een in-ear systeem pakken en daar de drums op binnen laten komen? Ook dat lijkt me weer 3x niks, als je per ongeluk een keer dubbel mept ofzo, of de stick laat stuiteren, gaat je metronoom als een idioot aan het knipperen..
Lijkt me ook niet lekker voor de interactie met het publiek en met elkaar.. Als iedereen continue naar dat lampje moet blijven kijken.. Nogmaals, ik zou gewoon voor het in-ear systeem gaan, of ervoor zorgen dat je de drums gewoon goed hoort! Ik ben bij ons de enige in de band die met click werkt (drum) en dit gaat tot nu toe perfect! Enige nadeel dat ik kan vinden is dat ik in de stukjes zonder drums de maat moet aangeven op de hihat/ride, maar dat is dan ook alles!

Ik wil echt niet anders meer als een fijne click op koptelefoon.. Op een gegeven moment ben ik me echt niet meer bewust van het irritant-zijn van die piep, en met click speel ik strakker dan een kippe-aarsje! ;)

Origineel geplaatst door Ethereal
Lijkt me RETE-irritant!! Ik werk zelf live met click, gewoon de metronoom uit Ableton op mijn headphones.. Ik zou gek worden als ik de hele tijd naar 1 punt zou moeten kijken, plus dat het volgens mij absoluut niet strak werkt..
Ook lekker als ze tijdens je show met strobe's, rookmachines en andere lichten gaan werken..
Vraag me ook af waarom die drummer zelf het tempo bepaalt dmv triggers, dan kun je toch ook gewoon naar de drums luisteren? Of een in-ear systeem pakken en daar de drums op binnen laten komen? Ook dat lijkt me weer 3x niks, als je per ongeluk een keer dubbel mept ofzo, of de stick laat stuiteren, gaat je metronoom als een idioot aan het knipperen..
Lijkt me ook niet lekker voor de interactie met het publiek en met elkaar.. Als iedereen continue naar dat lampje moet blijven kijken.. Nogmaals, ik zou gewoon voor het in-ear systeem gaan, of ervoor zorgen dat je de drums gewoon goed hoort! Ik ben bij ons de enige in de band die met click werkt (drum) en dit gaat tot nu toe perfect! Enige nadeel dat ik kan vinden is dat ik in de stukjes zonder drums de maat moet aangeven op de hihat/ride, maar dat is dan ook alles!

Ik wil echt niet anders meer als een fijne click op koptelefoon.. Op een gegeven moment ben ik me echt niet meer bewust van het irritant-zijn van die piep, en met click speel ik strakker dan een kippe-aarsje! ;)

Met zo'n blauwe LED hoef je niet altijd in de richting van de LED te kijken hoor. Wellicht heb je gelijk en is het irritant maar.... als je het niet probeert.....
(Misschien ligt het aan mij; ik ben altijd te porren om iets anders te doen dan de meute.)

Hehe, da's ook alleen maar goed, maar al eens gedacht aan de lampen, rookmachines en strobe's tijdens een liveshow?

Hehe, da's ook alleen maar goed, maar al eens gedacht aan de lampen, rookmachines en strobe's tijdens een liveshow?

andere verlichting in de zaal kan een rol spelen maar led kan heel fel zijn en als je het in het zicht hangt bijvoorbeeld aan een microfoon statief lijkt me dat prima te doen

Nouja, ik vind het een zeer interessant concept, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het nooit zo strak wordt als met een click!

Ken je overigens het concept van de Buttkicker? Een soort subwoofer die je aan je kruk monteert.. Daar wordt een ultralage click heen gestuurd waardoor je dus de maat voelt trillen in je achterwerk! Lijkt me ook wel handig overigens...
Misschien dat dat iets voor je is?

Nouja, ik vind het een zeer interessant concept, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het nooit zo strak wordt als met een click!

Ken je overigens het concept van de Buttkicker? Een soort subwoofer die je aan je kruk monteert.. Daar wordt een ultralage click heen gestuurd waardoor je dus de maat voelt trillen in je achterwerk! Lijkt me ook wel handig overigens...
Misschien dat dat iets voor je is?

Dat is een grappige toepassing. Ik gebruik hem als aanvulling op mn in ear set, zodat deze neit hard hoeft (want de lage tonen voel je met de kicker)

top apparaatje. Ik heb m van Hearsafe, maar de beste is die van Butkicker zelf. Die Fischeramps dingen zijn troep.

de metronoom als audio naar je mixer sturen als deze een ledbar heeft of een mooie analoge meter, dan zie je het wijzertje op de beat gaan :)

TheDailyDecibel_Logo_2010c.GIF

bar.gif

Back