verkleurede onderdelen

Nightly Build

Go for what you know
ik heb na een zoektocht van een jaar eindelijk een nieuwe knopje voor mijn Z1
wat valt mij op... het nieuwe knopje is grijs terwijl mijn andere knopjes brons/cremekleurig zijn
het verschil is zo groot dat ik eerst dacht dat het een andere kleur is maar dat is niet het geval
al mijn andere knopjes zijn gewoon verkleurd en ook wat andere onderdelen van de synth.
je ziet het effect ook bij oudere computers... worden wat geliger.
komt dit door rookaanslag? bij mij wordt niet gerookt maar ik heb de z1 ooit 2e hands gekocht en het kan zijn dat hij uit een omgeving kwam waar gerookt werd.

kan ik die nog naar de originele kleur krijgen?
door ze in en bad te leggen met een middeltje ofzo?

Laatst gewijzigd:
uv-licht doet niet veel goeds voor je knoppen, originele kleur is niet meer terug te krijgen.
je kan ze preventief met zonnebrand factor 50 insmeren....

zie hier het verschil:

Attachments

• knob.jpg
    knob.jpg
    110,5 KB · Bekeken: 96
Origineel geplaatst door ch9527
uv-licht doet niet veel goeds voor je knoppen, originele kleur is niet meer terug te krijgen.
je kan ze preventief met zonnebrand factor 50 insmeren....

hmm.. dan moet het nieuwe knopje ook maar onder een UV lamp ofzo :)
vind het goudkleurige eigenlijk best mooi

wordt het nog erger?
ik heb wel eens computers gezien die helemaal geel zijn (Amiga 500)

waarom houden fabrikanten daar geen rekening mee?

De UV laat een bepaalde (weet ni meer) grondstof uit plastics verdampen,daardoor worden ze bruin (check maar bij alles,minimoog switches,flanken van tr909,cr8000 etc..) plastic verandert ook van eigenschap en wordt broos.

Er is niets aan te doen,behalve andere materies/coatings gebruiken.

citroenzuur gebruiken maar let wel op !!! dit is nog al gevaarlijk spul dus neem
wel goede maatregels voor het beschermen van ogen en huid :)

gaat dat niet wat ver????

en als ik zo vrij mag zijn om te vragen, wat doet dat citroenzuur? doel je hiermee op aanslag verwijderen? daar kan ik idd inkomen. Echter, verkleurd plastic kan je mi niet meer goed krijgen...

Origineel geplaatst door HEXAGON
De UV laat een bepaalde (weet ni meer) grondstof uit plastics verdampen,daardoor worden ze bruin (check maar bij alles,minimoog switches,flanken van tr909,cr8000 etc..) plastic verandert ook van eigenschap en wordt broos.

Er is niets aan te doen,behalve andere materies/coatings gebruiken.
Origineel geplaatst door Digimod
citroenzuur gebruiken maar let wel op !!! dit is nog al gevaarlijk spul dus neem
wel goede maatregels voor het beschermen van ogen en huid :)

1 van de 2 kan maar gelijk hebben.

:koffie:

citroenzuur kan je haar ook bleken, dus je knoppen zeker!
oplossing is dit natuurlijk niet.

Een anekdote uit de tijd dat ik nog in een kaasmakerij werkte (Geloof me: prachtbaan! Voor een goed loon met je stonede kop 8 uur lang kijken hoe melk in witte blokken veranderd. - Quasi-sentimentele zucht -):

Op een gegeven moment had de vrij grote fabriek een mooie deal met een stel Japanners gefixt. Deze Japanners betaalden idioot grof voor de kaas. Toen ik een keer met 1 van de vertegenwoordigers aan het praten was vertelde hij dat echte Nederlandse kaas een ware delicatesse in Japan was(/is?). De Japanners stelden echter wel idioot hoge eisen aan de kaas. Zo moesten 2 mensen een dagtaak invullen met steeksproefgewijs tonnen kaas door een rontgen apparaat (met de stickers van Schiphol Airport er nog op) halen en de grootte en hoeveelheid van de gaten registreren. Te kleine/ te grote/ te veel/ te weinig gaten? Hup! Smelten en de Slankie in!

Wat dit nu met dit topic te maken heeft?

Op een keer was er (weer eens) een Japanse delegatie met hun cameraatjes en drukke gebaren op de werkvloer. Alles moest dan tip en top zijn. Toch flipte 1 Japanner bijna omdat hij een ongediertenvanger zag hangen. Je weet wel; zo'n ding met zo'n UV buisje er in met zo'n stroomnetje ervoor, dat een flinke pats geeft als er weer een beestje invliegt. Volgens hem was UV licht van invloed op vet, en zou dus de UV-lamp het vetgehalt van de kaas beinvloeden (wat in een zoutbad lag, ongeveer 10 meter onder de lamp). Hij wou dus dat tijdens de productie van zijn partijen kaas geen UV-licht gebruikt werd. Hoe het ongedierte dan op afstand gehouden moest worden was onze zorg. (In Japan zouden daar waarschijnlijk mensen met vliegenmeppers voor ingehuurd worden of zo?)

De UV-lamp kreeg dus een schakelaar en werkt van tijd tot tijd uitgeschakeld. Niet tijdens de productie hoor, alleen tijdens bezoek van delegaties.

(In Japan zouden daar waarschijnlijk mensen met vliegenmeppers voor ingehuurd worden of zo?)

Ja, waarschijnlijk letterlijk. Er is (of was, ik was er in 1993) in Japan een enorme verborgen werkloosheid. Ik ben een keer langs wegwerkzaamheden gelopen waar vier mannen met een rode lantaarn het verkeer aan het waarschuwen waren, waar in Nederland dus gewoon een bord met een knipperende pijl neergezet wordt.

hmmja... dus dan heb je creme-kleurige knopjes en 1 grijs knopje wat in de loop van de tijd ook wel weer creme-kleurig wordt.

wat is eigenlijk het probleem? 8o)

zelfs de mens slijt in veel licht, kijk een naar het verschil tussen zuideuropese oudjes en noord europese.

die zuidelijke tiepjes hebben 400x meer rimpels!
Moeder natuur daar kan je niet tegen op :)

Back