Varierende Hardstyle Bassdrum

Ik pitch zoals in die aflevering van Fusion Labs, kick volledig afwerken op een toonhoogte. Opslaan als audio, pitchen met Time & PitchMachine in logic, pitchshifter in Cubase,... Ikzelf gebruik TimeMachine in Kontakt4. En dan in een sampler gooien. Als iemand een betere manier heeft, is die altijd welkom.

Ik gebruik Cubase 5 vind dit een voor mij een overzichtelijke sequencer.
Mijn vraag als je de kick in pitchshifter hebt gepitch hoe sla ik hem dan op daar vanuit als wave bestand, zodat ik hem dan in een sampler kan laden.
Zit al avonden te zoeken:?

je kan toch gewoon naar audio bouncen?

Hallo allemaal. Ik kom ook weer eens kijken.

@Joeyjoey
Qua klank erg goed, alleen mist het laag ook echt. Ik loop daar ook tegenaan. Drumazon is echt ideaal als startpunt maar zodra je gaat distorten raak je een hoop van dat mooie laag kwijt. Wat je zou kunnen doen is twee extra lagen van die zelfde drumazon kick zonder effecten stapelen en dan alles boven de 300hz weg EQ-en zodat je een mooi sublaag bedje creeerd. Ik ben daar zelf ook een beetje mee aan het trialen.

@Basspounderz
In mijn ogen heb jij het gewoon al helemaal door ;) maar dat had je een half jaar geleden ook al. Het geeft mij veel hoop voor FL studio als ik jouw stukjes hoor.

@Fanjus
Die knetter op de staart (Zany, Fusionlab ep2) die klinkt erg lekker. Alleen nu de body, en dus het laag nog. Gebruik je ook Drumazon als begin geluid? of een 909 sample?

Een half jaar geleden was ik even een tijdje actief in dit topic. Daarna druk op zoek naar wat apparatuur, helaas nog geen monitoren maar doe het nu even met een e-mu 0404 usb en een Sony MDR-7509HD.

Nu dus weer vrolijk verder met kickjes proberen te maken. Ik blijf het erg moeilijk vinden. Enerzijds om de goede klank te krijgen en aan de andere kant met name om hem goed vol rond te maken.

Hierbij twee testjes de eerste ben ik erg blij met de klank. Alleen wat zwak en kaal

De tweede heb ik meer sublaag gestapelt maar is het ook nog niet helemaal.

Graag hoor ik jullie reactie

Attachments

• KickTest_phat_record-01b.mp3
    497,8 KB · Bekeken: 79
  • Kick_layeredTest.mp3
    497,8 KB · Bekeken: 66
Laatst gewijzigd:
je kan toch gewoon naar audio bouncen?

die begrijp ik even niet
Ik laat dus op een audio spoor een wave bestand (kick)
die ga ik vervolgens in de sample editor pitchen met pitch shift
en dan wil ik hem op de computer ergens op slaan om hem weer als een sample (kontakt2 weer te laden.
dan bespeel ik hem met midi.

hoop dat je me begrijpt

die begrijp ik even niet
Ik laat dus op een audio spoor een wave bestand (kick)
die ga ik vervolgens in de sample editor pitchen met pitch shift
en dan wil ik hem op de computer ergens op slaan om hem weer als een sample (kontakt2 weer te laden.
dan bespeel ik hem met midi.

hoop dat je me begrijpt

Freeze Edits in het process menu in de sample editor (even snel uit mijn hoofd). Dan kun je een kopie maken van de ge-edite versie. deze wordt dan in je Audio folder binnen je project folder opgeslagen.

of

Een mixdown maken in WAV van alleen die track met de enkele sample instance daarop...

@Phye: Van die eerste moet je die reverb halen, je probeert hem zo voller te maken neem ik aan? Dat is meestal geen goed idee, gewoon meer distorten en daarna met EQing de boel onder controle krijg. Ik denk toch dat dat de beste manier is om je kick vol te krijgen.

Heb ook nog in een half uurtje mijn kick nog wat ge-edit, heb hem wel enkel op mijn koptelefoon gehoord (ik zit zonder monitors op dit moment). Wat denken jullie?

Attachments

• Pavo_remake.mp3
    505 KB · Bekeken: 69
@Quantum
Ja mijn probleem is dat ik de VSTi kick vol prop met effecten. Ik probeer het echt af te leren. Even verder stoeien nog.

Jou kick vind ik wel mooi in de mix liggen of naast die synth echter kom ik ook bij jou wat laag te kort hoewel hij wel veel ronder klinkt dan die van mij ;)

@Quantum: wat een goede truck is voor het pitchen van je kicks: in een laag geluid is het iets moeilijker om toonhoogtes te onderscheiden, transponeer je kick (of alleen staart, what ever) een octaaf omhoog en ga deze kick tunen met de main lead uit je track. Veel makkelijker om 'm zo goed getuned te krijgen. onthouw de tuningwaardes en pas die toe op je kick(staart)! Ook bij gebende kicks is het zo makkelijker een soort van gemiddelde toonhoogte te onderscheiden.

Mensen om je kick fatsoenlijk te pitchen volg je gewoon de lage noten van je melodie !!

Voor degene die een gesamplede .wav kick gebruiken, probeer te herinneren op welke noot je de kick gesampled hebt.
Daarna kan je de afstand tussen de noten uitrekenen en weet je op welke toonhoogte je kick moet staan.

Voorbeeld:

Je kick is gesampled op G

En je ziet dat de eerste lage noot van je melodie een A is dan moet je 1 witte toets naar boven.
als het een C was moest je 2 witte toetsen omhoog en ga zo maar door.

Succes

Dat doe ik ook, maar je kan toch moeilijk beginnen met een kick die al een een halve octaaf omhoog of naar omlaag gaat. Dan kijk ik naar welke akkoorden ik zou kunnen maken die kloppen met de melodie.

Van men laatste stukje heb ik eigenlijk niet echt gekeken of het wel allemaal klopt, het ging eigenlijk puur om de kick. Wat er daar beter aan kan qua klank.

@TheBasspounderz, Een phaser erover verbeterd de kick nog niet echt (of ik gebruik hem nog niet goed :P)
Welke phaser raad je me btw aan ? ik gebruik nu de fruity phaser.
En over jou stuk, je kick "bounced" lekker en het geheel klinkt netjes! gj

@Lennie, Ik heb de mids niet teveel gecut want dat geeft juist de klank in de kick.
En jou stuk klinkt weer goed alleen vind ik bij "lead zachter" nog steeds de lead iets te hard.

@Fanjus Ik gebruik vooral FL omdat het gewoon het fijnste werkt, alleen zijn de standaart plugins weer minder zoals reeverb en de distortion.
Maar ik heb Cubase en Logic (Mac dualboot :D) ook geprobeert en vooral de distortion bij Logic geeft een lekkere klank.

@Phye, Je 1e kick klinkt een beetje verweg, mischien is het idd reeverb wat Quantum zegt.

Test2, mischien staat de kick iets te hard tegenover de lead maar dan is hij iig goed hoorbaar :P (btw, niet mijn lead! gejat van GHF)

Attachments

• kick1.mp3
    757,2 KB · Bekeken: 68
@joeyjoey
je lead is mooi, de klank van je bass zit veel potentie! in alleen je bass staat veeel ! tehard en is offtune tegenover de lead

:basspounderz: Hoe doe jij dan die root noot bepalen als je bijvoorbeeld ene 909 sample uit de drumazon hebt (zoals ik nu vaak gebruik)?

@joeyjoey: Je sub staat idd wel erg hard, die Mag iets zachter, zou je kick ook nog wat eq'en, zou zelf zeggen een beetje rond 200hz eruit en rond de 1000 iets erin voor de attack.

Hoe maak jij btw die fx kicks? Klinken erg nice :)

Thanks, zal hem idd eens wat zachter zetten :P

De FX kicks zijn gewoon de zelfde kicks maar dan met camelphat erop met de DRM BigBadBeat preset,BP filter aan en een beetje mee klooien, en dan wat met de cutoff spelen bij MM Filter. En had zelf een automation clip op de cutoff gezet.

@ fanjus: Je kicks worden al beter :) Ik mis alleen nog echt een hoop sub, hij pomp niet, al je begrijpt wat ik bedoel. Heel veel eq'en. En laagjes maken (ook niet teveel anders gaat alles mekaar in de weg zitten) Heb je ohmicide? Die plugin was voor mij echt een eye opener.
De truc zit hem ook in volgorde van je effecten. Zal straks ff een aantal stappen van mezelf posten.
Oja, het kan niet vaak genoeg gezegd worden :P De Basis is het belangrijkste, zoals ik ooit geleerd heb van een goeie geluidsman, 'je kunt van een kraai geen nachtegaal maken'

Werk zelf btw met cubase, ooit begonnen met reason. FL vind ik zelf echt heel onoverzichtelijk en niet prettig werken, maar als jij er lekker mee werkt, prima toch?!

Edit:
Over dat pitchen, ik pitchte zelf vroeger ook vanuit de vsti, maar heb gemerkt dat het veel mooier is om de wav zelf te pitchen. Uiteraard de tok/punch niet.

Bedankt:D
Ik begrijp het aleen als je er een laag sub onderzet merk je weinig het veschil,Hoe bedoel je laagjes?layers?

Ja ik heb ohmicide aleen ik gebruik hem nooit omdat als ik hem gebruik dat ik vet veel geruis krijg enzo en je en k weet niet goed hoe je hem moet gebruiken:p

ja de basis:p

@:Lennie met welke plugin bedoel je mono of stereo?

@:Phye Thanks:D Wat voor laagje nog een punch erop?Ik gebruik bijna nooit drumazon ik heb ook de kut versie niet die zany in zijn filmpje heb:(.ik gebruik hydra

@:JoeyJoey zooow je heb alles:p En wat vind jij het makkelijkst tussen logic en cubase?

Bedankt:D
Ik begrijp het aleen als je er een laag sub onderzet merk je weinig het veschil,Hoe bedoel je laagjes?layers?

Ja ik heb ohmicide aleen ik gebruik hem nooit omdat als ik hem gebruik dat ik vet veel geruis krijg enzo en je en k weet niet goed hoe je hem moet gebruiken:p

ja de basis:p
Het gaat ook om de juiste verhouding, veel eq'en, proberen etc. Door vallen en opstaan ben ik ook wijzer geworden en het heeft mij echt bijna een jaar gekost om een 'echte', 'fatsoenlijke' hardstyle kick te maken, waarvan ik zelf ook zoiets had 'dit is vet!' Kan het helaas niet goed uitleggen, maar regelmatig kickjes posten hier en feedback vragen helpt ook enorm :P

Ohmicide Is ook een kwestie van veel proberen en draaien aan die knoppen. Wat je kan doen om die ruis eruit te halen is de gate aan het begin van je filterband gebruiken, even spelen met de treshold totdat ie 'clean klinkt. En dit dan per band doen. Ook is het hier zo dat je vooral niet teveel die gain van je band open moet draaien.
Ik begrijp je wel hoor, in het begin had ik ook wel een beetje moeite met hem onder de knie te krijgen maar als je hem eenmaal snapt kun je er echt vette dingen mee doen.
Oja, ik gebruik 'm trouwens nooit aan begin van mn effectenketting, altijd later.

@joeyjoey: Thnx :D Ga eens ff spelen met wat kamelenvet!

Back