Varierende Hardstyle Bassdrum

Zelf gebruik ik voor het 'pompend effect' eerder de autofilter in logic, pas wnr de kick klaar is gebruik ik dan compressie om de kick echt dik te krijgen. Compressie zorgt wel voor wat gepomp maar met compressie alleen klinkt nogal plat bij mij.

Dat gedoe met die layers is zwaar onnodig;)

bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:

- Ze pakken gewoon een 909 (bv Drumazon)
- Exporteren die
- knippen punch en tail los
- eq en distortion (paar keer)
- weer exporteren

om te pitchen:

- weer punch en tail losknippen en op apart kanaal zetten, punch moet niet pitchen offcourse.
- dubbelklik op tail sample(in cubase)
- scherm opent en dan pitch optie selecteren

Dit is dus in Cubase

Layers slaan nergens op, veel te veel gekloot. Ik ben er nu mee bezig, en dit werkt 1000 x beter:)

bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:

- Exporteren die
- weer exporteren

om te pitchen:

- weer punch en tail losknippen en op apart kanaal zetten, punch moet niet pitchen offcourse.

Dit is dus in Cubase

Layers slaan nergens op, veel te veel gekloot. Ik ben er nu mee bezig, en dit werkt 1000 x beter:)

nou knal er is een lekker voorbeeldje bij dan :D

Zelf gebruik ik voor het 'pompend effect' eerder de autofilter in logic, pas wnr de kick klaar is gebruik ik dan compressie om de kick echt dik te krijgen. Compressie zorgt wel voor wat gepomp maar met compressie alleen klinkt nogal plat bij mij.

Zou je me kunnen uitleggen hoe jij dat pompende effect dan krijgt met de autofilter. Gebruik zelf ook logic en ben erg benieuwd wat je hier mee bedoelt :)

nou knal er is een lekker voorbeeldje bij dan

heb het net even geprobeerd, resultaat:

Vind het zo irritant dat ik dat blikkerige geluid af en toe krijg als ik omhoog pitch

Attachments

• kickaugustus.mp3
    1.006 KB · Bekeken: 52
Laatst gewijzigd:
@ Sjabco: Ik heb nu geen tijd om een nieuwe kick te maken, maar in autofilter zet ik de rate op 1/4 en de 2e waveform gebruik ik dan voor dat pompende effect. Dan wat spelen men dry signal. Soms gebruik ik ook een tweede autofilter, het hangt van de kick af.

Over jou kick: hij heeft heel wat EQing nodig, je moet enkele frequenties serieus wegknippen. Gwn heel scherpe dalen maken met je EQ, je kick zal veel netter klinken. Ook alles onder 50hz gwn wegknippen.

@quantum Bedankt voor je reactie, ga er mee experimenteren

over dat wegknippen van frequenties, ik heb dat al vaker gelezen op verschillende fora maar het is me nooit duidelijk geworden wanneer je dat doet.

Begin van je kick, tijdens gehele proces van kick maken, op het einde. Weet je daar meer over?

sjabco: zo vaak benoemd, maar ik doe het nog eens: er is geen vast recept wanneer je wat doet. EQ doe ik vaak aan het begin in het midden en zeker op het eind. Als ik de kick hierboven neem heb je teveel laag en te weinig hoog. probeer wat in de middentoon te doen rond 500hz (aan begin). Ook meer overdrive. Verder meer hoge zooi (claps, hihats, gebitcrushed whatever) aan het begin bij je punch.

ik heb zelf ook weer eens met een HSkick gepield (ff geluid hard zetten want ik het niks afgemixed):

Attachments

• bla 1.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 54
@sytam oke bedankt. Begrijp ik dan goed uit je verhaal dat je de percussie zoals snares en claps laat samensmelten met je punch?

Ja inderdaad, de nieuwe methode moet ik ook maar eens gaan proberen. De Peak Controller geeft toch wat meer tweak mogelijkheid van de input.

@Dime, het pompen komt door de 'compressie' in sidechain-compressie verhaal. Niet door het feit dat de staart enkel 'ducked' wanneer je de punch hoort. Zoals je met een Attack envelope inderdaad ook kunt doen.

Dus als je dat pomp effect wilt is het misschien toch goed sideschain-compressie te overwegen i.p.v. een attack envelope. Die is namelijk ook niet afhankelijk* van je punch. Dus als je je punch aanpast moet je handmatig ook weer je attack envelope bij draaien.

*tenzij je hem omgekeerd linked aan je punch natuurlijk.

Los daarvan klinkt je Kick zeker niet verkeerd! Maar mist alleen inderdaad dat pompen nog ;) Als je het er nog in wilt hebben dan.

Is het niet zo dat een sidechain compressie er enkel voor zorgt dat de tail duckt (zachter klinkt) als de punch doorkomt? Ik begrijp dat de compressie afhankelijk is van de punch, maar het is zo dat de punch een constante lengte heeft. Als ik dus het alternatief gebruik (attack envelope op de tail) geeft dit volgens mij hetzelfde resultaat als ik de attack op de tail net zo lang als de lengte van de punch instel.

Correct me if I'm wrong.

- Exporteren die
- weer exporteren

om te pitchen:

Dit is dus in Cubase

Het is 'm juist de toepassing van de distortion (icm EQ) die de specifieke sound van je kick geeft denk ik. Ik neem aan de mannen van Noisecontrollers niet zomaar 'eq en distortion (paar keer)' hebben gezegd?

@Sjabco: Er is idd niet echt een vast moment waarbij je een bepaalde EQing moet doen. Je kan nu gwn horen dat je kick power mist omdat er bepaalde frequenties zijn die niet samenhoren en die moet je gwn cutten en zoeken of het beter klinkt. Zoals systam zegt, er is geen recept voor...

@Dime73: Dit vind ik echt goed, top. Klinkt als TNT - First Match 2011 qua kick en melo.

Ik heb de attack verlengt van de tail, dat die dus op een later moment na de punch komt. En wat me het allermeeste heeft geholpen is het vergelijken met professionele kicks dmv een spectrum analyzer.

Nog een voorbeeld weer in de bijlage die ik nog wat beter vind gelukt.

Dat blikkerige geluid als je pitched herken ik trouwens zeker. Het lijkt random te zijn dat bepaalde tails niet lekker pitchen, en het is vooral (hier komt de dooddoener) veel experimenteren en uren lang proberen.

Edit: m'n virus valt soms even kort weg omdat het bouncen niet helemaal soepel ging.

Attachments

• test5.mp3
    245,4 KB · Bekeken: 54
@dime73

Ik vond je eerste voorbeeld beter

Welke plugin heb je gebruikt om de attack van de tail te verlengen?
En welke spectrum analyzer gebruik je?

Nogmaals complimenten voor je kick, klinkt erg dik :)

Oke bedankt ga ik is even proberen :D

En dan ben ik alleen nog benieuwd welke analyzer je gebruikt (A)

Ik heb de attack verlengt van de tail, dat die dus op een later moment na de punch komt. En wat me het allermeeste heeft geholpen is het vergelijken met professionele kicks dmv een spectrum analyzer.

Nog een voorbeeld weer in de bijlage die ik nog wat beter vind gelukt.

Dat blikkerige geluid als je pitched herken ik trouwens zeker. Het lijkt random te zijn dat bepaalde tails niet lekker pitchen, en het is vooral (hier komt de dooddoener) veel experimenteren en uren lang proberen.

Edit: m'n virus valt soms even kort weg omdat het bouncen niet helemaal soepel ging.

Klinkt inderdaad goed Dime! Die kraak ligt er lekker op in de staart.

M.b.t. tot het sidechain compressie stukje, de compressor heeft ook een release waardoor je niet alleen aan het begin maar ook aan het eind effect uitoefent op je staart. De ducking is niet alleen de lengte van je punch maar ook de kracht van het signaal van je punch alleen dan omgekeerd.

Het belangrijkste is het resultaat, als het nu klinkt zoals je in je hoofd had. Dan heb je de juiste methode gebruikt toch?

In ieder geval lekker bezig!!

@ Dime:
Ik vind je kick niet slecht klinken! Je zou er zo een track mee kunnen maken.
Helemaal aan het begin van je kick lijkt nog net een stukje hoog van een tock te missen.

--
Heb zelf ook weer eens wat gesleuteld aan een oude kick van me:

Attachments

• papi2.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 70
Back