Zelf gebruik ik voor het 'pompend effect' eerder de autofilter in logic, pas wnr de kick klaar is gebruik ik dan compressie om de kick echt dik te krijgen. Compressie zorgt wel voor wat gepomp maar met compressie alleen klinkt nogal plat bij mij.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Dat gedoe met die layers is zwaar onnodig
bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:
- Ze pakken gewoon een 909 (bv Drumazon)
- Exporteren die
- knippen punch en tail los
- eq en distortion (paar keer)
- weer exporteren
om te pitchen:
- weer punch en tail losknippen en op apart kanaal zetten, punch moet niet pitchen offcourse.
- dubbelklik op tail sample(in cubase)
- scherm opent en dan pitch optie selecteren
Dit is dus in Cubase
Layers slaan nergens op, veel te veel gekloot. Ik ben er nu mee bezig, en dit werkt 1000 x beter![]()

Zelf gebruik ik voor het 'pompend effect' eerder de autofilter in logic, pas wnr de kick klaar is gebruik ik dan compressie om de kick echt dik te krijgen. Compressie zorgt wel voor wat gepomp maar met compressie alleen klinkt nogal plat bij mij.

nou knal er is een lekker voorbeeldje bij dan
Ja inderdaad, de nieuwe methode moet ik ook maar eens gaan proberen. De Peak Controller geeft toch wat meer tweak mogelijkheid van de input.
@Dime, het pompen komt door de 'compressie' in sidechain-compressie verhaal. Niet door het feit dat de staart enkel 'ducked' wanneer je de punch hoort. Zoals je met een Attack envelope inderdaad ook kunt doen.
Dus als je dat pomp effect wilt is het misschien toch goed sideschain-compressie te overwegen i.p.v. een attack envelope. Die is namelijk ook niet afhankelijk* van je punch. Dus als je je punch aanpast moet je handmatig ook weer je attack envelope bij draaien.
*tenzij je hem omgekeerd linked aan je punch natuurlijk.
Los daarvan klinkt je Kick zeker niet verkeerd! Maar mist alleen inderdaad dat pompen nogAls je het er nog in wilt hebben dan.
Dat gedoe met die layers is zwaar onnodig
bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:
- Ze pakken gewoon een 909 (bv Drumazon)
- Exporteren die
- knippen punch en tail los
- eq en distortion (paar keer)
- weer exporteren
om te pitchen:
- weer punch en tail losknippen en op apart kanaal zetten, punch moet niet pitchen offcourse.
- dubbelklik op tail sample(in cubase)
- scherm opent en dan pitch optie selecteren
Dit is dus in Cubase
Layers slaan nergens op, veel te veel gekloot. Ik ben er nu mee bezig, en dit werkt 1000 x beter![]()
Ik heb de attack verlengt van de tail, dat die dus op een later moment na de punch komt. En wat me het allermeeste heeft geholpen is het vergelijken met professionele kicks dmv een spectrum analyzer.
Nog een voorbeeld weer in de bijlage die ik nog wat beter vind gelukt.
Dat blikkerige geluid als je pitched herken ik trouwens zeker. Het lijkt random te zijn dat bepaalde tails niet lekker pitchen, en het is vooral (hier komt de dooddoener) veel experimenteren en uren lang proberen.
Edit: m'n virus valt soms even kort weg omdat het bouncen niet helemaal soepel ging.
nou knal er is een lekker voorbeeldje bij dan![]()