Varierende Hardstyle Bassdrum

Kevv1990:
Klinkt inderdaad echt niet verkeerd! Zoals NessPJ als zei. Is een prima kick om op verder te bouwen. Nu inderdaad nog naast een lead leggen. Ik vermoed dat de toon een G of G# is zo even met het blote oor. Probeer is in die toonsoort een lead te maken om er onder te leggen. Of maak twee versies een in G en een in G#. Post ze beiden. Ik ben wel benieuwd!

NessPJ:
Klinkt inderdaad erg lekker hoewel ik wel echt moest wennen aan die Lead-sound ;) Misschien de akkoorden is zachter in de mix en dat leadje het randje eraf EQ-en. Maar kick klinkt lekker warm. Punch mag misschien net iets meer nadruk. Die voorloop van zo'n omgedraaide staart klinkt ook altijd wel lekker.

Paramorph:
Klinkt zeker niet verkeerd. Lead is mooi, klinkt een beetje virus. Eerste snip ligt de kick er een halve toon naast op de tweede van vier toonhoogtes. In je tweede snip ligt de kick er op de eerst van drie toon hoogtes ernaast. Beetje lelijk, dat vals maar is natuurlijk zo verholpen. Maar los daarvan klinkt het zeker niet verkeerd. Ik heb volgens mij nog geen eerdere posts van je gezien hier. Maar je kunt op een behoorlijk niveau meedraaien!
Eerste kick is de overgang van punch naar tail niet helemaal goed waardoor hij een wat vertragende werking krijgt. Misschien is het een pitch issue. Tweede kick klinkt eigenlijk wel heel goed, jammer van die eerst valse toon ;). Kicks lijken wel afgemixt of zijn het samples?

Kevv1990:
Ik vermoed dat de toon een G of G# is zo even met het blote oor. Probeer is in die toonsoort een lead te maken om er onder te leggen.
Klopt, kick is inderdaad een G#. Even voor de duidelijkheid: Met een lead in die toonsoort, bedoel je denk ik de laagste tonen (grondtonen?) van een melodie he?

Ja, een melodie binnen het G# akkoord of toonladder. Maar je begrijpt het goed. In het verleden had je nog wel eens last met de pitch (of toon) van je kick samen met de (grond)toon van je melodie inderdaad.

Soms kun je een kick gewoon op een toon houden terwijl de melodie meerdere grondtonen heeft. Zolang je de kick maar op de grondtoon van de eerste maat houdt. Simpelste voorbeeld vind ik: "Gimme love" van Noisecontrollers.

Je hebt een main lead en backing akkoorden.
Tot 2:13 is de kick (eerst reversed later NU-style) in een toon maar continu op dezelfde melodie en akkoorden. Pas op 2:14 pitched de kick mee met de akkoorden.

De track is in zijn eenvoud geweldig. Maar dat terzijde.

Ja, een melodie binnen het G# akkoord of toonladder. Maar je begrijpt het goed. In het verleden had je nog wel eens last met de pitch (of toon) van je kick samen met de (grond)toon van je melodie inderdaad.

Soms kun je een kick gewoon op een toon houden terwijl de melodie meerdere grondtonen heeft. Zolang je de kick maar op de grondtoon van de eerste maat houdt. Simpelste voorbeeld vind ik: "Gimme love" van Noisecontrollers.

Je hebt een main lead en backing akkoorden.
Tot 2:13 is de kick (eerst reversed later NU-style) in een toon maar continu op dezelfde melodie en akkoorden. Pas op 2:14 pitched de kick mee met de akkoorden.

De track is in zijn eenvoud geweldig. Maar dat terzijde.
Noisecontrollers - Gimme Love
Bedankt weer voor je reactie! Ik heb even SNEL een lead gemaakt, random hardstyle midi geopend en toevallig begon de grondtoon van die melodie met een G# :P

Heb de kick zelf nog niet veranderd, maar om een idee te geven hoe hij klinkt met een (slechte!) lead:

Attachments

• NewKick7.mp3
    1.006 KB · Bekeken: 57
Lead sound vind ik helemaal niet verkeerd! Loopt mooi 'in key' samen met je kick, de eerste vier maten. Gefeliciteerd! ;) is volgens mij de eerste keer. Alleen gaat de melodie de 5e maat wel echt omhoog en moet een Nu-style kick naar mijn smaak wel mee. Maar niets is verplicht. Pitchen kan je volgens mij al dus moet je alleen even de toonsoort (D#) pakken. Ik zou alleen de 5e en 6e maat pitchen en de 7e en 8e weer in G# houden. Dan krijg je niet zo'n pitch circus.

Je merkt dat je kick wat Cchhhooooom doet, punch zou ik iets proberen bij te schaven. Maar eigenlijk hoe vaker ik hem luister vind ik het eigenlijk best kunnen gewoon helemaal in G#. Misschien als je een langere aanloop neemt. begint met een snare. De lead layert dan een reversed G#. Wat cymbals op de eerste klap van de maat. Dan over op je NU-style op de 5e maat een clap mee laten lopen en dus de 5e en 6e maat de kick pitchen naar D# (probeer eens een Lage D# ipv een hoge D#) en weer terug naar G# op de 7e en 8e maat.

Maak er gewoon een klein projectje van en vul het eens op. Er kan nog wel wat gesleuteld worden aan die kick. Maar ik adviseer je om je daar even niet dood op te staren en een klein mixje te maken. Daaropvolgend steeds een beetje verschillende elementen en met name de kick bij te tweaken. (dit blijft uiteraard het kick topic)

Ik ben benieuwd!

Lead sound vind ik helemaal niet verkeerd! Loopt mooi 'in key' samen met je kick, de eerste vier maten. Gefeliciteerd! ;) is volgens mij de eerste keer. Alleen gaat de melodie de 5e maat wel echt omhoog en moet een Nu-style kick naar mijn smaak wel mee. Maar niets is verplicht. Pitchen kan je volgens mij al dus moet je alleen even de toonsoort (D#) pakken. Ik zou alleen de 5e en 6e maat pitchen en de 7e en 8e weer in G# houden. Dan krijg je niet zo'n pitch circus.

Je merkt dat je kick wat Cchhhooooom doet, punch zou ik iets proberen bij te schaven. Maar eigenlijk hoe vaker ik hem luister vind ik het eigenlijk best kunnen gewoon helemaal in G#. Misschien als je een langere aanloop neemt. begint met een snare. De lead layert dan een reversed G#. Wat cymbals op de eerste klap van de maat. Dan over op je NU-style op de 5e maat een clap mee laten lopen en dus de 5e en 6e maat de kick pitchen naar D# (probeer eens een Lage D# ipv een hoge D#) en weer terug naar G# op de 7e en 8e maat.

Maak er gewoon een klein projectje van en vul het eens op. Er kan nog wel wat gesleuteld worden aan die kick. Maar ik adviseer je om je daar even niet dood op te staren en een klein mixje te maken. Daaropvolgend steeds een beetje verschillende elementen en met name de kick bij te tweaken. (dit blijft uiteraard het kick topic)

Ik ben benieuwd!
Bedankt voor je reactie!
Die lead vind ik nu echt om te huilen, haha. Daarnaast heb ik de kick niet mee laten pitchen, omdat ik dus niet weet hoe dat moet. Ik krijg echt hele rare geluiden als ik hem ga pitchen (vooral met de Logic pitch, maar ook in Audacity).

//Edit
Nieuwe synth toegevoegd

Attachments

• SF.mp3
    2 MB · Bekeken: 72
Dat pitchen blijft lastig, maar hoe het moet is eigenlijk heel simpel (veel simpeler dan ik eerst dacht iig ;) )
Je neemt een kick (helemaal bewerkt uiteraard), nu ga je opzoeken waar in de sample de punch ophoud en de tail begint, deze knip je los van elkaar. Nu pitch je alleen de tail (waarmee maakt eigenlijk niet zoveel uit, alleen het ene programma doet dat net iets beter als het andere :P)
Dit is de manier zo als het volgens mij moet en ook gedaan wordt door de pro's.
Nu moet ik wel zeggen dat het ook niet bij alle kicks even goed werkt. En ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe ik een grotere range krijg om te pitchen, want zodra ik bijvoorbeeld een kick die gemaakt is op C3 ga pitchen naar A3 klinkt ie echt niet meer (te blikkerig, plooink, plooink).
Ook is het soms een hele klus om de punch en tail goed op elkaar aan te laten sluiten na het pitchen.

Om te pitchen vind ik de techniek van yhimself toch wel fijn, dat wordt in dit filmpje ook gebruikt.

Hiermee zit je niet te kloten met veel samples maar heb je gewoon 1 instrument

We treden in herhaling. Deze tutorial is al vaker langs geweest.

Het punt is dat Kevv1990 Logic gebruikt. Daarnaast dus een Mac en dus geen FL Studio kan draaien ook al was het een trial...

@Kevv1990: Ik heb eerder een uitleg gepost van Audacity wel mogelijk op de Mac. Je geeft aan dit al geprobeerd te hebben. Blijf proberen en lees het nog eens goed of bekijken het filmpje een paar keer tot je het begrijpt. Meer kan ik je niet meegeven.

Je hebt uiteindelijk ook door te blijven proberen een kick kunnen maken die zuiver is van toonhoogte zodat je hem goed langs een melodie kan leggen. Dus dat pitchen moet lukken met de aanwijzingen die inmiddels zijn gegeven. Blijf proberen! ;)

De beste manieren om te pitchen met mac zijn volgens mij: kontakt (wel enorm duur) en cubase (zie zany tutorial). Deze houden rekening met het brede spectrum van de hardstyle kick.

We treden in herhaling. Deze tutorial is al vaker langs geweest.

Het punt is dat Kevv1990 Logic gebruikt. Daarnaast dus een Mac en dus geen FL Studio kan draaien ook al was het een trial...

@Kevv1990: Ik heb eerder een uitleg gepost van Audacity wel mogelijk op de Mac. Je geeft aan dit al geprobeerd te hebben. Blijf proberen en lees het nog eens goed of bekijken het filmpje een paar keer tot je het begrijpt. Meer kan ik je niet meegeven.

Je hebt uiteindelijk ook door te blijven proberen een kick kunnen maken die zuiver is van toonhoogte zodat je hem goed langs een melodie kan leggen. Dus dat pitchen moet lukken met de aanwijzingen die inmiddels zijn gegeven. Blijf proberen! ;)
I will, I will! Met Audacity krijg ik ook een vreemde klank, klinkt een beetje als een harde zucht ("Huah" op fluistertoon :P)

Heb nog wel ergens een windows bak op zolder staan (die nog redelijk up-to-date is eigenlijk), dus misschien dat ik die wel even aan ga zwengelen om te kijken of het in FL wel lukt. Maar eigenlijk moet ik het gewoon voor elkaar krijgen in Logic, want het kán wel!

De beste manieren om te pitchen met mac zijn volgens mij: kontakt (wel enorm duur) en cubase (zie zany tutorial). Deze houden rekening met het brede spectrum van de hardstyle kick.
Over cubase is dus niet helemaal waar, ik heb nog steeds bijna geen bereik met de standaard cubase pitch shifter, bij zany ziet het er heel makkelijk uit, maar zo makkelijk is het dus niet.

EWn dat filmpje van yhimself is heel handig als je fl gebruikt maar met andere programma's heb je er niks aan. En ik kan me niet voorstellen dat de pro's allemaal hun kick eerst naar fl exporteren om daar vervolgens te gaan pitchen :P

Ik wil toch nog even terugverwijzen naar een eerder post voor mac of pc gebruikers
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1426728&postcount=4412
(De snip die ik er onder poste, pitched overigens niet :P)

Neem niet alles vlekkeloos aan wat je ziet in video's van pro's ook al is het fusion. Ze laten zien hoe de techniek werkt, een manier waarop het kan.

Hoe meer bewerkingen je toepast op een geluid hoe oncontroleerbaarder het resultaat is. Zoals bijvoorbeeld pitchen en timestretchen/squeezen tegelijk vervormd het geluid te veel. Zeker bij distorted kicks wordt het resultaat een zootje.

In de video van Zany heeft hij maar een simpele drumazon met 1 distortion erop een EQ punt erin. Dus nog relatief schoon geluid. Hij pitched hem maar naar 1 enkele andere toon die toevallig goed werkt. Tada! Zo makkelijk maken wij pitches in al onze tracks.... NOT!

Er zijn tracks waar Michel Pollen vanaf voor iedere toon hoogte een geheel nieuwe kick heeft gemaakt.

Let goed op. Knippen van de punch en tail is geen vaste formule of geen vast aantal milliseconden. Dit is geheel afhankelijk van de ingestelde attack op het basisgeluid. Je kick hoeft ook zeker niet op de tiende milliseconde nauwkeurig even lang te zijn, na het pitchen als je basis toon waar vanuit je pitchte.

Iets anders waar ik zelf al tal van keren heel veel tijd mee kwijt ben geweest. Ga nu niet 12 pitches maken van 1 kick. Zorg dat de hoofdtoon die je gebruikt goed is. Maak alleen pitchen van de tonen die je nodig hebt voor je track. Je hoeft geen heel klavier aan kicks onder je vingers te hebben.

Goed ik ga voor de komende maand mijn waffel weer houden want ik voel de 'wijsneus' verwijten al weer komen ;)

making progress 8~

Attachments

• dnx_raw.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 68
Dat ideetje met die synth klinkt wel cool maar heb het al eerder gehoord. Bijna identiek. :D
Voor de rest top! ;)

making progress 8~

Dikke kick Deniax!

Synth klinkt als een plectrum over afgedempte gitaarsnaren, over de ribbel van de snaar van boven naar beneden. Met een elektrische gitaar is dit zo na te maken. Nog geen 2 minuten. Maar met een Virus? Zou ik het niet zo snel weten.

Ik hoor de laatste tijd veel meer gitaar gelijke sounds in Hardstyle tracks terugkomen. Misschien moet ik er maar weer eens eentje halen met en BOSS metal zone MT-2 pedaatje ;)

@basiq

Het lijkt mij niet meer als logisch dat als je kick niet lekker pitcht dat de afstelling van je kick gewoon niet goed is toch.?

Ik gebruik cubase, exporteer mijn kicks "bijna" altijd en als ik pitchen wil doe ik dat gewoon in FL, makkelijker kan het gewoon niet. Sampler in FL is easy te gebruiken in de pianoroll en dat is echt iets dat cubase mist naar mijn mening. Gebruik je de pitch shift in cubase dan klinkt de kick gewoon niet zoals in FL

@Phye

Het grappige is... Het is geen synth maar de kick zelf :)

Back