Varierende Hardstyle Bassdrum

D-Joriz schreef:
ik vond vooral die reverb vóór de distortion wel een eye opener..

Volgens mij heb ik reverb in de chain in deze draad al meerdere malen aangehaald. 8) En dan niet zoals Niel aanhaald in het linkje maar juist om de distortion meer te voeden met stereo harmonics.

Waar Audiofreq het niet over heeft is de attack. Hij noemt het enkel punch maar die tik is net zo belangrijk.

Die tutorial zat ik ook al te kijken ja.... erg grappig hoeveel dingen er bevestigd worden waarvan je zelf al vrij zeker was dat het de juiste manier was om te doen (opbouw van de chain, regio's die je EQ'ed etc).

Heeft iemand trouwens nog een idee waar ik een goede autofilter VST kan vinden? Zoek deze al erg lang.....
Het liefst ook echt 1 met een amplitude envelope erin.

Het is idd deel 1 nog maar, hij heeft het zowat de hele masterclass gehad over kicks en die duurde 4uur :) Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, en je zult zien in de komende delen dat hij toch nog een paar goede tips geeft die je zeker wel gaan helpen bij het maken van "goede" kicks!

Het is idd deel 1 nog maar, hij heeft het zowat de hele masterclass gehad over kicks en die duurde 4uur :) Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, en je zult zien in de komende delen dat hij toch nog een paar goede tips geeft die je zeker wel gaan helpen bij het maken van "goede" kicks!

Heeft hij na die 4 uur ook nog een fatsoenlijke kick gemaakt ? 8~

Ben vooral benieuwd wanneer hij laat zien hoe zijn kick laat pitchen en hoe dat bij hem dan meteen goed gaat op de hogere noten...... (ik heb altijd, dat wanneer ik het uiteindelijk goed wil doen, 2 versie's van mijn kick moet hebben... 1 voor de normale noten en de anderen voor de wat hogere.... maar ook die autofilter speelt daar een grote rol in denk ik).

De autofilter is puur voor de vorm van de staart. Dat er wat beweging in zit en niet kaars recht loopt, zoals hij ook aangeeft.

Er zijn over het algemeen 2 manieren van pitchen die goed werken. Beide zijn altijd met samples. Dus met de bounce van je chain (hoewel die bounce meestal nog lang niet helemaal okee is).

Meest gebruikt is Kontakt daarna Cubase. Als je Cubase hebt zou ik altijd Cubase gebruiken. Het voordeel van Kontakt is dat je de Kick direct in de sampler hebt.

De kans is altijd klein dat je vanuit 1 kick een hele octaaf omhoog kunt. Sowieso is echt het uiterste dat je moet gaan van E tot E. Bouw daarbij je kick op een G. Ik zou adviseren met je kicks niet lager te gaan dan F# en niet hoger dan D. Dan zit je echt wel safe.

Even ter correctie ik zeg niet dat wat Audiofreq verteld geen waarde heeft. Juist het tegenovergestelde. Maar hij zegt ook dingen die je moet begrijpen om in te zien hoe het werkt. Meer als een soort bevestiging. Ik denk zeker dat de masterclass goed is. Maar het is dan ook een masterclass, je hebt er alleen echt wat aan als je al ruime tijd bezig bent en een beetje weet wat je aan het doen bent. Met name omdat het dus dingen bevestigd of net opheldert wat je al wist.

@joeyjoey
4 uur is veel te weinig om iets te kunnen maken, en belangrijker nog veel te saai voor de bezoekers om naar te zitten kijken. Misschien lukt het jou met hardcore wel, jouw hardcore kicks vind ik namelijk erg sterk.

@joeyjoey
4 uur is veel te weinig om iets te kunnen maken, en belangrijker nog veel te saai voor de bezoekers om naar te zitten kijken. Misschien lukt het jou met hardcore wel, jouw hardcore kicks vind ik namelijk erg sterk.

Wat ik vooral wil zien is hoe hij verschillende delen layerd.
Als ik een hardstyle kick maak dan zijn het 2 "lagen", een gehele kick, en nog een losse punch/tok.
Als ik ga layeren met verschillende tails,sublagen, enz.. dan klinkt het meteen nergens na :P

En bedankt voor het compliment :D Maar Hardcore kicks kan ik ook niet in 4 uur maken, mijn laatste heb ik al een tijdje liggen en ik pas ze elke keer aan dmv de EQ en distortion net iets te veranderen. (en is onderhand al 1.5 jaar oud :P)

Over het pitchen: Als je FL studio gebruikt dan vind ik het zelf het beste klinken wanneer je slide notes gebruikt.

Heb ik bij het volgende stuk ook gedaan: (vind ik zelf mijn beste hardstyle kick en is ookal weer een jaar oud :D)

Attachments

• kickjeslide.mp3
    1 MB · Bekeken: 92
Heeft hij na die 4 uur ook nog een fatsoenlijke kick gemaakt ? 8~
Nope, hij heeft laten zien hoe hij zijn chain opbouwt, waarom hij het zo doet en hoe hij al die stappen benadert etc. Het knip en plak werk van de kick heeft ie maar even behandeld, en daar laat hij ook een paar mooie tricks zien, hoe je de harmonics kan veranderen van je tail of hoe je het karakter ontwikkelt.. Maar dat zie je vanzelf verschijnen binnenkort.

Voor mij was dit het meest leerzame om kicks te maken.
Even ter correctie ik zeg niet dat wat Audiofreq verteld geen waarde heeft. Juist het tegenovergestelde. Maar hij zegt ook dingen die je moet begrijpen om in te zien hoe het werkt. Meer als een soort bevestiging. Ik denk zeker dat de masterclass goed is. Maar het is dan ook een masterclass, je hebt er alleen echt wat aan als je al ruime tijd bezig bent en een beetje weet wat je aan het doen bent. Met name omdat het dus dingen bevestigd of net opheldert wat je al wist.

Er zijn idd veel dingen die je al wist, maar juist die kleine dingen die je niet weet kunnen een groot verschil uitmaken om een goede kick te maken..

@ Joey: goeie kick!

Ik ook weer een snippet gemaakt, ben er redelijk tevreden over, hoe klink t bij jullie?

Attachments

• Journey.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 95
@ Joey: goeie kick!

Ik ook weer een snippet gemaakt, ben er redelijk tevreden over, hoe klink t bij jullie?

"You can't hold me back" vocal eronder en je hebt misschien een nieuwe zomerhit te pakken!

De punch in de kick is te lang en de staart is iets te kort. Je hebt denk ik de crunch te pakken die wilt. Het is alleen nog iets te kaal, waardoor hij net te veel uit de mix steekt.

Subtiele toevoeging:
Layer een beetje meer met distortion in het hoog, een licht verbje mee distorten in de layers. Dit zal de sound wat meer diffuus maken en wat meer uitronden. Als dat een woord is.

Ik ben zo arrogant geweest om mijn kick even onder jouw snip te zetten om een beetje gevoel te geven qua balans. Moet zeggen dat na even stoeien ik het stukje synthese en arrangement van jouw wel erg vet vind. De vooruitgang met de vorige snip die poste is erg indrukwekkend! Maar doet net iets teveel denken aan de plaat van Code Black en Nitrouz maar misschien mag het wel ;)

Hieronder dus jouw stukje met mijn kick en daarna weer jouw kick

Attachments

• Dime73 snip (Conqreet Kick edit).mp3
    2 MB · Bekeken: 75
Laatst gewijzigd:
Vette kick Phye, zit een mooie sound in.

Hoeveel layers heb je voor deze kick gebruikt?

De bron komt uit een logic chain van November. Daarna nog zeker een uur of 100 bijschaven in Cubase ook met behulp van de tutorial van Frontliner gechecked en aangepast. Met name letten op dat 'rechte' laag. Vervolgens weer vergeleken met andere kicks. Uiteindelijk heb ik gekeken naar een kick van Hhz en het sublaag daar een beetje op afgestemd.

Je vroeg al eerder naar dat layeren. Je hebt verschillende manieren. Maar als ik je een tip kan geven. Splits je kick eerst in 3 lagen. Met filters. of EQ. Laag, Midden en hoog.

Dat je dus 3 lagen in losse tracks/channels onderelkaar hebt staan. 1e tot +/-150Hz, 2e van 150Hz tot 1600hz en 3e 1600Hz en hoger.

Je kunt dan makkelijker experimenteren met die lagen. Maar niet alleen dat, je kunt ook kicks die vet vind zo opsplitsen en kijken hoe het daar loopt. Hoe het volume van het laag er bijvoorbeeld uitziet waar zijn welke frequenties over de lengte van de hele kick het sterkst aanwezig. Etc.

Zoals jij aangaf met jouw hardcore kick. 1,5 jaar voortborduren om je sound steeds beter te krijgen is helemaal niet vreemd. Met de bovenstaande methode kun je ook altijd voortborduren op je kicks door bijvoorbeeld gewoon een heel nieuwe top laag (1600hz en hoger) te maken en je sub en mid te behouden al je daar blij mee bent.

Ik ben wel bang dat je echt met een audio editor moet gaan werken. Dit is waar cubase echt excelleert boven andere DAW's. Ook de time stretch met het juiste algoritme is super fijn voor pitchen

Bedankt voor de tips! :halleluja

Ga het morgen eens proberen met de verschillende lagen.
En ik gebruik meestal Edison in FL studio om te knippen en plakken enz.. en cooleditpro om te stretchen.

Cubase wil ik ook wel eens proberen maar ik vind het zo onhandig werken vergeleken met FL studio (maar dat zal wel komen omdat ik al erg lang met FL studio werk)

@Dime73, lekkere melodie!
In je kick zit al een lekkere "crunch" (hoe je het ook wilt noemen) alleen lijkt de kick wat kort en hij mist een goeie punch.

Je hoeft cubase ook niet te gebruiken om je hele tracks in te bouwen. Maar al is het enkel om je kicks in te maken.

Zelf denk ik dat ik na mijn huidige project over ga op Studio One, maar mijn kicks blijf ik in Cubase bouwen.
Edison is niet verkeerd, en Cool edit of Audition 3 natuurlijk prima als audio editors. Maar het voordeel van Cubase is dat je niet echt in de Editor edit maar direct in de track en dus heel makkelijk dingen onder elkaar kunt zetten, knippen plakken etc. Je hoeft dus niet te switchen van editor naar multitrack o.i.d.

Ik zou ook zeker niet van FL studio afstappen als ik jou was. Om heel eerlijk te zijn vind ik FL studio wel wat complexer of in ieder geval vroeger. Met die pattern sequncer en mixer waar je kanalen uit de parttern editor moet toewijzen aan kanalen in de mixer en wisselen tussen playlist etc. Je kunt er wel vette dingen mee zeker omdat je qua arrangement grote stappen kunt maken omdat je met pattern blokken kan werken. Ben benieuwd of het in FL11 iets meer gestroomlijnd is.

Back