synth opnemen

syce1

Stamgast
hoi,

Ik heb een roland sh 201 gekocht en nu wil ik graag de synths opnemen terwijl ik ook de beat afspeel in mn fruityloops/cubase/cool edit.
Hoe doe ik dit zonder dat ik de beat ook zachtjes op de achtergrond mee opneem?

alvast bedankt.

Koop een mixer en kabel, stop de kabel van de SH in de mixer, en de audio output ook in die mixer. Nu kun je het opnemen met een cassettebandje ofzo.

Je kan normaal gezien ook je audio van je sh201 via een usb kabeltje naar je fl studio krijgen.
Want je sh201 kan je als audiointerface gebruiken
hoe dit juist allemaal moet weet ik niet
maar ik denk dat je je sh201 als geluidskaart moet selecteren

Re: synth opnemen

Origineel geplaatst door syce1
Hoe doe ik dit zonder dat ik de beat ook zachtjes op de achtergrond mee opneem?
Als de SH-201 als audio-interface suggestie niet gelijk werkt (maar toch even de handleiding induiken, dit moet niet al te moeilijk zijn):

De beats worden alleen maar afgespeeld (audio playback). De computer neemt niks op tenzij je dat expliciet aangeeft. Zeg in FL dat 'ie audio moet opnemen van de zgn. line in, of als je een fatsoenlijke geluidskaart hebt (geen X-Fi, Audigy of op het moederbord vastgeschroefde versie - leuk voor games maar niet voor muziekproductie) van de inputs van de geluidskaart, en dan is dat alles wat 'ie opneemt. De beats komen er dan echt niet bij :).

ik heb een m-audio delta 44 geluidskaart plus een yamaha mg10/2 mixertje... ik heb zelf het vermoeden dat hier het probleem ligt... alle interne muziek wordt idd opgenomen. In mijn menu vd geluidskaart kan ik niets instellen. allemaal regelaars etc.. maar niet 1 die reageert op aanpassingen van bijvoorbeeld volumeknop of mute etc... kan het zijn dat ik iets op mijn mengpaneel moet aanpassen of zit het 'm zeker weten in de audioinstellingen op mn pc?

usb kabel is nu aangesloten. ik wil eens gaan kijken of ik nu midi vanuit fruity kan versturen naar mn synth toe en audio terug kan krijgen... dat zou geniaal zijn plus oplossing van mijn probleem.

Laatst gewijzigd:
In windows, volumeregeling zoeken...volume voor opnemen kiezen, daar alles stilzetten behalve mic in of line in (waar je SH201 inzit).

Opnemen.

Dan neemt hij enkel op wat er binnenkomt, niet wat je afspeelt op de pc zelf (niet je beats die op je pc staan, enkel wat jij inspeelt op je synth).

Met een mixer kan je dit ook allemaal oplossen, maar dan ben je meteen wat geklooi en enkele honderden euro's verder.... terwijl het echt simpel kan (en ik het jaren zo gedaan heb...)

Het probleem was dus een kabel dat van mn mixer naar 1 van mn ins op de geluidskaart liep. Heb nu de synth rechtstreeks op ingang 3/4 gezet. Het dubbele recorden is afgelopen maar ik hoor nu dus de synth niet als ik het afspeel... Diepe zucht (doe vast iets heel stomzinnigs verkeerd)

Dus als ik het goed begrijp hoor je niks van audio uit je pc komen?

Want als die synth opgenomen staat (we hebben het hier toch over audio hé?) zou dat toch moeten werken net zoals je je beat afspeelt...

ik hoor de beat wel afgespeeld worden... maar de synth tijdens het opnemen weer niet. Komt er dus op neer dat ik blind moet inspelen zonder te horen wat ik doe. Als ik dan klaar ben met recorden en op play druk hoor ik de synth pas voor het eerst. De synth zit dus rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten nu en alle poorten staan open. Maar tijdens het recorden hoor ik t dus niet.

En als je de inputecho aanzet van dat kanaal?

Origineel geplaatst door syce1
ik hoor de beat wel afgespeeld worden... maar de synth tijdens het opnemen weer niet. Komt er dus op neer dat ik blind moet inspelen zonder te horen wat ik doe. Als ik dan klaar ben met recorden en op play druk hoor ik de synth pas voor het eerst. De synth zit dus rechtstreeks op de geluidskaart aangesloten nu en alle poorten staan open. Maar tijdens het recorden hoor ik t dus niet.

Als je de Line in (of mic) ingang dempt in de volumeregeling voor afspelen, hoor je de synth niet tijdens dat je speelt. Je moet de line ingang (of mic) enkel dempen in het volumemenu voor opnemen...

Bij een simpele onboard geluidskaart is dit via 'volumeregeling -> opties -> volumeregeling voor opnemen/afspelen' te doen... het is echt heel logisch.

Back