Goede 8-sporen mixer voor MPC2000XL?

wat ik me al heel de tijd af vraag over die Alesis Multimix 16 FW...

kun je met zon ding ook multitrack afspelen?

Dat je dus 8(of meer) sporen tracks sessie vanaf je laptop/comp afspeelt en dat dat via de FireWire naar alle losse kanalen gestuurd wordt en dat je weer mogenlijkheid hebt een mix te post processen... of misschien zelfs opnieuw in multitrack op te nemen

kan dat?????

nee, kan niet.

Waarom zou je in hemelsnaam als je alles al in sporen op je PC hebt opgenomen het nog een keer uitsturen naar je alesis mixer? Ik bedoel tussen de EQ van die alesis zelf en de mogelijkheden met VST en DX plugin zit een hemelsbreed verschil.. dus; gewoon lekker opnemen die handel in sporen en dan je plugins erop loslaten, en als dat klaar is maak je een mixdown.. Een goed programma naar mijn mening is Cubase voor dit soort dingen.

-Nou voor re-samplen als postproductie. En playback met evt live uitvoering, maar ja dat kan op zich ook anders.
-Ik zat wel te denken naderhand drumtracks door analoge compressors halen etc.. maar ik neem aan dat iedereen dat de eerste keer dan opneemt.
-Kan me wel voorstellen dat als er on-geprogrammeerde elementen inzitten die je verkloot je dan weer veel werk hebt om dingen opnieuw op te nemen.

Maargoed.
Nog iets nieuws waar ik een bevestigend antwoord op zou willen:
Op die Alesis Multimix 16 en op natuurlijk zoveel andere mixers zit een AUX send en return (2 in t geval van Alesis).
De send bestaat uit 1 JACK, ik neem aan dat dit dan een Stereo JACK is... en de return is dan weer wel 2x mono. Klopt dit? en waarom fabriceren ze het zo? (ruimte?)

-Nou voor re-samplen als postproductie. En playback met evt live uitvoering, maar ja dat kan op zich ook anders.
-Ik zat wel te denken naderhand drumtracks door analoge compressors halen etc.. maar ik neem aan dat iedereen dat de eerste keer dan opneemt.
-Kan me wel voorstellen dat als er on-geprogrammeerde elementen inzitten die je verkloot je dan weer veel werk hebt om dingen opnieuw op te nemen.
Alle 3 gevallen die je je kan voorstellen kun je vermijden door eerst nadenken/voorbereiden wat je gaat doen. Het gedoe om eerst naar digitaal en weer terug naar analoog moet je zoveel mogelijk mijden, want het betekend meestal dat je veel verliest van het oorspronkelijke geluid en dynamiek. Dus probeer altijd eenmaal in digitaal domein het daar te houden. Natuurlijk zijn er mensen die het resultaat weer even naar het analoge domein halen voor tape compressie of weet ik veel. Maar minimaliseer dit.
Maargoed.
Nog iets nieuws waar ik een bevestigend antwoord op zou willen:
Op die Alesis Multimix 16 en op natuurlijk zoveel andere mixers zit een AUX send en return (2 in t geval van Alesis).
De send bestaat uit 1 JACK, ik neem aan dat dit dan een Stereo JACK is... en de return is dan weer wel 2x mono. Klopt dit? en waarom fabriceren ze het zo? (ruimte?)
Send is altijd mono; als je een stereo geluid wilt 'senden', gebruik twee kanalen en met panning helemaal links en helemaal rechts. Ik weet niet hoe dit afgehandeld wordt bij stereo kanalen op mixers; waarschijnlijk dat dit intern wordt afgehandeld.
Het idee is dat in de natuur eigenlijk een geluidsbron nooit stereo is. We horen het alleen met twee oren en dus stereo. Dus om zo natuurlijk mogelijk een effect op geluid te krijgen is een mono send voldoende. Hoe je dat mengt met het oorspronkelijke geluid is wel van belang dat het stereo is. Vandaar meestal die 2 return draaiknoppen.

oh oke, ja wat ik zo frapant vond aan die aux send is dat ie in tegenstelling tot een mono SEND wel een 2x mono L + R RETURN heeft.
Deze mixer heeft zo 2x een send en return dus in totaal zijn er 2 sends en 4 returns...

Werkt ieder effect rek met een mono IN en 2x mono OUT... dat lijkt me sterk want de laatste tijd heb k heel wat compressors bestudeerd... daarvan weet ik dat ze (veelal) 2x mono IN en 2x mono OUT hebben.

Stel, ik gebruik alle 2 de sends en die laat ik weer in 1 L+R return terug komen omdat ik bijvoorbeeld een stereo effect module heb.
Waar zou je dan de overige aux L+R return voor gebruiken?
(er valt niet meer te senden want ze zijn beide in gebruik)

(p.s. dat verhaal van mono stereo natuur weet ik, toch bedankt. het gaat me om de mixer)

multimix16fw_top.jpg

oh trouwens, aankomende vrijdag is er in de pul in uden een releaseparty van etnikz en ik sta o.a. in het voorprogramma met m'n mpc voor een soort van beatshowcase.. 23 november dus.. vanaf uurtje of 9.. dus!

hahahaha ja ik wist het.. maar dat shirtje heb ik zelf ontworpen en het is een beetje ouwehoeren/promotie voor een groep waar ik in zit :)

heb je je alesis nu al eens gekocht dan?

Nee, nee die alesis komt voorlopig nog niet.

Afgelopen jaar ff gewerkt en gear geboost, maar ben nu weer student... de MPC is voorlopig t laatste ding wat ik gekocht heb.

mja eerst dat ding leren kennen en workflow opbouwen zodat ik er uit krijg wat ik in gedachte heb.

Back