Een aantal vragen van een analoog gewende synthbeginner

gerdien

Nieuwkomer
Hoi,
Ik heb het internet al enigzins afgezocht, maar ik kan geen concrete, duidelijke antwoorden vinden op mijn vragen over synths en racks en modules...en al die dingen.
Het probleem is dat ik niet weet wat het allemaal inhoudt, de terminologie die wordt gebruikt gaat me iets te ver denk ik. Hopelijk zit ik op het goede forum om wat informatie in te winnen.

Ik ben altijd van de analoge instrumenten geweest, ik speel veel op oude orgeltjes, combo's, jaren 80 casio's (casiotone, sk1) en ben ook fan van warme Rhodes-piano's. Deze heb ik ook nodig voor de muziek die ik maak met mijn band. Veel gedoe met sjouwen, eeuwige repararties, en een Rhodes heb ik zelf niet, dus ik moest langzamerhand eens op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Nu heb ik een tijdje geleden op een Nord Stage compact gespeeld, om eens te testen hoe dat is en of ik de geluiden te harden vond, en ik ben er zeer enthousiast over.
De sounds vond ik er goed, maar ook het speel-gevoel (gewogen toetsen) was erg fijn. Ik zou het graag willen aanschaffen, maar het probleem is dat 2500 euro mij veel te duur is . Tweedehands zijn ze niet te krijgen; iedereen is er zo tevreden over dat ze niet worden verkocht.

Sommige mensen adviseren mij dat er met een midi-keyboard en een macbook ook veel te doen is. Van Nord zijn er racks en modules en leads ed... maar zou iemand me kunnen vertellen hoe zoiets werkt? Wat zijn de mogelijkheden (ongetwijfeld eindeloos, maar gezien mijn voorkeuren van sounds, zou ik er wat mee kunnen?)
Daarnaast hou ik van spelen met gewogen toetsen, bestaan daar ook compacte midi keyboards van?
Zou ik uberhaupt goedkoper uitkomen, rond 1500 euro?

Hopelijk kan iemand mij iets zinnigs erover vertellen!

groet,
gerdien

af en toe zie je hem wel tweedehands en volgens mij is de stage compact sowieso goedkoper, zag pas een gewone stage (88toetsen) voor 2100 of zo (en dat is eigenlijk nog te veel, tweedehands).
maar, nord electro, is dat niet een beter idee? 61 of 76 toetsen, binnen je budget, zeker tweedehands, en de sounds die je zoekt (piano's en orgels in de stage komen van de electro dacht ik). je zou het toetsenbord eens moeten proberen, want dat is wel anders, maar volgens mij ook erg fijn.

M-audio axiom heeft gewogen toetsen en is een midi ocntroller.

een vervanger voor de nord stage weet ik zo 1,2,3, niet.

das toch een synth en electisch piano in 1?

Moet je kunnen optreden of is het voor thuis?

Ik moet er wel mee kunnen optreden, ik zoek echt iets compacts wat makkelijk te sjouwen is. Een nord stage is inderdaad wel een combi van een synth en digitale piano dacht ik zo, ivm de gewogen toetsen, die zijn wel echt voor om piano en electrische piano te spelen.

Ik zal eens kijken naar die M-Audio Axiom.

Weten jullie misschien of een rack van Nord (lead? 1? 2?) dan dezelfde sounds en mogelijkheden heeft als wat er in een synth van nord zit ingebouwd?

hier: staat er 1 op marktplaats!!!!

m-audio en vergelijkbare keyboards zijn wel ok, maar niet zo goed als bv de nord.
in principe is een module een versie van een keyboard synth, zonder de toetsen en wat andere controllers, als modulatiewiel en zo.
nordlead is een heel ander geluid dan je zoekt. het is en synthesizer, met wat aardige e-piano en orgelgeluiden ook wel geprogrammeerd, maar het geluid komt nog niet in de buurt van een nord electro. (stage voegt een zeer eenvoudige synthesizer toe aan de electro).
er is van de electro een module, kost nieuw rond de 1000 en tweedehands iets van 800 dacht ik, tel er 4 a 500 bij op voor een m-audio of vergelijkbaar toetsebord en kassa.

er stond overigens in de nieuwe catalogus van musicstorekoeln.de een korg stagepiano voor rond de 600. viel me op, maar ik ken m verder niet. koop daar een nord electro rack bij, heb je ook wat.
maar eh.. een nord electro met 61 toetsen is wel lekker draagbaar. 73 gaat ook nog wel.
88 toetsen masterklavier is sjouwen!

Nord electro 2 (73 Keys) Advertentienr.:12287277313

Terug | Muziek en Instrumenten > Synthesizers Vorige | Volgende

Grotere afbeelding Prijs:€ 1.400,00
Datum:17-10-07 21:51
Gezien:20 keer
Adverteerder
Bekijk alle advertenties van adverteerder
Naam: reinder
Telefoon: 06-29422451

BeschrijvingKaart

Wegens aanschaf Nord Stage bied ik aan een Nord Electro 2 (73 Keys) in nieuwstaat (geen enkel krasje)incl doos.deze is tevens ge-updat in met de nieuste versie,en de betere sounds.
Mocht u geintreseerd zijn,mail of bel.

er staat er nog 1 op marktplaats, voor 1250. lijkt er al meer op.
ik zou max 1200 bieden voor 1 van die 2. dan heb je wat moois.

Origineel geplaatst door gerdien
Ik moet er wel mee kunnen optreden, ik zoek echt iets compacts wat makkelijk te sjouwen is. Een nord stage is inderdaad wel een combi van een synth en digitale piano dacht ik zo, ivm de gewogen toetsen, die zijn wel echt voor om piano en electrische piano te spelen.

Weten jullie misschien of een rack van Nord (lead? 1? 2?) dan dezelfde sounds en mogelijkheden heeft als wat er in een synth van nord zit ingebouwd?

ik heb op de stage gespeeld en heb zelf een axiom en een axiom komt no way near een stage!
en het is ook alleen een midi controller daar heb ik hem ook voor en daar is die prima voor maar on stage zou iker niet mee gaan!

kijk dan eerder naar een nord electro bijv zoals leo al aangaf!

en de rack's 1 2 en 3 zijn de synths van nord en de wave

de electro en stage zijn meer piano electropiano achtige dingen en de stage dan ook weer met een synth sectie

Je wilt iets compacts: gewogen toetsen vind je meestal alleenin 88 keys uitvoering. Kurzweil heeft ook iets met 76 dacht ik.
Geluiden: wat wil je? synth geluiden, orgels, rhodes? Ik krijg beetje het gevoel dat je op zoek bent naar workstation achtig iets: goed keyboard, veel en goede geluiden. Dan is er, zeker 2e hands, een stuk meer mogelijk.
Roland fantom en oudere xp serie, evt rd700 stagepiano
yamaha s80/s90,
korg, triton, tr etc.
kurzweil sp en pc serie
Optie is natuurlijk ook nog een wat ouder goed keyboard / stagepiano met een module met wat modernere geluiden.

Voor 1500 euro koop je bijv. ook een mooi kurzweil sp2x keyboard met kleine korg microx voor veel (goede) geluiden erbij.

Kortom, veel opties volgens mij, afhankelijk van wat je wilt (geluiden, grootte, alles in 1 apparaat?). Als de nord stage te duur is kom je volgens mij al snel in de workstations en stagepiano's terecht.

is gem promega niet iets voor jou?
ik heb de gem promega 3 en die vindt ik super. 1650 tweedehands betaald.
bestaat ook een 2 van

Origineel geplaatst door gerdien
Dan mag je er nog een laptop bij mee nemen ;).

De Nord Lead is een synthesizer en doet geen realistische geluiden, de Rhodes die in de Electro zit zit niet in de Lead. Dit heeft te maken met hoe het ding werkt.

Van de Lead is er een rackversie. Van de Electro is er ook een rackversie; die zien er radicaal verschillend uit :)

Als het goedkoper moet: ik heb recentelijk de Roland SonicCell getest en ik vond dat er een erg goede Rhodes in zat. Zitten ook een hoop andere geluidjes in overigens, en werkt lekker samen met de computer. Is wel meer een sample-afspeler dan een echte synth. Dat in combinatie met een controller en je kunt vooruit.

Volgens mij is zo'n Nord Stage ook meer instrument dan een Axiom + laptop ooit zullen zijn. Je hebt gewoon meer feeling met zoiets.

mja optreden met een laptop+controller lijkt mij ook niks (als toetsenist)
In de studio vind ik het een ander verhaal.

Denk ook niet dat laptop de oplossing is.

Back