Roland SP404 vs Roland SP555

mhond

bleepboxes
Ik heb even een vraagje over de SP404 en de SP555..

Gisteren kreeg ik bij de feedback te horen dat de SP404 niet meer gefabriceerd word en plaats maakt voor de SP555. Het enige verschil tussen deze samplers (naast 150 verschil in euros) waren volgens de verkoper het toevoegen van meer effecten.. Nu lijkt mij sterk dat ze alleen maar wat extra effecten hebben toegevoegd, dus mijn vraag: wat is het grote verschil. Als de SP555 veel meer bied lijkt mij daar een 2e handsje beter voor de zelfde prijs.

Ik wil deze sampler gebruiken in mijn band als toevoeging op het geluid.. hij werkt dus gewoon als standalone om af en toe ingezet te kunnen worden voor breaks en oneliners enzo.. dus eigenlijk hoeft deze niet veel te kunnen.. het is alleen wel makkelijk om tijdens een opname makkelijk te kunnen syncen en er moet gemakkelijk samplemateriaal overgezet kunnen worden.

het zou mooi zijn als iemand ze allebei heeft gehad.. het gaat mij dus om de vraag of voor mijn wensen de sp555 wel iets toevoegd?

ja.. ze hadden er nog 2 staan, maar dat konden volgens hem de laatste zijn.. en ja.. info van een doos oplezen had ik zelf ook kunnen doen..

Ik heb de SP-404 gehad (zo'n 3 jaar) En heb hem op dezelfde manier gebruikt, maar mijn wensen zijn wat groter geworden. Ik heb de 404 verkocht omdat ik niet meerdere patronen door elkaar kon gebruiken en als je een een patroon of sample wil bewerken moet alles op gevoel gaan, je hebt wel dat hij de knoppen die je indrukt op de goede plaats zet kwa noten, maar je kan niet echt het fijne werk doen zeg maar. Je kan wel 12 samples tegelijk gebruiken, dat is wel grappig en hij is erg handzaam en makkelijk in gebruik, je hebt hem zo door. Je kan direct op SD kaart samplen, dus niet eerst via intern geheugen, dat is ook wel makkelijk. Ik vind de effecten een beetje beperkt en de BPM veranderen in de 404 zit er niet in. hij maakt daar een zooitje van. Door zijn nadelen (voor mij althans) ben ik overgestapt op een groovebox.

Dus als het puur om de samples gaat is het een heel leuk grappig dingetje voor een aardige prijs. Ik heb de SP-555 uitgetest in de winkel. Kan wel iets meer, maar heeft voor mij dezelfde beperkingen.

Origineel geplaatst door Krek
Ik heb de SP-404 gehad (zo'n 3 jaar) En heb hem op dezelfde manier gebruikt, maar mijn wensen zijn wat groter geworden. Ik heb de 404 verkocht omdat ik niet meerdere patronen door elkaar kon gebruiken en als je een een patroon of sample wil bewerken moet alles op gevoel gaan, je hebt wel dat hij de knoppen die je indrukt op de goede plaats zet kwa noten, maar je kan niet echt het fijne werk doen zeg maar. Je kan wel 12 samples tegelijk gebruiken, dat is wel grappig en hij is erg handzaam en makkelijk in gebruik, je hebt hem zo door. Je kan direct op SD kaart samplen, dus niet eerst via intern geheugen, dat is ook wel makkelijk. Ik vind de effecten een beetje beperkt en de BPM veranderen in de 404 zit er niet in. hij maakt daar een zooitje van. Door zijn nadelen (voor mij althans) ben ik overgestapt op een groovebox.

Dus als het puur om de samples gaat is het een heel leuk grappig dingetje voor een aardige prijs. Ik heb de SP-555 uitgetest in de winkel. Kan wel iets meer, maar heeft voor mij dezelfde beperkingen.

Bedankt voor de reactie!

Het veranderen de BPM is dus niet te doen met de 404? en met de 555 wel? das wel een lichte tegenvaller.. welke groovebox gebruik jij nu? en wat is het voordeel van een groovebox boven de 404 naast uiteraard het BPM gedeelte..

Ik heb de 555 niet uit kunnen proberen in de winkel wat betreft de BPM, omdat er geen samples in zaten :P Voor de rest wel een leuk sampledoosje. Wat ik al zei, puur voor losse samples...

Ik heb nu als groovebox een Korg ESX en een Roland MC-808. Beetje allebei van hetzelfde, maar toch ook weer niet. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik patronen wilde maken en patronen ofwel tegelijk ofwel achter elkaar wilde laten lopen. En ik wilde niet halverwege een nummer of tussen twee nummers door -on stage- teveel handelingen uitvoeren. Ook wilde ik dus de BPM kunnen veranderen van een sample en de samples moesten precies op een bepaald moment beginnen.... Dat ging niet met de 404, daar istie veel te beperkt voor. Ik heb de 555 niet SUPERgoed kunnen uittesten in de winkel.

Dus, ja. Het is nog steeds... welke eisen stel je on stage :)

Mijn SP 404 mag overgenomen worden voor 280 euro.
is niet veel gebruikt en werkt prima. Just contact me...

Back