Harley Benton Pedaaltjes?

Resonance

Turn up the reso!
Kwam wat pedaaltjes tegen op de Thomann site..

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_od100.htm

eigenlijk erg goedkoop, dus ik vroeg me af.. is t wat? ik ben niet echt thuis in de gitaren zooi, maar heb wel regelmatig naar pedaaltjes gezocht voor het oversturen van kicks / 303 .. en dit merk is me eigenlijk nooit eerder opgevallen..

hun pedaaltjes beginnen al vanaf de 25 euro.. dat kan toch niet veel soeps zijn of wel?

nou, ik gebruikte een berg pedaaltjes door de jaren heen.
en ik kan maar 1 advies geven en dat is ....luisteren.

Sommige dure/ oude pedalen zijn mischien helemaal niet zo goed voor jou instrument/ muziek of stijl.
En wordt dat goedkope noname ding jou het "geheime" wapen.
Anders om kan dit natuurlijk ook van toepassing wezen op een pedaaltje van 500 euro.
[je krijgt er wel een warm gevoel van dat je zo'n ding in bezit hebt ] :)

Zo te zien aan die harley benton zijn de potmeters en jack chassis delen met de moeren aan de behuizing vast gemaakt.
Dan heeft dit merk dus al een streepje voor op verschillende andere goedkope merken.
Veel degelijker dus.
Maar....het geluid moet de doorslag geven.

ff een offtopic vraagje aangezien je de nodige ervaring met pedaaltjes heb..

ik heb een deucetone rat, en ik denk dat ie kapot is ..

de reden (denk ik) .. hij stond op een adapter en als ik die in halve batterij modus zette dan gingen de lampjes op de deucetone uit (of was t nou in volle batterij modus?) anyways.. waar t op neer komt is dit: kan een pedaal kapot gaan als t eigenlijk voor lange tijd bijna altijd aan heeft gestaan op waarschijnlijk te lage spanning (aangezien de lampjes uit waren)?

back ontopic:

opzich heb je wel gelijk, maar alleen bij de duurdere pedalen hoor je vaak dat het geluid (vooral t laag) goed blijft staan..
hoe zit dat bij goedkopere pedalen? ik heb zelf alleen een goedkoop boss -os2 pedaal en dat geluid is toch aardig dun

..

..

HB is typisch zo'n merk van 'hoe doen ze 't voor dat geld'.

Ik heb 'ns een basgitaar gehad, die was best goed.

Wat doet die nog...en wat doet die niet meer ?
En hoe oud is die rat ?

mja, elke electronica is aan veroudering onderhevig
Te weinig spanning is meestal niet schadelijk voor een analoog circuit met conventionele electronica.
Overspanning is veel erger.
Dit kan langzaam kapot gaan , maar ook heel snel [denk aan spanningspieken bij het inschakelen].
Ook een verkeerde adapter of voeding is het vaak debet aan.

Oudere pedaaltjes hebben vaak maar 1 beveiliging over de ingang van de voeding , en dat is een diode.

Zijn de jack contacten niet vuil of verbogen ? [dit komt erg vaak voor.

de rat is zo'n 2 jaar oud.. toevallig is 1 jack wel een beetje lam, maar gaf verder nooit problemen.. hopelijk zit t probleem dan daar.. zal er vanavond eens wat beter naar kijken ..

verder goed nieuws betreft de bass gitaar, begin nu wel erg nieuwsgierig te worden.. bedankt voor de info :)

Heeft Behringer ook geen OD-100 overdrive/distortion in de zelfde prijsklasse?

Edit: ik weet het wel zeker, want ik heb hem zelf...

114545.jpg

en

EQ700_medium.jpg

Even de EQ als voorbeeld genomen omdat hier de overeenkomsten beter te zien zijn dan bij de OD.

neah... grafische equalizer pedaaltjes worden meestal met 7 banden uitgevoerd.
Dus overeenkomsten zijn vanzelfsprekend.
Kijk maar eens naar het duurdere boss

BossGE-7Big.jpg

Je hebt helemaal gelijk! Niet zo goed voorbeeld dus, die EQ.

Maar ook in de andere pedaaltjes zie ik heel veel overeenkomsten.

Het grootste minpunt van de Behringer (potmeters zonder bescherming direct op de print) hebben ze zo te zien in ieder geval aangepakt. Behalve weer op die EQ dus...

En! Ook het batterijcompartiment van de Behringers, want dat is echt zaad!

Uit mijn ervaring, heb ik een groot nadeel gevonden in de goedkopere pedaaltjes.

En dat is een eventuele extra toneregeling in overdrive /distortion/ enz.
Het basis geluid is meestal wel o.k
Maar als je maar iets aan een eventuele toneregeling draait komt daar een lading kraak /brom/ ruis mee.
Jammer dan voor het geluid en de algemene indruk.
Komt vaak door de goedkope opamp's en filters die daarin gebruikt worden.

Dus als het kan een eenvoudig pedaaltje met de essentiele knoppen.
tone regeling kan ook op een mengpaneel.
En natuurlijk een hard bypass om met clean ook echt clean geluid te krijgen.

Origineel geplaatst door Hilltree
Uit mijn ervaring, heb ik een groot nadeel gevonden in de goedkopere pedaaltjes.

En dat is een eventuele extra toneregeling in overdrive /distortion/ enz.
Het basis geluid is meestal wel o.k
Maar als je maar iets aan een eventuele toneregeling draait komt daar een lading kraak /brom/ ruis mee.
Jammer dan voor het geluid en de algemene indruk.
Komt vaak door de goedkope opamp's en filters die daarin gebruikt worden.

Dus als het kan een eenvoudig pedaaltje met de essentiele knoppen.
tone regeling kan ook op een mengpaneel.
En natuurlijk een hard bypass om met clean ook echt clean geluid te krijgen.

Kan ik me absoluut in vinden. De OD100 waar ik het hierboven ook al over had, moet je ook absoluut niet gebruiken over een leadgeluid of bijvoorbeeld een gehele bassdrum. Het is wel weer leuk om een gedeelte van de bassdrum of een effectgeluidje er doorheen te halen. Kortom; het zijn hebbedingetjes, die je niet een te prominente plek in je muziek moet geven.

Origineel geplaatst door EviL 3°3
@ resonance : als je echt een goede distortion zoekt voor jouw 303 en co : zie http://www.analoguerenaissance.com/

de TS303 MKII, idd. is wel duurder maar je gaat U zeker niet beklagen , luister maar eens naar de vb.

:W

Ow ja, die 303, dat was de vraag eigenlijk. Nou, als de HB ongeveer net zo klinkt als de Behringer dan is die in ieder geval 303-onwaardig.

Maar die Rats zijn toch idioot eenvoudig van elektronische opzet? Dan moet je die voor die 25 euro ook makkelijk kunnen laten fixen.

Back