Re: De grote Newbie enquete
Origineel geplaatst door divinio
Van heel veel forumleden hier vraag ik me bijvoorbeeld wel eens af waarom ze uberhaupt nog tijd hebben om op dit forum rond te hangen daar ik met hun technieken wel wat beters te doen zou hebben
Het 90/10 principe. Je kunt een heel eind komen als je hard werkt en je deadlines nakomt (ja, ik moet nog naar je geluidje kijken!

) en dan hoeft de muziek of de remix nog niet eens zo goed te zijn als de artiest die een grootse aankondiging doet en vervolgens een jaar niks laat horen omdat 'ie nog bezig is.
Om even iets voor newbies begrijpelijker te maken, dit puntje viel me even op:
- dat zinnen zoals "een sinus golf"
Die zit niet op een 106

. Maar het is wel een duideiljke omschrijving. Je begint met de bron (oscillator), past 'm aan (filter), en vertelt hoe 'ie zich moet gedragen gedurende de tijd

.
lowpass filter bijna dicht en resonantie op een stukkie.
Beschouw het als koken en houd gewoon een mentale schaalverdeling van 0 tot 10 aan. Bijna dicht zit dan ergens rond de 1 of 2. Je hebt een knopje of een slidertje; gaat die van 0 tot 127, dan moet je dus gewoon een percentage nemen en kom je bij de 13 of 26 uit.
dan komt die holle klank naar voren.
Dat is het lastigste, omdat geluiden met subjectieve termen zoals koud, warm, vet, breed, dun, nasaal of hol beschreven moeten worden. Als je gaat terugkijken naar reguliere instrumenten zoals piano's, blazers (hout en koper), strijkers, dan komt het vaak wat beter naar voren. Een trompet kan nasaal klinken. Een hele hoop trompetten bij elkaar klinken breed. Een hoorn klinkt warm; het geluid is behoorlijk wat doffer dan z'n broertje de trompet. Een klarinet klinkt hol. Maar ben blij dat je het niet in het Duits hoeft te lezen; "knusprig", "flaechen", "spritzig" en "knackig", da's zo mogelijk nog een partij erger.
Een andere goede indicatie is een systeem zoals Kore. Sterker nog, bij de tutorial-synthesizer die bij de Duitse "Keyboards" ingesloten zat was er een tabel waar je zelf mocht in vullen wat je bij een klank dacht - was die koud, warm, breed of... tja? Kwestie van oefening; een hoop instrumenten op je synthesizer zijn (zwaar) aangepaste imitaties van echte instrumenten.
Dan je ADSR; attack dicht, decay op 25%, sustain op 25% en release dicht.
Wederom de 0-10 schaal (of beter, de 0-100% schaal). Sommige synthesizers geven het aan met een draaiknop, sommige met een schuif, sommige werken van 0 tot 127, sommige gaan van 0hz tot 20khz; de enige aanduiding die in deze chaos van eenheden werkt is een verhouding, dus een percentage.
Dan een beetje klieren, komt het wel goed verder.
En dit is het allerlastigste om te leren. Net als bij een recept bij koken - soms staat er "zout naar smaak toevoegen". Je probeert dan, proeft, probeert weer - is het goed? En zo ga je door tot het goed klinkt. Wat is goed? Nou, dat ligt er aan - was je er puur op uit om het geluid 1 op 1 na te maken of wil je een "soundalike" hebben, of wil je iets hebben dat "geinspireerd is op"?
Ik zou mijn Juno 106 pakken voor deze. Typisch..." je geen reet verder helpen, ook al zijn ze waarschijnlijk goed bedoelt
Ze zijn goed bedoeld en helpen je een hoop meer dan "nouja, koop dan maar een Jupiter 8/CS80/Minimoog"

. Dat laatste zegt niks over het geluid; alleen maar waarover 't origineel mee gemaakt is (en vaak wilt dat ook nog wel eens tegenvallen; er zijn niet veel mensen die een encyclopedische kennis met referenties hebben op dat gebied).
Op welk gebied ben ik newbie:
- muziektheorie. Ik mik misschien een beetje hoog (Chick Corea, Donald Fagen, diverse gospelartiesten)
- mastering; tja, eigenlijk ook wel. Er wordt in de artikelen in SOS vaak gesmeten met "en toen hadden we een (dure microfoon) in een (nog duurdere compressor) met (miniscule aanpassing rond de zoveel kHz in dure EQ) en verdorie, dat was 't helemaal."
- compositie; ik kan vrij goed horen of iets klopt of niet, maar ik moet er wat meer aan doen.
- sounddesign: ik maak mezelf graag wijs dat ik er goed in ben, maar aan FM-synthese en de esoterischere trucjes met modulaire synths schort 't nog.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik zou eigenlijk een lijstje willen zien wat een synthprogrammeur moet kennen en kunnen.
-
goed kunnen zoeken
- goed vragen kunnen stellen; iets als "vraagje over VST" zegt niks. Wat heb je geprobeerd, wat gebruik je specifiek?
- zoeken als eerste mogelijkheid gebruiken in plaats van te vragen
- enkele goede vaste naslagwerken hebben (zoals de Synth Secrets in Sound On Sound of de Nord Modular tutorial). Nee, het antwoord staat er niet precies in.
- realiseren dat een plugin of synth niet altijd het "probleem" oplost
- realiseren dat een plugin of synth vaak niet alleen en op zichzelf voor een geluid verantwoordelijk is
- realiseren dat een plugin of synth knopjes heeft waaraan gedraaid kan worden (ergo, de waarde van experimenteren. Als mensen zeggen "probeer maar eens wat" is dat niet "hier is het kastje, daar is de muur, loop maar heen en weer", maar dan bedoelen ze "kijk eens wat het doet en wat je er mee kan, en begin niet vanuit een plan maar probeer willekeurige combinaties."
In het ergste geval leid dit tot iemand die tientallen topics start en zoekt naar een (liefst gratis of anderzijds illegaal te downloaden) plugin die met 1 druk op de knop al het werk voor 'm doet, inclusief compositie en mastering

. In dat geval kun je gewoon beter een CD kopen en er je eigen hoes voor uitprinten waar je alle credits naar jezelf schuift.