Saven van cubase tracks

olav

Stamgast
Hallo,

Zoals waarschijnlijk velen op dit forum geef ik een track (in cubase) bij iedere save een additioneel "versie nummer" dus bijv: blabla1, blabla2,blabla3..... Het gevolg hiervan is dat je uiteindelijk in iedere trackfolder soms wel 20 of 30 versies hebt staan.

Nu is mijn vraag het volgende: Stel je hebt van een track 30 versies. Geeft het dan problemen als je bijvoorbeeld versie 1 t/m 28 delete zodat je dus alleen de laatste 2 versies overhoudt? Of heeft Cubase dan moeite met het inlezen zonder de oudere versies.

Theoretisch gezien moet dit geen problemen geven maar alvorens ik mijn HD een beetje wil gaan opruimen wil ik het toch voor de zekerheid even navragen.

Bij voorbaat dank voor een antwoord op een wellicht overbodige vraag.

Zolang je alleen de project-files verwijdert (afhankelijk van de versie: .cpr of .all) zou het niet uit moeten maken. Dus let op dat je geen .wav verwijdert enz.
Waarom ga je ze trouwens verwijderen ? Zo'n file neemt amper ruimte in.

maakt idd niets uit want de project files zijn gewoon op zichzelf staande files zonder onderlinge relatie.

Je kan het natuurlijk ook eff zelf uitproberen door je files naar een andere directory te kopieren (je backup), dan je files te deleten en kijken of het nog werkt. 8o)

Je kan projectfiles zonder problemen verwijderen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het wel eens voor kan komen dat je aan oudere projectfiles samples gekoppeld hebt staan die nog in de projectmap staan en dus helemaal niet gebruikt worden. Dit is een vervuiling van het systeem en je harde schijf loopt dus langzaam vol met ongebruikte geluiden. Dit is simpel op te lossen met de cleanup functie. Cubase vergelijkt dan de projectfiles met de samples die eraan gekoppeld zijn. Staan er sampels in de projectmap die niet gebruikt worden, dan schoont hij deze op.

Ik sla eigenlijk maar 1 bestand op, pas als ik iets radicaal ga veranderen ofzo sla ik een tweede bestand op. Hebben jullie het weleens nodig gehad om een aantal stappen terug te gaan?

Back