Is de TR-909 technisch gezien de beste TR sequencer?

bikkel

Everything is on the One
Ik heb nu een weekje een TR-707, en het is op zich een lekker intuïtief apparaat om mee te werken. Toch is het erg irritant dat hij als MIDI-slave niet tegelijkertijd patterns kan editen, geen MIDI notes uit zendt of tegelijkertijd MIDI-slave en DIN-master kan zijn. Bovendien lijkt het er ook op dat je niet per hit apart de flam in kan stellen.

En volgens mij kan dit allemaal wel met de TR-909.

Over de TR-505 en 626 weet ik niet zo veel, maar die zouden qua bediening niet zo intuitief zijn als de 707, 808 en 909.

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb nu een weekje een TR-707, en het is op zich een lekker intuïtief apparaat om mee te werken. Toch is het erg irritant dat hij als MIDI-slave niet tegelijkertijd patterns kan editen, geen MIDI notes uit zendt of tegelijkertijd MIDI-slave en DIN-master kan zijn. Bovendien lijkt het er ook op dat je niet per hit apart de flam in kan stellen.

En volgens mij kan dit allemaal wel met de TR-909.

Over de TR-505 en 626 weet ik niet zo veel, maar die zouden qua bediening niet zo intuitief zijn als de 707, 808 en 909.

Je verwacht ook weel een beetje veel van dat arme ding ;) 't is uit 1985, midi bestond nog maar koud 2 jaar...

Je kunt op de 707 wel patterns editen in sync mode (step write), maar alleen kun je dan niet weer terug naar play mode om van patterns wisselen, die je dan weer zou gaan editen. Sowieso kan geen enkele oude tr bak dat, behalve de tr606. Volgens mij kan de 909 verder ook niks meer dan de 707, sterker nog: de 707 kan wel din master zijn (en tegelijkertijd ook nog midi master), de 909 niet...

Als je alles wil wat je hierboven schrijft, moet je toch gaan kijken naar een modernere grid of step sequencer, zoals de electribes of de yamaha rm1x/rs7000. Dan nog een din sync convertertje erbij en je bent helemaal het heertje.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Chinetti
Je verwacht ook weel een beetje veel van dat arme ding ;) 't is uit 1985, midi bestond nog maar koud 2 jaar...

Je kunt op de 707 wel patterns editen in sync mode (step write), maar alleen kun je dan niet weer terug naar play mode om van patterns wisselen, die je dan weer zou gaan editen. Sowieso kan geen enkele oude tr bak dat, behalve de tr606. Volgens mij kan de 909 verder ook niks meer dan de 707, sterker nog: de 707 kan wel din master zijn, de 909 niet...

Als je alles wil wat je hierboven schrijft, moet je toch gaan kijken naar een modernere grid of step sequencer, zoals de electribes of de yamaha rm1x/rs7000. Dan nog een din sync convertertje erbij en je bent helemaal het heertje.

Maar die note velocity ipv globale step velocity heeft een 909 wel en een 707 niet. En een 909 is ook inzetbaar als een MIDI sequencer.

En jij weet zeker dat hij in MIDI-sync modus nog zijn steps kan editen? Dat lukt mij niet. Ik kom wel in die modus, maar vervolgens krijg ik het niet voor elkaar om een instrument te selecteren en daarmee aan de slag te gaan.

Maar die note velocity ipv globale step velocity heeft een 909 wel en een 707 niet. En een 909 is ook inzetbaar als een MIDI sequencer.

En jij weet zeker dat hij in MIDI-sync modus nog zijn steps kan editen? Dat lukt mij niet. Ik kom wel in die modus, maar vervolgens krijg ik het niet voor elkaar om een instrument te selecteren en daarmee aan de slag te gaan.

Ja hoor dat kan,

707 in sync midi zetten door shift plus sync drie maar in te drukken (dan staat er S-n in het schermpje) daarna shift en stepwrite in drukken, en je zit terwijl hij aan sync hangt in step write mode, je kunt ook gewoon instrument kiezen.

als je een andere pattern wilt kiezen moet je de master sync wel even stop gooien natuurlijk.

Heb hier en 707 en 727, de 707 is master ( die stuurt hij normaal al uit dus geen instellingen nodig op de 707) en de 727 is midi slave, kan op bijde precies de zelfde dingen uithalen. als de 707 of 727 eenmaal slave is kun je niet een andere mode (track mode pattern mode stepwrite mode etc) kiezen dan moet je hem uit sync slave halen, je mode kiezen, en weer in sync slave zetten.

Dat weet ik heel zeker, want zo gebruik ik 'm altijd live. Sync mode op Sn (of 5n), dan met 'shift' + 'pattern' de 'step write' functie selecteren, je pattern selecteren en de boel starten. Vervolgens kun je gewoon door 'instrument/guide' ingedrukt te houden het juiste geluid selecteren.Alleen, je kunt dus niet van step write naar pattern play, dus je bent beperkt tot het editen van dat ene pattern...

En de 909 zal idd wel dingen kunnen die de 707 niet kan, maar een volwaardige midi sequencer zal 't nooit kunnen zijn. Om maar 'ns wat te noemen: de 707 bijvoorbeeld kan ook wel midi noten sturen, maar weer alleen in track play mode, dus daar heb je ook weer niks aan. En zo zal er bij de 909 ook wel een paar onhebbelijkheden zijn.

Dus ja, nogmaals, als je de lol wil van een TR-achtige sequencer die wel gewoon noten en velocity en weet ik veel wat kan uitsturen, dan moet je gewoon een modernere sequencer zoeken.

Laatst gewijzigd:
Back