ik ben nogal nieuw in het samplen en ik vroeg me af wat een goed programma was om loops, samples en dergelijke me te maken die bruikbaar zouden zijn in reason...
MP3 bestanden moeten eerst terug omgezet worden naar .wav files. Een wave-editor zoals SoundForge/Wavelab/Audacity doet dit altijd intern - vandaar dat het openen ook wat langer duurt. Bij elk MP3tje zit er overigens een korte stilte voor (inherent aan het bestandsformaat); dat maakt loop-editing ook weer vervelender. Het feit dat ze geopend kunnen worden is echter wel iets van de laatste jaren.
Oplossing: mik je MP3tjes in een map en converteer ze allemaal tegelijk naar .wav. Dit kan met Winamp (Disk Writer plugin) of met RazorLAME. Wil je weten hoe die werken, dan kan ik dat ook nog wel uitleggen .
Maar als je opneemt (?) naar 320 kb/s MP3 dan verlies je altijd in qualiteit, het is beter te beginnen met goed materiaal. Het probleem doet zich vaak voor bij bv. hi-hats, en deze moeten natuurlijk wel fris en strak blijven klinken, niet?
Dus, liever niet, maar als je van een mp3 wil sampelen, dan kan dit wel, als het voor jou goed genoeg klinkt, dan zal dat ook wel goed zijn.
Nee, je kan van heel veel dingen samplen, als je maar goeie converters hebt die het geluid goed omzetten naar .wav
Zo kan je samplen van CD, Vinyl, Video/DVD/Televisie, noem het maar op. Je kan als je wil ook gewoon sample cd's kopen; daar staan heel veel .wav's op waar je gebruik van kan maken. Maarja als je al Reason gebruikt heb je al een shitload aan soundbanks waar je mee aan de slag kan.. Het ligt misschien ook aan wat je wilt maken ..
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.